تأثیر اولین تغییرات فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال

تأثیر اولین تغییرات فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال

خبرگزاری فوتبالی- هنوز تاریخ مشخصی برای تشکیل مجمع فدراسیون فوتبال و برگزاری انتخابات تعیین نشده است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، همه در همین حد می‌دانند که اواخر تیرماه قرار است مجمع با محوریت تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال و تشکیل کمیته انتخابات، برگزار شود. از هر دو حیث این مجمع می‌تواند، مجمع مهمی به حساب بیاید. بحث‌های مربوط به اساسنامه با توجه به ایرادهای مطرح شده از سوی اعضای مجمع، بدون شک به بحثی مهم و چالش‌برانگیز تبدیل خواهد شد. تا آن زمان فیفا نظرات خود را درباره اساسنامه اعلام می‌کند و مجمع که فرصت اعمال نظر در اساسنامه ارسالی برای فیفا را نداشته، حالا مصمم است که به دنبال حقوق خود در این اساسنامه بگردد.

موضوع دیگر اما بحث تشکیل کمیته انتخابات در فدراسیون فوتبال است. موضوعی که فیفا به شدت بر تشکیل آن به صورت مستقل تأکید داشته است و حالا برای نخستین بار قرار است در مجمع فدراسیون فوتبال برای تشکیل این کمیته تصمیم‌گیری شود اما سؤال اینجاست که اعضای این کمیته بر چه اساسی انتخاب می‌شوند و فعالیت کمیته به چه شکل خواهد بود؟

تا پیش از این کمیته‌ای متشکل از دبیرکل فدراسیون فوتبال، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال و مدیر حراست وزارت ورزش، به بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال می‌پرداختند.

فیفا اما تأکید داشته که این کمیته باید در قالب کمیته‌ای مستقل فعالیت کند و اعضای آن باید از سوی مجمع فدراسیون فوتبال انتخاب شوند. هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال در این رابطه توضیح می‌دهد: «بر اساس توصیه فیفا فدراسیون فوتبال باید یک کمیته انتخابات بدوی با 3 تا 5 عضو داشته باشد و یک کمیته انتخابات تجدیدنظر که البته کمیته استیناف هم می‌تواند به جای کمیته انتخابات تجدیدنظر به شکایت‌های مربوطه رسیدگی کند.»

او درباره عملکرد این کمیته توضیح می‌دهد: «این کمیته صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال را بررسی می‌کند و با سمت‌هایی که برای انتخاب در آن نامزد شده‌اند، تطبیق می‌دهد. این کمیته همچنین وظیفه دارد، با استعلام از نهادهای دولتی صلاحیت افراد را نیز مورد بررسی قرار دهد و درباره آن تصمیم‌گیری کند. در فوتبال اساساً جز رئیس و هیأت رئیسه نباید کسی از بیرون فدراسیون برای کمیته‌های این چنینی انتخاب شود. از طرفی اعضای کمیته انتخابات هم نباید در کمیته‌های دیگر فعالیت داشته باشند و به همین دلیل کمی این انتخاب سخت می‌شود. بر همین اساس اعضای هیأت رئیسه افرادی را به صلاحدید خود معرفی می‌کنند و اعضای کمیته از بین آنها انتخاب می‌شوند.»

انتخاب اعضای این کمیته با تأکیدی که بر مستقل بودن آن می‌شود، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های مجمع آینده خواهد بود. با توجه به اینکه کاندیداتوری نامزدهای سابق در حال حاضر منتفی شده است و بدون شک رقابت فشرده‌ای برای اعلام آمادگی کاندیداهای جدید به وجود خواهد آمد همین موضوع هم کار کمیته انتخابات را سخت می‌کند و حضور افرادی خبره و باتجربه در این کمیته را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند.

1984