بیژن حیدری: وقتی حبیب زاده مصدوم شد، مصدومیت پادوانی برایم تداعی شد/ به رحمتی گفتم زبان حبیب زاده را بیرون بکشد

بیژن حیدری: وقتی حبیب زاده مصدوم شد، مصدومیت پادوانی برایم تداعی شد/  به رحمتی گفتم زبان حبیب زاده را بیرون بکشد

سایت رسمی فوتبالی- دکتر بیژن حیدری داور دیدار هفته گذشته ذوب آهن و استقلال که با مصدومیت شدید رضا حبیب زاده بازیکن ذوب آهن منجر شد در خصوص لحظه مصدومیت این بازیکن می گوید. حیدری در بازی فولاد خوزستان و استقلال  فصل گذشته که پادوانی دچار آسیب نخاعی شد داور باز استقلال بود.

به گزارش فوتبالی، بالای سرش که رسید از صدای نفس نفس زدنش فهمید که چه مشکلی برایش پیش آمده، به همین دلیل از رحمتی خواست با دست زبانش را بیرون بکشد. توصیه‌اش به بازیکنان این بود که دست به گردنش نزنند تا مشکلی برای حبیب زاده به وجود نیاید. همان موقع  متوجه شد که فکش شکسته، وقتی ستوده هم به کادرپزشکی اضافه شد، خیالش راحت شد. حبیب زاده خوش شانس بود که داور بازی یک پزشک جراح بود و فورا تشخیص داد که مشکل او چیست. دکتر بیژن حیدری داوری که امسال سوت طلا را کسب کرد در اصل جراح ارتوپد است و در بازی‌ها به غیر از داوری می‌تواند به بحث سلامت بازیکنان نیز توجه داشته باشد. صحنه مصدومیت شدید حبیب زاده در بازی استقلال و ذوب او را به یاد مصدومیت پادوانی در بازی استقلال و فولاد انداخت همان صحنه‌ای که شانس بازی کردن پادوانی را برای همیشه از او گرفت. حیدری از ماجرای بازی ذوب و استقلال و همچنین اتفاقات دیگرمی گوید.

    

اینطور که گفته می‌شود شما در بازی استقلال و ذوب به حبیب زاده کمک کردید تا مشکل حادی برایش به وجود نیاید.

راجع به این ماجرا زیاد بحث شده است، من دیدم که بازیکن روی زمین افتاده و بازیکنان زیادی دور و اطراف او هستند، پزشکان هم به سمت او می‌رفتند من هم خودم را به او رساندم. بالای سرش که رسیدم فهمیدم که ضربه مغزی نشده  به همین دلیل هم به رحمتی گفتم زبانش را بیرون بکشد البته رحمتی هم در این صحنه زحمت کشید و خیلی کمک کرد.

از کجا متوجه شدید که فکش شکسته است؟

از تورم فکش حدس زدم. خوشبختانه که دکتر ستوده هم به موقع رسید و ایشان هم کمک کرد تا حبیب زاده آسیب جدی نبیند. درست مثل مصدومیت پادوانی.

مگر در آن بازی هم شما داور بودید؟ بله، در آن بازی هم من داور بودم. اتفاقا به دکترستوده گفتم که قسمت ما است که این اتفاقات بیفتد. درست مصدومیت پادوانی برایم تداعی شد اما  در آن بازی نمی دانستم که شدت مصدومیت این بازیکن آن قدر زیاد باشد. تنفس پادوانی هم در آن بازی مشکل بود اما شرایط حبیب زاده به نظر بدتر بود.

غیر از این دو بازی تجربه چنین صحنه‌های تلخ که منجر به مصدومیت شدید شود را هم داشتید؟

بله، در بازی بادران و برق جدید، اواخر بازی دروازه بان بادران همینطور روی زمین افتا و تشنج کرد در آن بازی من درنگ نکردم و خودم زبان این بازیکن را بیرون کشیدم تا مشکل خاصی برای آن پیش نیاید. البته این را باید بگویم  که کیته پزشکی و همچنین فیفا خواسته که نباید به بازیکن دست بزنیم و دور و اطرافش را شلوغ کنیم. فقط در صورتی وارد عمل می‌شوم که ببینم زمان کم است و امکان دارد با تعلل سلامت او به خطر بیفتد.

