مجتبی جباری: نخواستم با آدم‌های چیپ و بی‌کلاس همراه شوم

مجتبی جباری: نخواستم با آدم‌های چیپ و بی‌کلاس همراه شوم

وبسایت رسمی فوتبالی - بخشهای مهم مصاحبه مجتبی جباری با روزنامه خبر ورزشی را برایتان گلچین کرده‎ایم:

* به نظر من برای اینکه  در مربیگری موفق باشید باید کارتان را از رده پایه شروع کنید. باید تلاش کنی به بازیکنانی که هنوز جا برای یادگیری دارند و توانمند نیستند، چیز‌های جدید یاد بدهی. می‌توانی با آن‌ها همراه شوی و ببینی اصلاً می‌توانی اخلاق و رفتارشان را درک کنی؟ بعد به سطح بزرگسالان بروی. به خاطر همین الان خوشحال هستم که کمک‌مربی استقلال نشده‌ام. فکر می‌کنم خدا من را دوست داشت که در این مقطع به استقلال نرفتم. 

* اگر می‌خواستم با یکسری مسائل کنار بیایم سال قبل در استقلال کنار می‌آمدم و الان هم در استقلال بازی می‌کردم! من شبیه دیگران نمی‌شوم که به هر قیمتی در فوتبال باشم. تمام تلاشم را می‌کنم در این عرصه جدید آن‌قدر قوی باشم و بتوانم از پس همه چیز بربیایم تا توانایی‌ام بر همه مسائل غالب شود. من آدمی نیستم که جلوی کسی گردن کج کنم. خیلی از چیز‌ها را خود شما می‌شنوید و می‌دانید. غیرفوتبالی‌ها مربیان را برای تیم‌ها ارنج می‌کنند. 

* همه این چیز‌هایی که من گفتم سال‌ها بوده، ولی کسی آمد حمایت کند یا بخواهد حقش را بگیرد؟ بعضی‌ها متوجه نشدند که این رفتار‌ها چقدر به شخصیت‌شان ضربه زد. این واقعاً توهین‌آمیز است. بعضی‌ها منافع شخصی خودشان را انتخاب کردند. رفتند با یک آدم کوچک کانال زدند که حق و حقوق‌شان را از باشگاه بگیرند. اینکه زودتر به پول‌شان برسند یا قرارداد بهتر ببندند. آن‌ها چشم‌شان را روی واقعیت بستند. تلاش نکردند تا حق فرد دیگری را در باشگاه بگیرند، حق بازیکنان جوان را. حرف‌هایی که من زدم به هر حال تاوانی داشت ولی آن‌ها این حرف‌ها را نزدند که تاوان ندهند. 

* همین الان یک پست را دسته‌جمعی می‌گذارند. وقتی شما بزرگ‌تر تیم هستید باید به موقع حرف بزنید تا حق همه را بگیرید. شما که نیاز آنچنانی نداری، حداقل برو حق ۴ نفر را بگیر. نگذار حق آن‌ها خورده شود. متأسفانه چنین چیزی ضعف همه ماست. به هر حال همین حرف‌ها باعث شد تا من چند سال زودتر خداحافظی کنم. به خاطر اینکه دوست نداشتم شبیه آن آدم‌ها باشم که با یک‌سری آدم بی‌کلاس و چیپ و به‌دردنخور همراه شوم، چون یک‌سری اتفاقات مالی یا چیز دیگری رقم بخورد. آدم‌های بی‌کلاسی که بودن‌شان خیانت به بچه‌هایی است که آینده داشتند و می‌خواستند فوتبالیست بزرگی شوند. تا الان هم این اشتباه به خیلی‌ها ضربه زده و حذف شده‌اند.  

* آخر تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید درگیر زمین تمرینی باشد؟ باشگاهی با این همه هوادار و سابقه باید درگیر این شرایط باشد؟ معلوم است که استقلال نقشه راه درستی ندارد. باشگاه بلندپرواز نیست. کسانی در باشگاه هستند که به جای خدمت، خیانت می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند فقط باشند.  وضع تیم بزرگسالان استقلال این است، خدا رحم کند در تیم پایه‌ها چه خبر است؟! چطوری باید استعدادیابی کنند؟ چطوری باید بازیکن بسازند؟ ببینید آنجا دیگر چه خبر است 

* راجع به زیرساخت‌ها و ساختمان پک خیلی گفتند این میراث ماست. به نظرم این توهین‌آمیز بود. مجموعه آزادی مثل خورشید است و بعد یک ماه خیلی کوچک داخل آن درست می‌کنید و مدام به آن می‌بالید؟ اینکه مدام می‌گفتند کی‌روش به ما شخصیت داده یعنی چه؟ یعنی ما خودمان بی‌شخصیت بودیم؟ این برایم ناراحت‌کننده بود. اگر واقعاً کی‌روش به ما شخصیت داده باید برای خودمان متأسف باشیم. اگر واقعاً این‌طور بوده و کی‌روش آمده فوتبال‌مان را درست کرده پس ما چقدر ضعیف هستیم؟ بعد از سال‌ها یک زمین تمرینی زه‌کشی شده ساخته‌اند. رئیس فدراسیون با افتخار می‌گوید برای اولین بار است چنین چمنی داریم. به نظر من این باعث شرمندگی است و چنین چیز‌هایی اذیتم می‌کند. در این دوره زمانه، در این عصر فوتبال با این‌همه استعداد، واقعاً ساختن یک چمن این‌قدر افتخار دارد؟  

1984