تیم ملی فوتبال برای بازگشت به ورزشگاه آزادی باید تا آخرین روز سال صبر کند!

تیم ملی فوتبال برای بازگشت به ورزشگاه آزادی باید تا آخرین روز سال صبر کند!

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی فوتبال ایران در حالی بازی های خود در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی را آغاز کرد که اولین مسابقه‌ در اصفهان و ورزشگاه فولاد شهر برگزار شد. گذشته از نتیجه بازی و کیفیت نه چندان خوب بازی تیم ملی، آنچه که مورد انتقاد بسیاری از اهالی فوتبال قرار گرفت کیفیت نه چندان جالب چمن ورزشگاه فولادشهر بود. 

به گزارش فوتبالی، در ادوار مختلف مسابقات انتخابی جام جهانی چیزی که دغدغه اصلی مسئولان فدراسیون فوتبال بوده حریفان تیم و سطح آنها بوده است اما این بار  در آغاز مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2026 ، شهر و استادیوم محل برگزاری دغدغه اصلی مدیران فدراسیون برای میزبانی از حریفان است. 

با توجه به گفت و گوی مهدی نصیبی مدیر مجموعه ورزشی آزادی با دوربین فوتبالی و بازسازی این مجموعه ورزشی و عدم آماده سازی این ورزشگاه حداقل تا بازی مقابل قطر که تاریخ آن 24 مهر ماه است، فدراسیون فوتبال باید به فکر انتخاب یک ورزشگاه و شاید یک شهر دیگر باشد تا دوباره سیبل انتقاد جامعه ورزش و کارشناسان برای میزبانی از حریفان نشود. 

بازی سوم ایران در این مرحله در روز 19 مهر در تاشکند مقابل تیم ملی ازبکستان برگزار خواهد شد. اما بازی چهارم باید در ایران برگزار شود. یعنی بازی با قطر در روز 24 مهر. با توجه به فرصت تقریبا یک ماهه تا بازی چهارم ایران در این مرحله از گروه اول، فدراسیون فوتبال می‌تواند در صورت آماده نشدن چمن ورزشگاه نقش جهان، استادیوم‌ها و شهرهای دیگری را به AFC معرفی کند.

با یک مرور ساده می‌شود به این نتیجه رسید که در حال حاضر 4 ورزشگاه می‌توانند میزبان بازی تیم ملی‌ مقابل قطر باشند. البته به شرطی که ایرادات ریز و درشت آنها رفع شود. ورزشگاه‌های یادگار امام تبریز، امام رضا (ع) مشهد، نقش جهان اصفهان و فولاد آرنا اهواز امکان میزبانی از این بازی را دارند.

حالا باید دید فدراسیون چه برنامه‌ای برای بازی آینده تیم ملی دارد. شاید آنها بخواهند این مسابقه را هم مثل بازی با قرقیزستان در همان ورزشگاه فولادشهر برگزار کنند. چون این ورزشگاه را به استانداردهای لازم رساند‌ه‌اند. اما این 4 ورزشگاه قطعا نیاز به تجیهز و استاندارد سازی دارند.

نکته مهم این است که کمیته استانداردسازی استادیوم‌ها پیش از شروع لیگ برتر اعلام کرده بود که مشکلات این 4 ورزشگاه تا پایان شهریور حل خواهد شد. مشکلاتی مثل نور، رختکن‌ها، جایگاه خبرنگاران، ورودی مجزا برای بانوان، جداسازی مسیر هواداران میزبان و میهمان در این ورزشگاه‌ها وجود داشت. اما لیگ برتر شروع شد و دو ورزشگاه یادگار امام تبریز و فولاد آرنا اهواز مورد استفاده قرار گرفتند. 

حالا باید دید این ورزشگاه‌ها استاندارد لازم برای برگزاری مسابقات تحت نظر AFC را هم دارند یا باز هم باید تجهیز و بازسازی شوند. در این صورت کمیته استانداردسازی ورزشگاه‌ها که این استادیوم‌‌ها را تایید کرده بود زیر سوال خواهد رفت.

نکته بعدی این است که تراکتور در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه یادگار امام تبریز میزبان خواهد بود. سال گذشته هم بازی پلی آف تراکتور و الشارجه در همین ورزشگاه برگزار شد و به نظر می‌رسد نسبت به 3 ورزشگاه دیگر شرایط بهتری داشته باشد. شاید بد نباشد فدراسیون فوتبال از الان به فکر معرفی این ورزشگاه به AFC به عنوان میزبان بازی ایران و قطر باشد. چون زمین چمن دو ورزشگاه شهر اصفهان از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. 

ورزشگاه آزادی هم با توجه به گزارشی که امروز پایگاه خبری فوتبالی منتشر کرد به احتمال زیاد تا اواسط زمستان در دسترس تیم ملی نخواهد بود. به این ترتیب تیم ملی برای این که بتواند دوباره در ورزشگاه آزادی تهران بازی کند باید تا روز 30 اسفند و بازی هفته هفتم مقابل تیم ملی امارات صبر کند.

1229