برای مخاطب این فوتبال خیلی جالب است که شما به عنوان یک جراح داور شدید. چطور شد که به موازات درس خواندن و گرفتن مدرک دکترا، داوری را هم ادامه دادید؟

باور میکنید ان قدر که برای تمرین داوری وقت می‌گذارم برای یکسری از کارهای پزشکی وقت نمی‌گذارم. شاید هم باور نکنید اگر بدانید من آن قدر که برای خرید استوک وقت می‌گذارم برای خرید یک کت و شلوار وقت نگذارم. داوری تمام عشق و علاقه من است.  برای بازی استقلال و ذوب سه روز وقت گذاشتم. یک روز برای بازی و دو روز هم برای رفت و برگشت .البته پرسیدید که چطور داوری و دکتری را با هم ادامه دادم. باید بگویم بردار کوچکترم پیام که در حال حاضر به همراه من داور است مشوق من بود و خودم هم  خیلی دوست داشتم تا اینکه در کلاس داوری ثبت نام کردیم و ماجرا از همان موقع شروع شد. خدا را شکر می‌کنم هم که با تمام مشکلاتی که بود باز هم توانستم اینطور پیشرفت کنم .

 شاید مخاطب این فوتبال دوست داشته باشد بداند اگر شما را مجبور کنند یکی از شغل‌های خود را کنار بگذارید کدام یک را کنار خواهید گذاشت؟

 مجبورشوم پزشکی را. البته دو شغلم را دوست دارم اما فکر می‌کنم در صورت اجبار پزشکی را موقتا کنار بگذارم چون خیلی برای داوری زحمت کشیدم.

اینکه شما پزشک هستید چقدر کمک می‌کند تا بازیکنان در زمین بی دلیل اعتراض نکنند و یا به شما احترام بگذارند؟

هیچ وقت خودم را برتر نمی‌دانم و هرکس در زمین ارزش خودش را دارد در هرمقامی که هست. این را گفتم که اینطور تعبیر نشود که به خاطر حرفه پزشکی تصور خاصی در من ایجاد می‌ شود اما بازیکنان و مربیان هم لطف دارند و به من احترام می‌گذارند.

شده تا به حال مریضی وارد مطب شما بشود و ازدیدن  شما که به عنوان داور فوتبال پشت میز طبابت نشسته اید شوک شود؟

خیلی زیاد. اما بیماران من به خوبی دیگر من رامی شناسند بازی‌ها را بهتر از خودم دنبال می‌کنند و گاهی هم خانم ها و آقایانی که پیر هستند و زیاد از فوتبال سررشته ندارند، وارد مطب می‌ شوند به من می‌گویند مربیگری ات را می بینیم . من هم خوشحالم که بیماران من این قدر لطف دارند و پیگیر شغل داوری ام هستند.

در اتاق عمل چطور؟ جو در اتاق عمل برای شما قبل و بعد بازی‌ها چطور است؟

بازار کری داغ داغ است و باید به صد نفر جواب پس بدهم. یکدفعه برسر یک تیم مشاجره می‌ شود و من مثل داخل زمین باید میانجیگری کنم.

سرانجام امسال داور سال شدید در حالی که همه فکرمی‌کردند به خاطر حضور آقای فغانی در جام جهانی ایشان سوت طلا را از آن خود کنند.

من در دوسال گذشته کاندیدای بهترین بودم و امسال سرانجام بهترین داور شدم. فکر می‌کنم فدراسیون به خاطر تعداد قضاوت ها‌یی که داشتم و نمراتی که به من داده شده بود من را بهترین داور سال کرد اما مگرمی شود منکر کار بزرگ آقای فغانی شد. خیلی از داوران دوست دارند که در جام جهانی داور چهارم شوند اما ایشان بهترین داوری ها را در این جام داشت. من هم وقتی سوت طلا را گرفتم و در خانه گذاشتم هر وقت این سوت را می بینم به یاد آقای فغانی می افتم.

در بازی های جاکارتا حضور دارید؟

بله، امیدوارم که نماینده لایقی باشم چون الان سطح توقعات از داور ایرانی بالا رفتته است. قبل از اینکه حرف هایم را تمام کنم می خواهم از کمیته داوران که افراد دلسوزی مثل آقای اصفهانیان و غیاثی را دارد تشکر کنم که پدرانه به ما توجه دارند.