رضا جباری: سهم بازیکنان در قهرمانی‌ها از برانکو بیشتر بود/ پرسپولیس قهرمان نشود یعنی کالدرون توقعات را برآورده نکرده است

رضا جباری: سهم بازیکنان در قهرمانی‌ها از برانکو بیشتر بود/ پرسپولیس قهرمان نشود یعنی کالدرون توقعات را برآورده نکرده است

وب سایت رسمی فوتبالی- رضا جباری پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درباره اوضاع و احوال این روزهای تیم توضیحاتی داد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران ورزشی، رضا جباری یکی از هافبک‌های تکنیکی پرسپولیس در دهه 80 که این روزها هدایت تیم نوجوانان این باشگاه را برعهده دارد حرف‌هایی می‌زند که جای تأمل و تفکر دارد. او مدعی است که نگاه ویژه‌ای به تیم‌های پایه نمی‌شود. جباری هم مثل اکثر پیشکسوتان بر این باور است که اگر حمایت از کالدرون شبیه به دوران برانکو باشد تکرار قهرمانی‌ها غیرممکن نیست اما اگر غیر از این باشد کار سخت‌تر از آن چیزی خواهد شد که هواداران انتظارش را دارند.
 
شرایط این روزهای پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 اینطور که به نظر می‌رسد تیم طبق برنامه کارش را انجام می‌دهد، فقط امیدوارم اندک حواشی باقیمانده از رفتن برانکو هم از ذهن هواداران پاک شود تا تیم بدون مشکل وارد بازی‌ها شود. واقعاً حیف است که خودمان به اسم هوادار برای تیم مشکل ایجاد کنیم.

حواشی فقط مربوط به رفتن برانکو نبود و...

 بله، این انتقاد وجود داشت که چرا هنوز سرمربی معرفی نشده باشگاه بازیکن جذب کرده که البته حرف درستی است اما آیا پرسپولیس باید دست روی دست می‌گذاشت تا همین چند تا بازیکن هم به تیم‌های دیگر می‌رفتند. من انتظارم این است که هواداران فقط به پرسپولیس فکر کنند چرا که بزرگان زیادی در طول تاریخ برای این باشگاه زحمت کشیده‌اند که احترام‌شان واجب است اما در نهایت رفته‌اند و پرسپولیس مانده است. من فکر می‌کنم حواشی هنوز به طور کامل جمع نشده است. هنوز که هنوز است برای بعضی‌ها نتیجه برانکو با تیم جدیدش اهمیت بسیاری دارد. آقای برانکو تیم جدیدی را انتخاب کرده و ما هم برایش آرزوی موفقیت می‌کنیم.

برگزاری دربی هفته چهارم جذابیت همیشگی‌اش را دارد؟
 من دوست داشتم دیرتر برگزار می‌شد تا دو تیم نظم بهتر و هماهنگی بیشتری را به دست می‌آوردند. البته همین زود برگزار شدنش هم می‌تواند به جذابیت بازی کمک کند. به نظرم نقش مشاوران‌شان در این زمینه غیرقابل انکار است. آنها باید به خوبی توجیه شوند که این دربی شاید با تمام دربی‌هایی که دیده‌اند متفاوت باشد.

به همین دلیل نتیجه‌اش برای دو مربی فوق‌العاده اهمیت دارد بخصوص تأثیر منفی که برای مربی بازنده در ادامه کارش خواهد داشت.
 ببینید هر کسی بگوید دربی حساسیت ندارد و یک بازی سه امتیازی است را من قبول ندارم. مربی برنده محبوبیت خاصی میان هواداران تیمش پیدا می‌کند و تا چند هفته خیالش راحت است. اما برای مربی بازنده ادامه کار سخت می‌شود. من نمی‌خواهم بگویم مربی بازنده اوت می‌شود اما کار برایش سخت‌تر خواهد شد چون بلافاصله بعد از باخت انتقادها شروع می‌شود.

شاید هم بدشان نیاید که با تساوی تمام شود.

 این هم نوعی تفکر است.

یکی از اتفاقات خوب این فصل پرسپولیس حفظ بازیکنان اصلی فصل قبل بود.

