زهره هراتیان: قبل از شروع فصل آینده باید همه بازیکنان و عوامل اجرایی واکسینه شوند

زهره هراتیان: قبل از شروع فصل آینده باید همه بازیکنان و عوامل اجرایی واکسینه شوند

پایگاه خبری فوتبالی- دکتر زهره هراتیان عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و رییس ایفمارک که اخیرا کلینیک پزشکی و رزشی ایران مال را دایر کرده است، مقابل دوربین پایگاه خبری فوتبالی نشست.

به گزارش فوتبالی، هراتیان ابتدا در مورد راه اندازی کلینیک پزشکی ورزشی ایران مال گفت: «از اواخر سال1396تا امروز مشغول طراحی و ساخت این مجموعه بوده ایم. خداراشکر 4 ماه پیش این مجموعه راه اندازی شد و فکر می کنم این مرکز در آسیای میانه بی نظیر است و شرایط ایده آل، دسترسی و امکانات این مجموعه می تواند به ورزشکاران و فوتبال ما کمک کند و هدف اصلی من این بود که مردم عادی هم بتوانند از امکانات این مرکز تخصصی که ورزشکاران دریافت می کنند، استفاده کنند و با تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند. این مرکز به دلیل اینکه زیر نظر وزارت بهداشت و درمان هست، تعرفه هایش مصوب وزارت بهداشت و درمان است و افراد می توانند از بیمه تکمیلی استفاده کنند.»

هراتیان در پاسخ به این سوال که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ چگونه توانست در لیگ بیستم کرونا را مدیریت کند تا دیگر شاهد ابتلای چندین نفر از اعضای یک تیم به کرونا نباشیم گفت:« به ظاهر خیلی ساده است اما کار خیلی سختی بود. یک تلاش شبانه روزی در یک بستر نامناسب و با نیروی انسانی کم و به همین دلیل می شود گفت هر نفر در سازمان لیگ به اندازه 10 نفر کار می کرد تا که لیگ های مختلف کنترل و برگزار شود. اولین کاری که کردیم این بود که به پزشک های تیم ها اعلام کردیم با رعایت پروتکل ها همه چیز را به رسانه نیاورند. در هرحال در پاندمی کرونا فضا به اندازه کافی ملتهب است و با اعلام این خبر که 6 یا 10 بازیکن از یک تیم به کرونا مبتلا شدند فقط فضای روانی جامعه را بر هم می زنید، کمک دیگری نمی کنید و علاوه بر این استرس را به تیم های دیگر وارد می کنید.»

وی افزود: «بعد از مدیریت این موضوع توانستیم با بررسی ها و آموزش ها تک به تک و گروهی شبانه روزی صاحب تجربه شویم و از همین حالا برای لیگ فصل بعد در حال برنامه ریزی هستیم و خوشبختانه ایفمارک رابطه خوبی با کمیته پزشکی دارد و ما مسائل را در کمیته پزشکی مطرح می کنیم و مصوبه می گیریم و مصوبات را در لیگ اجرا می کنیم.»

دکتر هراتیان در مورد اینکه فقط ورزشکاران المپیکی و بازیکنان تیم ملی فوتبال و فوتسال واکسینه شده اند و آیا بهتر نیست تمام بازیکنان و اعضای تیم ها و همچنین عوامل اجرایی تیم ها در آستانه لیگ بیست و یکم واکسینه شوند، گفت:« نکته ای که وجود دارد این است که همه فکر می کنند فدراسیون فوتبال می تواند به صورت مستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط باشد اما اینطور نیست و بازوی ارتباطی بین فدراسیون فوتبال و وزارت بهداشت، وزارت ورزش است و این یعنی ما نمی توانیم به صورت مستقیم به به وزارت بهداشت نامه بزند. کما اینکه چند نامه به وزارت ورزش نامه زده ایم که این اتفاق پیگیری شود. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا هم نیاز است. همگان پذیرفته اند وقتی قرار است لیگ حرفه ای ما برگزار شود باید افرادی که به زمین می روند واکسن بزنند و ایمن باشند چون خیلی از دغدغه ها بر طرف می شود. در هر حال فوتبال فضای شاد و مفرحی را برای جامعه ایجاد می کند و هوادار زیادی دارد.»

وی ادامه داد:« الان در فاصله 2 ماه مانده تا شروع لیگ آینده بازیکنان باید دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند و پیش از شروع لیگ دوز دوم را دریافت کنند تا دیگر دغدغه انتقال ویروس نداشته باشیم و ما پیگیر این موضوع هستیم که تمام بازیکنان و عوامل اجرایی در لیگ برتر و لیگ یک برای فصل آینده واکسینه شوند. فکر نمی کنم برای واکسینه شدن تمام این افراد بیش از سه یا چهار هزار دوز واکسن نیاز باشد و در این حجم زیاد واکسیناسیون که باید انجام شود واقعا سه ، چهار هزار نفر آنچنان زیاد نیست و باید این اتفاق بیفتد.»

رییس مرکز ایفمارک یا همان مرکز پزشکی فیفا در ایران در مورد اینکه تیم های لیگ برتر حالا علاوه بر تست های پزشکی پیش از فصل برای تمرینات ریکاوری بعد از بازی در ایفمارک حاضر می شوند هم بیان کرد: «امسال به خاطر شیوع کرونا تعداد آسیب های زیادی داشتیم و تعطیلی و استرس کاملا در این موضوع تاثیر گذار است. جلسه ای با کمیته مسابقات داشتیم که علاوه بر استراحت لیگ  باید تیم ها برای آماده سازی 6 هفته فرصت داشته باشند. خوشبختانه تیم هاعلاوه  بر تست های پیش از فصل حالا اهمیت ریکاوری مخصوصا قبل از بازی های حساس را درک کرده اند و تیم ها باید از این شرایط استفاده کنند. با توجه به اینکه ایفمارک متعلق به سازمان لیگ هست و ما در مرکز ایفمارک با تیم ها مراوده مالی نداریم و سازمان لیگ از محل حق حقوق تیم ها هزینه ها را تسویه می کند.» 

دکتر زهره هراتیان در پایان گفت:« در شرایط پر از استرس و نگران کننده ای که وجود دارد ورزشکاران باید به مردم امید بدهند و وظیفه اجتماعی ورزشکاران باید الان نمایان شود. ویدیوهایی منتشر می شود که مردم را از واکسن می ترسانند که هیچکدام شان پشتوانه پزشکی ندارد مردم ما نیاز دارند که در کنارشان باشیم. ورزشکاران و فوتبالیست ها باید با کمیته پزشکی ارتباط داشته باشند و اطلاعات درست را دریافت کنند و بعد از آن با توجه به اینکه محبوب هستند با مردم صحبت کنند و اطلاع رسانی دقیق و درست داشته باشند.»

گفت و گو از سعید لطفی/ پایگاه خبری فوتبالی

9697