نگاهی به بدترین خاطرات انگلیس در جام جهانی

نگاهی به بدترین خاطرات انگلیس در جام جهانی

وبسایت رسمی  فوتبالی  - پنج تا از بدترین خاطرات تیم ملی انگلیس در تاریخ جام جهانی را با هم مرور می کنیم:

آلمان شرقى ٣ - ٢ انگليس ، ١٩٧٠

آن ها ٤ سال قبل در كشور خود قهرمان جهان شدند، تيم تحت هدايت آلف رمزى در جست و جوى مقامى ديگر به مكزيك سفر كرد. انتظارات آن قدر از آن ها زياد شده بود كه همه مى گفتند تيم جام جهانى ١٩٧٠ از تيم ١٩٦٦ بهتر است، تيمى كه آلمان شرقى را در ومبلى شكست داد و قهرمان جهان در سال ١٩٦٦ شد.

در مرحله گروهى آن ها با برزيل، رومانى و يوگوسلاوى با ٢ برد و يك شكست مقابل برزيل به مرحله بعد صعود كردند. 

گردن بنكس دروازبان انگليس قبل بازى مقابل آلمان شرقى بخاطر درد در ناحيه شكم از ليست خط خورد و پيتر بونتى دروازبان اسبق چلسى به جاى او در تركيب قرار گرفت، اين دروازبان در آن زمان شانس زيادى براى بازى نداشت زيرا دروازبانان ديگر انگليس بهتر از او بودند.

انگليس ابتدا با دو گل الن مولرى و مارتين پيترز ٢ بر صفر از آلمان جلو افتاد، زمانى كه فك مى كردند كار به پايان رسيده است رمزى سرمربى اين تيم بابى چارلتون را تعويض كرد و آلمان از آن لحظه تغيير كرد، اوه سيلر موفق شد ٢ گل به ثمر برساند تا بازى به وقت اضافه برود و در وقت هاى اضافه با تك گل گرد مولر آلمان شرقى بازى را ٣ بر ٢ پيروز شد.

آرژانتين ٢ - ١ انگليس ، ١٩٨٦

سه شير ها هميشه راه هاى جديد و خلاقانه اى براى حذف شدن در يك تورنمنت بزرگ پيدا مى كنند. آن ها در مرحله گروهى خوب نبودند و با ٣ امتياز در ٣ به مرحله بعد صعود كردند. بابى رابسون در سال ١٩٨٦ هدايت انگليس را بر عهده داشت و با نتيجه ٣ بر صفر پاراگوئه را مغلوب كرد و در مرحله يك هشتم نهايى بايد به مصاف آرژانتين مى رفت. 

پس از شش دقيقه كه بازى در نيمه دوم شروع شد، يك برخورد روى بازيكن انگليس رخ داد كه داور تونسى بازى اعتقادى به خطا نداشت و اين انگليسى ها را عصبانى كرد. دقايقى بعد از اين، مارادونا گل اول آرژانتين را به ثمر رساند و اينجا بود كه دست خدا متولد شد. بعد از اين گل مارادونا يك لحظه باشكوه در تاريخ جام جهانى را رقم زد، او با عبور كردن از پيتر بيردزلى، پيتر ريد، تيرو بوچر و ترى فنويك، دروازبان را نيز دريبل زد و دروازه خالى انگليس را براى بار دوم باز كرد. در اواخر بازى لينكر موفق شد يك گل به ثمر برساند ولى فايده او نداشت.

آلمان غربى ١ - ١ انگليس ، ١٩٩٠ 

٤ سال پس از شكست تلخ در يك هشتم نهايى، رابطه تيم ملى انگليس و هوادارانش بدتر از قبل بود. سرافكندگى بخاطر حذف در يورو ١٩٨٨ مارگارت تاچ  نخست وزير انگليس را وادار كرد تا در جواب خشونت هواداران انگليسى بگويد اگر اين كار ها ادامه پيدا بكند، انگليس از جام جهانى كنار خواهد كشيد. 

رابسون، كسى كه بعد از جام جهانى ٨٦ مكزيك، فدراسيون انگليس با او قطع همكارى كرد، به پى اس وى ايندهوون هلند پيوست. نمايش نه چندان بد در مرحله گروهى كمى وضعيت هواداران انگليس را بهتر كرد. 

بر خلاف نظر همه، انگليس با شكست دادن بلژيك و كامرون، به جمع ٤ تيم نهايى پيوست، گرى لينكر با دو گل خودش مقابل كامرون باعث پيروزى انگليس شد و ديويد پلت با يك گل زيبا باعث پيروزى سه شير ها مقابل بلژيك شد. اكنون انتظارات از تيم ملى انگليس بالا رفته است، آن ها در فينال مقابل آلمان شرقى به ميدان رفتند و در دقيقه ٦٠ گل اول بازى را دريافت كردند اما ١٠ دقيقه بعد، گرى لينكر، ناجى انگليس شد و با گلى كه به ثمر رساند بازى را به وقت اضافه كساند، در وقت اضافه توپى از خط دروازه ها عبور نكرد تا كار به ضربات پنالتى كشيده بشود.

انگليس ضربات پنالتى را ٤-٣ باخت تا به فينال جام جهانى نرسد.

آرژانتين ٢ - ٢ انگليس ، ١٩٩٨

تاكنون انگليس هميشه در حذف شدن مهارت خاصى داشتند، اما اينبار همه چيز فرق مى كرد. مايكل اوون، مهاجم آن زمان ليورپول نمى توانست بهتر از اين كار بكند، او پاس ديدنى بكهام را با عبور از خوزه انتونيو و روبرت ايالا، توپ را وارد دروازه آرژانتين كرد تا سه شير ها را پيش بيندازد. 

تا اينجا خوب بود ولى دوباره انگليس به اصل خودش برگشت، خاوير زانتى بازى را مساوى كرد.

بدترين اتفاق ممكن اخراج ديويد بكهام در نيمه دوم بود. كمتر از دو دقيقه از شروع در نيمه دوم او با سيمئونه درگير شد و از بازى اخراج شد. هافبك آرژانتين كمى بزرگ نمايى كرد اما بكهام نمى توانست از خود دفاع بكند. از آن جا انگليس شجاعانه بازى كرد تا بازى به پنالتى كشيده بشود. 

به پنالتى ها رفتند، مانند ١٩٩٩ و ١٩٩٦ انگليسى ها مقابل آلمان پيروز نشدند و از صعود باز ماندند. 

انگليس ١ - ٢ برزيل ، ٢٠٠٢

يك مربى جديد و يك تاكتيك جديد، انگليس زير نظر سون گوران اريكسون با تغيير مواجه شد. انگليس در يك هشتم نهايى با نتيجه ٣ بر صفر از سد دانمارك گذشت تا دوباره به مرحله يك هشتم نهايى برسد و اينبار بايد مقابل برزيل به ميدان مى رفت. مايكل اوون در دقيقه ٢٣ از لوسيو عبور كرد و توپ را وارد دروازه برزيل كرد.

در وقت اضافه نيمه اول ريوالدو با يك ضربه خوب توپ را از گلر انگليس سيمن عبور داد تا بازى مساوى بشود. پنج دقيقه بعد از شروع نيمه دوم رونالدينيو با يك ضربه ازاد از راه دور توپ را از بالاى سر سيمن عبور داد تا بازى ٢-١ بشود. اين پايان كار انگليس بود.