یادداشت ویژه/ آقای رفعتی، جان یک انسان مهم‌تر بود یا برگزاری یک مسابقه؟

یادداشت ویژه/ آقای رفعتی، جان یک انسان مهم‌تر بود یا برگزاری یک مسابقه؟

پایگاه خبری فوتبالی- یک: حالا که هوادار ملوان از دنیا رفته است این سوال را باید از آقای داوود رفعتی، کمک داور بازنشسته و ناظر محترم بازی ملوان و سپاهان با کلی سابقه بین‌المللی در فیفا و AFC در پست‌های امنیتی و اخیرا دبیر کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌ها پرسید که جان یک انسان مهم‌تر بود یا برگزاری یک مسابقه؟

دو: با یک جستجوی ساده در اینترنت بارها و بارها می‌شود چنین اتفاق‌های مشابهی را در فوتبال جهان دید و مرور کرد. چه بازیکن، چه تماشاگر و چه هر فردی در کاسه ورزشگاه‌ها، با چنین ماجرایی روبرو شدند، حداقل اگر بازی تعطیل هم نمی‌شد، لااقل دقایقی متوقف می‌شد تا تیم‌های پزشکی حاضر در ورزشگاه‌ها، چه کادر پزشکی دو تیم و چه پزشکان حاضر در آمبولانس به بازیکن یا مربی و داور و تماشاگر مصدوم برسند. هر چند در اکثر اوقات بازی‌ها هم تعطیل شده‌اند. 

سه: آقای داوود رفعتی، مسئولان برگزاری بازی سپاهان - ملوان در بیانیه فدراسیون فوتبال تا اطلاع ثانوی محروم شده‌اند و شما هم ناظر بازی بوده‌ای و تا اطلاع ثانوی محرومی! شما که تجربه حضور در جام‌های جهانی رده سنی را به عنوان ناظر بازی و ناظر امنیتی داشتی چرا بازی را متوقف نکردی؟ چرا داوران را مطلع نکردی و چرا داور وسط بازی را متوقف نکرد؟

 چهار: باید بررسی کرد که چه کسانی باعث شده‌اند تا هوادار ملوان در گلدن تایم CPR نشود. چه کسانی تعلل کرده‌اند؟ چه کسانی بی‌توجهی کرده‌اند؟ آیا پزشکان دو تیم ملوان و سپاهان بالای سر هوادار درگذشته رفته‌اند؟ آمبولانس کجا بوده؟ چه زمانی رسیده؟ پزشکان آمبولانس چه زمانی بالای سر هوادار ملوان رفته‌اند؟ و ده‌ها سوال که نه فقط خانواده هوادار ملوان و باشگاه ملوان و طرفداران این هوادار و رسانه‌ها بلکه فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و نهادهای نظارتی از امروز خواهند پرسید و آن‌هایی که متهم و مقصر هستند، باید در مراجع رسیدگی و دادگاه‌های صالحه پاسخگو باشند.

 پنج: پرونده جدیدی باز شده است؛ از جنس پرونده قربانیان بازی ایران - ژاپن در نوروز ۱۳۸۴ و در ورزشگاه آزادی، از جنس ماجرای سرباز احمدی، باور کنید جان انسان‌ها ارزشمند است. حتی فینال جام جهانی هم به اندازه جان یک انسان ارزش ندارد چه برسد به بازی سپاهان - ملوان! محمد مورایس در کنفرانس پس از بازی چقدر زیبا این مفهوم را رساند:" پس از مرگ هوادار ملوان، درباره فوتبال نباید چیزی گفت. " ای کاش بازی را متوقف می‌کردی آقای رفعتی! حالا دیگر با استعفا، کناره‌گیری، برکناری، برخورد، جریمه و دیه و... جان آقای خائفی به کالبدش برنمی‌گردد!

یادداشت از چیا فوادی/ سردبیر و مدیرمسئول پایگاه خبری فوتبالی

۱۱۱۱