چراغپور: ویلموتس برای فوتبال ایران دستاوردی نداشته است

چراغپور: ویلموتس برای فوتبال ایران دستاوردی نداشته است

پایگاه خبری فوتبالی- جلال چراغپور، کارشناس فوتبال، روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و به چیا فوادی، سردبیر سایت فوتبالی به گفت و گو پرداخت. 

به گزارش فوتبالی، جلال چراغپور در ابتدای سخنانش گفت: هرجا مقابل تیمی هم سطح خودمان قرار می‌گیریم بازی سخت است و ربطی به مرحله مقدماتی بودن ندارد. ما با عراق بازی داریم و همیشه فوتبالش ما را به فکر می‌انداخته. در این جدال دو تفکر فوتبالی به هم می‌خورد و نتایج مختلفی به همراه دارد. 

وی ادامه داد: یک سری اطلاعات ژورنالیستی کنار هم باعث عدم هماهنگی یک تیم ملی نمی‌شود. ما با کی‌روش هم همین مشکلات را داشتیم. در جام ملت‌ها با عراق 3-3 شدیم و وقت اضافه و باقی ماجرا. ما به ژاپن هم 3 بر صفر باختیم در حالیکه می‌شد یک جهش برای فوتبال ما باشد. آن چیزی که در تیم ملی فعلی اتفاق می‌افتاد فراتر از یک سری کلام است و مسائلی مثل چرا دیر اردو تشکیل داده و یا ماجرای کت در نیاوردنش مثل کی روش و نداشتن جنب و جوش به درد تیم ملی نمی خورد. مشکل توهین به سرود ملی و از این دست دلائل هم نیست. باید هسته مرکزی این موضوع را دربیاوریم و سپس با مهندسی معکوس و جزئی کردن مشکلات آن ها را حل کنیم. 

چراغپور در ادامه گفت: چیزی که ما را الان به خطر انداخته این است که ما باید از بازی بحرین که باختیم استفاده می‌کردیم و نقاط ضعف خودمان را استخراج می‌کردیم. 7 اشکال اساسی خود را بررسی می‌کردیم و لااقل از آن باخت یک فرصت برای بردن عراق درست می‌کردیم. این کار را نکردیم و به عراق رسیدیم. ما به سبک آزمون و خطا چیدمان می‌کنیم و استراتژی تعریف می‌کنیم و به همین دلیل چیدمان هم تغییر می‌کند و در این بخش هم سلائقی به خرج می‌دهیم و انتخاب غلط می‌کنیم. برای بازی با عراق ما محوری ترین نقطه زمینمان را یعنی بازیکنی که توپ را از دفاع بگیرد و به حمله منتقل کند، اشتباه انتخاب کردیم و به مسعود شجاعی سپردیم. او در جوانی‌اش ممکن بود از پس این کار بربیاید اما در این سن توان گرفتن توپ و چرخیدن نداشتند و سرمربی تیم باید در 20 دقیقه ابتدایی متوجه می‌شد که معماری تیمش ایراد دارد و تغییر ایجاد می‌کرد. شجاعی 3-4 بار خطا کرد و 3-4 بار رویش خطا کرد. یعنی تحت فشار بود. اگر قرار است نیمکت نفهمد چه کسی را باید تغییر بدهد و مانع قرمز گرفتن چه بازیکنی شود، این به بازیکن و بیشتر از آن به تیم ضربه می‌زند. یعنی آن تیزهوشی در نیمکت تیم ملی ایران وجود نداشت. 

وی افزود: تیم آقای کی‌روش پتانسیل نهایی‌اش را در جام ملت‌های آسیایی دیدیم و از آن تیم باید 8 نفر از آن تیم بازنشست شوند. من خودم شخصا به یکی از دستیاران تیم ملی این را تذکر دادم و پیشنهاد دادم که با نفرات آقای کی‌روش نمی‌توانید ادامه دهید. درست است شاید برخی از آن‌ها کنار هم خوب بازی کنند، اما مقابل تیم‌های سخت‌کوش و پرتکل و با بدن آماده، پرس انفرادی شود و فضا را از آن‌ها بگیرد، این تیم از دقیقه 60-65 وا می‌دهد. اما انقدر این‌ها با هم خوب و هماهنگ بازی می‌کردند آقای ویلموتس سعی می‌کرد برای کسی که 10 ساله پست دفاع چپ بازی می‌کند، پست جدید بازی کند. 

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد: آن تیم ملی که دست آقای کی‌روش بود، روز آخری که آقای کی‌روش به ژاپن رسید، 8 نفر را در بخش دفاعی، به بازی گرفت. یعنی آنجا اشکالی وجود دارد. پس باید یک مهندس یا معمار این مشکل را حل کند. متاسفانه حالا فرصت مناسبی برای این کار نیست و حتی در همین مسابقات مقدماتی هم از فرصت ها استفاده نکردیم و هر بازی به بازی بعدی کمک نکرد. روزی که 14 گل زدیم هم ممکن بود از آن تیم گل بخوریم. اگر آن روز عمیق نگاه می‌کردیم امروز این گل‌ها را نخورده بودیم. باید یک شجاعتی وجود داشته باشد و از 4 بازی 2 باخت و 6 امتیاز، یعنی در شرایطی که از 4 بازی باقی مانده حتی یک بازی مساوی شود، باید یک نفر پیدا شود و با شجاعت این مساله را برعهده بگیرد. آقای ویلموتس برای تیم ملی ایران دستاورد هوشمندانه ای ندارد. 

وی در انتها گفت: من یک آدمی هستم که مسئولیتی در فوتبال ندارم. ولی اگر یک مسئول فدراسیون فوتبال به این نتیجه برسد و اقدامی صورت دهد این یک کار هوشمندانه است و در غیر این صورت بعید نیست ما از این مرحله صعود نکنیم. شانس آوردیم که بحرین نبرد و هنوز اندکی برای صعود شانس داریم. 

7413