گزارش آماری/ دوران رحمتی در استقلال؛ از یک تا 10 بشمار

گزارش آماری/ دوران رحمتی در استقلال؛ از یک تا 10 بشمار

پایگاه خبری فوتبالی - استقلال در هفته هفتم برابر هوادار قرار می‌گیرد. تیمی که مهدی رحمتی را به عنوان سرمربی روی نیمکتش دارد.

به گزارش فوتبالی، مردی که بخشی جدانشدنی و ویژه از تاریخ استقلال است. رحمتی با پیراهن آبی، همه روزهای تلخ و شیرینی که یک بازیکن می‌تواند تجربه کند را به چشم دید: از قهرمانی در لیگ و جام حذفی تا برد و باخت در دربی و انبوهی از رکوردهای شخصی.

* رفت و برگشت‌های پرتکرار

قصه مهدی رحمتی و استقلال، فراز و نشیب‌های زیادی دارد. رحمتی در ابتدای لیگ پنجم و با تصمیم عجیب قلعه‌نویی، با ترک سپاهان راهی استقلال شد. او 2 فصل در این تیم ماند و در لیگ هفتم به کرمان رفت تا پیراهن مس را به تن کند. دومین مقطع حضور او در استقلال از لیگ یازدهم شروع شد که بازهم با ترک سپاهان، آبی‌پوش شد. این بار، رحمتی 3 فصل در استقلال ماند. در ابتدای لیگ چهاردهم، استقلال را به مقصد پیکان ترک کرد و یک فصل بعد و پس از رفتن قلعه‌نویی، دوباره به استقلال برگشت. این بار او در لیگ‌های 15، 16، 17 و 18 آبی‌پوش بود و سپس راهی مشهد شد و دیگر هم به استقلال برنگشت چون سرمربی تیم شهرخودرو شد.

* کلین‌شیت

رحمتی، رکورددار ثبت بیشترین کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر است و توانسته 191 بازی را بدون خوردن گل، ترک کند. 94 تا از این بسته نگه داشتن دروازه را رحمتی با پیراهن استقلال رقم زده است. او این آمار را در 196 بازی برای استقلال ثبت کرده و این یعنی رحمتی در 48 درصد بازیهایش با پیراهن آبی، کلین‌شیت کرده است: بهترین عملکرد بین دروازه‌بان‌های استقلال در تاریخ لیگ برتر. با احتساب سایر رقابتها (جام حذفی، لیگ قهرمانان و ...)، 128 کلین‌شیت به نام رحمتی با پیراهن استقلال ثبت شده است.

* گل خورده

رحمتی 196 بازی برای استقلال در لیگ برتر انجام داد و 94 بار موفق به ثبت کلین‌شیت شد. او در 102 بازی دیگر، 151 گل خورد. با این آمار، رحمتی درون دروازه استقلال به طور متوسط در هر بازی 0.77 گل خورد که آماری درخشان است.

* افتخارات

رحمتی با استقلال، 2 بار قهرمان لیگ برتر شد. اولین بار در لیگ پنجم که چندان بازی نکرد و ذخیره طالب‌لو بود و دومین بار در لیگ دوازدهم که ستاره استقلال بود و یکی از مردانی که نقشی ویژه در فتح جام داشتند. رحمتی 2 بار هم با استقلال، قهرمان جام حذفی شد که در اولین مرتبه، مهارهای پنالتی او عامل این فتح جام برابر شاهین بوشهر بود.

* بازی برابر استقلال

رحمتی به عنوان بازیکن در رویارویی‌هایش با استقلال درون دروازه فجرسپاسی، سپاهان، مس، پیکان و شهرخودرو آمار خوبی ندارد. او 19 بار در لیگ برتر برابر استقلال قرار گرفته و صاحب 4 برد، 7 مساوی و 8 باخت شده است. رحمتی تنها 5 بار موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش برابر استقلال در لیگ برتر شد. او سابقه 3 رویارویی را هم در جام حذفی برابر استقلال دارد: 2 مساوی، یک باخت، خوردن 2 گل در هر بازی، بدون کلین‌شیت و هر 3 بازی با پیراهن فجرسپاسی. نکته دیگر درباره رحمتی این است که او در همه رقابتها، 34 بار دروازه‌اش برابر استقلال باز شده و از هیچ تیمی بیشتر از این تعداد، گل نخورده است. 

* بیشترین کاپیتانی

هیچ بازیکنی در تاریخ، بیشتر از مهدی رحمتی بازوبند کاپیتانی استقلال را به بازو نبسته است. او با ۱۷۲ بار کاپیتانی از دیگر بازیکنان پیش است. رحمتی ۱۶۶ بار از ابتدا و در ۶ بازی بعد از تعویض کاپیتان اول این بازوبند دراختیار گرفته است. رحمتی ۱۲۸ بار کاپیتان استقلال در لیگ برتر بود: بیشتر از هر بازیکن دیگری.

* بازی

رحمتی با ۲۶۵ بازی رسمی برای استقلال هشتمین بازیکنی است که بیشترین تعداد بازی را دارد. از این تعداد، ۱۹۶ بازی او برای استقلال در لیگ برتر بوده است. رحمتی درمجموع ۴۶۶ بازی در تاریخ لیگ برتر انجام داد، ۴۰۱ گل خورد و ۱۹۱ مرتبه کلین‌شیت کرد. رحمتی از اولین دوره لیگ برتر در این بازیها حضور داشت و این روند را در ۱۹ دوره پیاپی، ادامه داد.

* رکورد ویژه

آنچه مهدی رحمتی در لیگ دوازدهم رقم زد، تبدیل به بهترین رکورد یک دروازه‌بان در تاریخ لیگ برتر شده و هنوز کسی موفق به شکستنش نشده است: بیشترین کلین‌شیت. او در آن فصل، ۲۱ بازی را بدون خوردن گل ترک کرد که بهترین آمار این بازیهاست. 

* در دربی

دومین رکورد ویژه رحمتی در دربی رقم خورده است: بیشترین کلین‌شیت در تاریخ این بازی با بسته نگه داشتن دروازه در ۹ رویارویی برابر پرسپولیس. رحمتی یکی از معدود دروازه‌بان‌های تاریخ دربی است که موفق به گرفتن پنالتی در این بازی شده است: برابر مهدی طارمی.

* مهار پنالتی

مهدی رحمتی، ۲۳ مهار پنالتی در تاریخ لیگ برتر دارد. ۱۱ تا از این ۲۳ مهار با پیراهن استقلال رقم خورده است. با احتساب همه رقابتها، آمار رحمتی در مهار پنالتی به بیشتر از ۵۰ عملیات موفق می‌رسد. رحمتی هرگز از روی نقطه پنالتی، دروازه‌اش برابر پرسپولیس باز نشد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

۵۳۹۰