پیام فریدون زندی به همبازیان سابقش: کم نیاورید!

پیام فریدون زندی به همبازیان سابقش: کم نیاورید!

وب سایت رسمی فوتبالی- فریدون زندی بازیکن اسبق و دوست داشتنی استقلال معتقد است که استقلال باید تا لحظه آخر بجنگد و کم نیاورد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبر ورزشی، حتما شايعه حضور کلینزمن به گوش شما هم خورده است. کلينزمن برای همه ايرانی ها چهره آشنايی است، به ويژه برای نسل قبلی ايران. او را با آن شادی فراموش نشدنی مقابل تيم ملی ايران در جام جهانی 1998 به ياد می آورند. وقتی دروازه تيم ملی را گشود و آن گونه با دستانش تور دروازه را به لرزه درآورد. از نظر خيلی ها شادی او عجيب بود. حضور کلينزمن از سوی فدراسيون به صورت رسمی تكذيب نشده و به همين خاطر هنوز شايعاتی شنيده می شود. با فريدون زندي چهره محبوب فوتبال ايران، درباره حضور احتمالی او و يا کلا يك مربی آلمانی در تيم ملی ايران گفت و گويی داشتيم.

فريدون، شايعات اخير را درباره حضور کلينزمن شنيده ای؟

بله، من هم چيزهايی در سايت ها و رسانه ها ديدم.

نظر تو در اين باره چيست؟ اصلا به نظرت مربی آلمانی به کار تيم ملی می آيد؟

مربيان آلمانی در سال های گذشته پيشرفت زيادی كرده اند و اگر توجه كنيد هر سال مربيان جوان و جوان تر می شوند. آلمان سرمايه گذاری زيادی روی پرورش مربيان كرده و شك نكنيد در آينده آنها می توانند مربيان بزرگی به نقاط مختلف دنيا صادر كنند چون هدف شان همين است. به خاطر همين روی آموزش و يادگيری مربيان حساسيت زيادی دارند. همين كلاس های پرواينسس مربيگری دوره سختي است كه در هيچ كشوری وجود ندارد. اين سختگيری ها برای آن است كه مربيان وقتی مدرك می گيرند حتی بتوانند روی نيمكت يك تيم مطرح بنشينند.

مثلا روی چه چيزهایی حساسيت دارند؟

هر چيزی كه فكر كنيد. از فيزيولوژی بگيريد تا روانشناسی، تغذيه بازيكنان، تمرينات بدنسازی، تمرينات تاكتيكی و هر چيزی كه يك مربی بايد بلد باشد. حتی درباره رابطه با رسانه ها هم آموزش های لازم را می دهند. شما برای گرفتن مدرك حتی بايد با تيم های باشگاهی كار كنيد. بايد به تمرينات شان برويد. دوره هم نزديك به يك سال به طول می انجامد.

تصور می کنی چه سبكی از مربيان به کار ما می آيد؟

به نظر من بايد برای انتخاب مربی حساسيت زيادی داشته باشيم. اين خيلی مساله مهمی است كه با توجه به نياز خودمان مربی بگيريم. كاری كه باشگاه های بزرگ دنيا می كنند. باشگاه بايرن مونيخ استاد اين كار است. آنها تك تك آدم های خود را با برنامه انتخاب می كنند. تحقيقات گسترده ای دارند و می دانند يك نفر را برای چه می آورند. ما هم نياز داريم تا كسی را بياوريم كه برنامه داشته باشد. برنامه اش هم به درد بازيكنان و تيم ما بخورد. بايد ابتدا به اين نتيجه برسيم كه ما از تيم ملی چه می خواهيم و چه توقعی داريم آن وقت با مربيان مورد نظر خود مذاكره كنيم. به نظرم الان در بعضی كشورهای عربی اين اتفاق می افتد. نمونه اش قطر است. ديديد كه چطور با برنامه ريزی قهرمان آسيا شدند. تا 4 ،5 سال پيش می گفتيد قطر قهرمان آسيا می شود همه می خنديدند. براي هيچ كس قابل باور نبود آنها بتوانند قهرمان آسيا شوند ولی شدند. چطور؟ با برنامه ريزی و اينكه می دانستند دقيقاً چه می خواهند.

ما دقيقا چه می خواهيم؟ به عنوان يك کارشناس از تو سؤال می کنيم.

به نظر من با توجه به بازيكنان خوبی كه داريم، تيم ملی بايد رو به جلو بازی كند. در واقع تيم ملی ما با مربی جديد بايد هجومی تر باشد. نه اينكه كار دفاعی را به طور كلی فراموش كنيم. با حفظ قدرت دفاعی مان بتوانيم در خط حمله قدرت مان را افزايش دهيم. بايد سرعت بازی ما بالاتر برود. وقتی اين پتانسيل را داريم بايد سبك بازی مان را تغيير دهيم. به همين خاطر بايد دنبال كسی باشيم كه بتواند تيم ما را به هدفش برساند.

بعضی ها هم می گويند ممكن است با سبك هجومی مشكل پيدا کنيم.

ما مدافعان خوبی هم داريم و اين را نبايد فراموش كنيم. به نظر من بايد كسی بيايد كه نظم تيم ملی را حفظ كند. نبايد نظم تيمي ما به هم بخورد. اين نكته مهمی است. بنابراين بايد يكدلی و اتحاد همچنان در تيم ملی وجود داشته باشد. مربی بعدی بايد به چنين مسئله مهمی توجه كند. كارلوس كی روش استاد نظم و انضباط تيمی بود.

سؤالی هم درباره استقلال داريم. بازی سپاهان را بردند ولی خيلی ها اعتقاد دارند با توجه به اختلاف امتيازی به وجود آمده شايد تيم نتواند قهرمان شود.

ما هميشه در استاديوم مخصوصاً وقتی در خانه حريف بازی می كنيم چيزهای زيادی می شنويم ولی مهم اين است كه بتوانيم تمركزمان را در زمين بازی حفظ كنيم. اين هم مثل شرايط حالای استقلال است. شايد خيلی ها بگويند تيم شانس ندارد ولی بازيكنان بايد فقط روی بازی های خود تمركز كنند. چند سال قبل كسی فكر می كرد سپاهان قهرمان ليگ شود؟ همه فكر می كردند تيم هايی چون تراكتور، نفت، استقلال و... مدعی هستند ولی اين تيم هفته آخر قهرمان شد. به همين خاطر كار نشدنی در فوتبال نداريم و استقلال كوتاه نيايد. بايد تيم تا روز آخر مبارزه كند. وقتی استقلال توانسته الهلال و سپاهان را ببرد چرا نتواند در ادامه فصل همه بازی هايش را ببرد؟ فقط تيم بايد از حاشيه ها دوری كند و اسير يكسری مسائل نشود.

4344