چه خبر از اساسنامه فدراسیون؟ تأییدیه جنجالی فیفا در راه است

چه خبر از اساسنامه فدراسیون؟ تأییدیه جنجالی فیفا در راه است

خبرگزاری فوتبالی- قرار بود فدراسیون جهانی فوتبال تا جمعه گذشته نظر خود را درباره آخرین نسخه پیش‌نویس ارسالی اساسنامه اعلام کند. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، سردرگمی‌ها درباره تغییراتی که هیأت رئیسه در اساسنامه فدراسیون فوتبال برای فیفا ایجاد کرده اما مدت زمان اعلام نظر مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال را طولانی کرده است. با توجه به خبرهایی که درباره تغییرات اساسنامه فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود، اظهارنظر فیفا و علنی شدن اساسنامه بعد از این مدت زمان طولانی، در نوع خود می‌تواند به یک جنجال اساسی تبدیل شود. شنیده‌ها از فدراسیون فوتبال حاکی از آن است که اعضای هیأت رئیسه در آخرین جلسه‌ای که درباره تنظیم پیش‌نویس اساسنامه برگزار کرده‌اند، عنوان فدراسیون فوتبال را از «عمومی – غیردولتی» به «غیرانتفاعی مستقل» تغییر داده‌اند. با قید این مطلب که فدراسیون فوتبال از قوانین ملی تبعیت خواهد کرد.

عنوان غیرانتفاعی مستقل، همان عنوانی بود که از ابتدا مدنظر فیفا بوده است اما بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی در تعریف فدراسیون‌ها هیچ توجیهی ندارد. بر اساس قوانین مصوب، فدراسیون‌های ورزشی باید به عنوان نهادی «عمومی و غیردولتی» در اساسنامه معرفی شوند و همین موضوع کار را برای فدراسیون فوتبال پیچیده کرده بود. مسئولان فدراسیون فوتبال اما در شرایط فعلی تنظیم اساسنامه بر اساس استانداردهای فیفا را در اولویت قرار داده‌اند و اینطور که شنیده می‌شود به این امید هستند که بعد از گرفتن تأییدیه فیفا، بتوانند مشکل نمایندگان مجلس را با رایزنی حل کنند.

از طرفی مجلس شورای اسلامی هم اخیراً سختگیری‌های زیادی در زمینه اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی دارد و تأکید دارد که تبعیت از قوانین ملی باید در مقایسه با قوانین بین‌المللی در ارجحیت باشد. با این حال بعضی از نمایندگان مجلس معتقدند با برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان حقوقی ریاست جمهوری، نماینده وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و یکی از اعضای فراکسیون ورزش و کمیسیون فرهنگی مجلس می‌توان مشکل اساسنامه فدراسیون فوتبال را حل کرد. هرچند که در این بین مقاومت‌هایی هم وجود دارد که همچنان کار را برای فدراسیون فوتبال سخت می‌کند. تأییدیه فیفا با این تغییرات که بیاید، فدراسیونی که غیرانتفاعی و مستقل معرفی شده است تازه در ابتدای مسیر گرفتن تأییدیه قرار خواهد گرفت. گرفتن تأییدیه از مجمع، هیأت دولت و مجلس همه از مواردی است که معلوم نیست طی آنها چه سرنوشتی انتظار اساسنامه فدراسیون فوتبال را بکشد؟

اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در طول این مدت درباره تغییرات اساسنامه هیچ توضیحی ارائه نداده است. حتی اعضای مجمع هم به طور شفاف در جریان تغییرات اعمال شده قرار نگرفته‌اند. با این حال اما جالب است بدانید که اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در مکاتبات خود با فیفا اعلام کرده‌اند که همه تغییرات اعمال شده در اساسنامه با مشورت اعضای مجمع انجام شده و برای اطمینان خاطر چند برگه سفید امضا شده از متحدان خود در میان اعضای مجمع و رؤسای هیأت‌های فوتبال گرفته‌اند تا در موارد لزوم بتوانند آنچه لازم است را با امضای این اعضای مجمع به فیفا ارائه دهند. 

در کنار همه این موارد زمزمه‌هایی هم در فدراسیون فوتبال درباره برگزاری مجمع به صورت مجازی مطرح شده تا مجمع فوق‌العاده فدراسیون برای تصویب اساسنامه بدون تشکیلات و دردسرهای مجمع حضوری برگزار شود و هیأت رئیسه بتواند خواسته‌هایش درباره اساسنامه را راحت‌تر پیش ببرد. با اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال همچنان اصرار دارند که سعی در برگزاری انتخابات در آبان ماه دارند اما واقعیت این است که با پروسه طولانی و زمانبری که تازه بعد از رسیدن تأییدیه فیفا در انتظار اساسنامه است، بعید است که مقدمات برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال تا آبان ماه فراهم شود.

1984