 قطعاً همینطور است. پرسپولیس اگر سه سال متوالی قهرمان شد دلیلش فقط برانکو نبود. در فوتبال دنیا اول بازیکنان تأثیرگذارند بعد مربی و بعد از آن مدیریت. اگر برانکو این بازیکنان را نداشت آیا قهرمان می‌شد. ببینید من سهم آقای برانکو را در این قهرمانی‌ها زیاد می‌دانم اما بگوییم فقط برانکو، در حق بازیکنان اجحاف کرده‌ایم و سهم آنها بیشتر است.

پس حالا که تیم اصلی حفظ شده اگر پرسپولیس این فصل قهرمان نشود مقصر کالدرون است.
 در اینکه کار آقای کالدرون خیلی سخت است شکی نیست. به هرحال بعد از سه قهرمانی متوالی و نایب قهرمانی آسیا طبیعی است که توقع هواداران بالاتر رفته باشد. پرسپولیس اگر قهرمان نشود یعنی کالدرون توقعات را برآورده نکرده است. همه ما امیدواریم تا امروز توانسته باشد به شناخت خوبی رسیده و پرسپولیس را برای چهارمین سال متوالی قهرمان کند.

خیلی‌ها معتقدند که تعویق لیگ به نفع پرسپولیس تمام شد.
 این تأخیر در آغاز لیگ خیلی زیاد بود و روی عملکرد تیم‌ها تأثیرگذار است. چون مربیان زمان بدنسازی قبل از لیگ‌ را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که با انجام چند بازی تدارکاتی بعد از آن آماده مسابقات شوند اما چون آقای کالدرون کمی دیر به پرسپولیس آمد و برای شناخت بیشتر نیاز به زمان داشت شاید این تأخیر بتواند به نفع پرسپولیس باشد.

عملکرد باشگاه را در فصل نقل و انتقالات چطور دیدی؟

 بازیکنانی که اضافه شدند با پرسپولیس و جو آن آشنایی دارند و از کیفیت خوبی هم برخوردارند اما تیمی که نایب قهرمان آسیا شده می‌توانست بازیکنان بهتری را جذب می‌کرد. این حرف من به خاطر پیشینه پرسپولیس و سه قهرمانی‌شان است.

شاید یک دلیلش مشکلات مالی است که پرسپولیس سال‌ها با آن دست به گریبان است.

 تیمی که پول نداشته باشد چطور می‌تواند موفق باشد. باشگاهی که سالی 70 تا 80 میلیارد هزینه می‌کند اگر چشمش را روی یک میلیارد ببندد و آن را برای تیم بزرگسالش هزینه کند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و به کسی هم برنمی‌خورد. در حالی که همین یک میلیارد تیم‌های پایه را از این رو به آن رو می‌کند. البته من به مدیران باشگاه‌ها حق می‌دهم که این کار را نکنند.

چرا؟
 برای اینکه در فوتبال ما اگر شما هر سال در تیم‌های پایه قهرمان کشور شوید هیچ اتفاقی نمی‌افتد چون ویترین تیم بزرگسالان است و همه این تیم را می‌بینند. الان من به‌عنوان مربی تیم نوجوانان در نخستین بازی که تیم خوب منتخب ستارگان را با نتیجه 4-1 شکست دادیم به دلیل پرداخت نکردن جریمه سه میلیون تومانی روی سکوها بودم. باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس وقتی سه میلیون جریمه من را ندارد که بدهد چه انتظاری داریم که سراغ بازیکنان 10 میلیاردی برود یا بازیکنانی که فقط برای رضایتنامه‌شان 3، 4 میلیارد می‌خواهند. الان کادر ما 11 ماه است که حقوق نگرفته‌اند کسی باور می‌کند. واقعاً اگر تیم برای وزارت ورزش است چرا پول نیست اصلاً خصوصی‌اش کنند تا تکلیف مشخص شود. امیدوارم این مشکلات ادامه پیدا نکند چون در این صورت نتیجه گرفتن بخصوص برای تیم بزرگسالان سخت می‌شود. بدون تعارف می‌گویم که مشکلات مالی هر تیم را ضربه فنی می‌کند. البته فکر می‌کنم شرایط مالی استقلال بهتر باشد.

چطور؟
 با توجه به بازیکنان خارجی و خریدهایی که داشته‌اند حتماً شرایط مالی‌شان بهتر است. اما در پرسپولیس دائماً می‌شنویم که پول نیست اما فراموش نکنید که ما پرسپولیسیم و پیشینه پر افتخاری داریم و تیمی هستیم با 40 میلیون هوادار که با حمایت‌های‌شان بخش زیادی از کمبودها را جبران می‌کنند. 

4344