کفاشیان توضیح می‌دهد؛ چرا فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال حساس شده

کفاشیان توضیح می‌دهد؛ چرا فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال حساس شده

خبرگزاری فوتبالی- بخشهای مهم مصاحبه روزنامه شهروند با علی کفاشیان درباره ایرادات فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال را برایتان انتخاب کردیم:

  •  احتمال تعلیق فوتبال ایران و تشکیل کمیته انتقالی: فیفا معمولا وقتی دست به چنین اقداماتی می‌زند که دیگر هیچ راهی برای اصلاح و رعایت الزامات و قوانین از سوی فدراسیونی که عضو آنهاست، وجود نداشته باشد. روال کارها این است که ابتدا با مذاکره و مکاتبات مداوم تلاش می‌کنند که کارها روی اصول پیش برود؛ مثلا برای همین اساسنامه از ‌سال گذشته شروع به جلسه‌گذاشتن با فدراسیون فوتبال کردند، بعد خواستند که این اساسنامه تصویب شود که این اتفاق رخ نداد. برای همین اجازه برگزاری انتخابات با اساسنامه قبلی را ندادند. به همین ترتیب دوباره فرصت دادند که طبق یک نقشه راه اقدامات قانونی با هماهنگی اعضای مجمع برای نوشتن اساسنامه جدید انجام شود؛ پس آنها زمان کافی برای این کار را به فوتبال ایران دادند.
  • مهم‌ترین نکته‌ای که فیفا همواره روی آن تأکید دارد و با هیچ کشور و دولتی هم روی آن شوخی ندارد، بحث استقلال فدراسیون‌های عضو است. تمام فدراسیون‌ها باید بر اساس قوانین فیفا و اساسنامه‌ای که به تأیید آنها رسیده، اداره شوند و مجمع عمومی هم روی عملکرد فدراسیون‌ها نظارت کامل داشته باشد. هیچ یک از اعضای فدراسیون و مجمع نباید تحت‌ تأثیر فشار اشخاص ثالث قرار داشته باشند. فیفا همواره به صورت دقیق اتفاقات داخلی کشورها را هم رصد می‌کند و در جریان صفر تا صد اتفاقات هر کشور هست. فیفا می‌گوید که فوتبال را مدیران فدراسیون و مجمع باید اداره کنند و دولت‌ها در عزل و نصب و تصمیم‌گیری‌های فدراسیون دخالتی نداشته باشند.
  • فیفا وقتی می‌گوید رکن قضائی باید مستقل باشد برای این است که ارکان قضائی هم برای رسیدگی به پرونده‌های مختلف استقلال داشته باشند و از مدیریت فدراسیون و نهادهای بیرونی تأثیرپذیر نباشند. در مورد کمیته انتخابات هم وقتی تأکید دارد که به وسیله اعضای مجمع مشخص شود برای این است که مدیریت فدراسیون نقشی در برگزاری انتخابات نداشته باشد و همه چیز بر پایه عدالت پیش برود و افراد مختلف نتوانند از قدرت به نفع خودشان استفاده کنند. 
  •  فدراسیون فوتبال ایران سعی کرده که کارها را انجام بدهد اما هنوز مشکلاتی وجود دارد و برخی الزامات رعایت نشده که فیفا چنین واکنشی نشان داده است. توجه کنید که اخیرا در عراق هم اتفاقات مشابه رخ داد و برای آنها کمیته انتقالی تشکیل دادند. پس تنها راه‌حل برای روبه‌رونشدن با مشکلات بعدی این است که دقیقا هرچیزی را که فیفا می‌گوید در اساسنامه لحاظ کنیم. 
  • من هم می‌دانم که برخی به دنبال سنگ‌اندازی هستند تا فوتبال کشور تعلیق شود. این اصلا به صلاح فوتبال ایران نیست. پشت تعلیق داستان‌‌های خطرناکی برای فوتبال کشور وجود خواهد داشت. برخی‌ ممکن است سنگ‌اندازی‌هایی داشته باشند و به دنبال چنین هدفی باشند. منتهی فیفا آن را نمی‌پذیرد و الان هم فقط به لطف اصلاح اساسنامه و نقشه راه تعیین‌شده به فدراسیون فرصت اداره امور را داده است و بی‌توجهی به این توافق می‌تواند تبعات به دنبال داشته باشد.  

1984