گاف حیرت‌انگیز مدیریت باشگاه استقلال/ یک فسخ دردسرساز و یک بازیکن که قرارداد دارد اما نمی‌تواند بازی کند!

گاف حیرت‌انگیز مدیریت باشگاه استقلال/ یک فسخ دردسرساز و یک بازیکن که قرارداد دارد اما نمی‌تواند بازی کند!

پایگاه خبری فوتبالی- مدیران باشگاه استقلال در هفته‌ای که در  انتهای آن قرار داریم مرتکب اشتباهاتی باورنکردنی شده‌اند.

به گزارش فوتبالی، در حالی که دو هفته از شروع بیست و چهارمین دوره لیگ برتر گذشته است و در آستانه شروع هفته سوم هستیم اما هنوز پرونده نقل و انتقالاتی خیلی از باشگاه‌ها از جمله استقلال باز است.

مدیران استقلال در این پنجره نقل و انتقالاتی با جذب چند مهره داخلی و خارجی توانستند کمی رضایت هواداران این تیم را به دست بیاورند. هر چند جواد نکونام ناراضی است و ادعا می‌کند تیمش در مقایسه با برخی دیگر از تیم‌ها موفق عمل نکرده است. البته آتیلا حجازی در گفت و گویی خبر داده که استقلال در پنجره تابستانی امسال نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است!

اشتباه اول؛ عبور از سقف بودجه

اما در هفته‌ای که به پایان آن نزدیک شده‌ایم اتفاقات عجیب و غریبی در این باشگاه افتاده است. اتفاقاتی که باعث ضربه زدن به تیم فوتبال استقلال شده است! البته اگر بخواهیم اتفاقات این هفته را خیلی کوتاه و مختصر توضیح بدهیم باید از اصطلاح «فاجعه مدیریتی» استفاده کنیم. البته که هیچ کدام از این اتفاقات بدون هماهنگی با کادر فنی نبوده است و مطمئنا نقش سرمربی استقلال هم در این فاجعه کم نیست.

ماجرا از وقتی شروع شد که استقلالی‌ها متوجه شدند هزینه‌هایی که در فصل نقل و انتقالات انجام داده‌اند باعث عبور این باشگاه از سقف بودجه مصوب شده است و به طور مثال دیگر نمی‌توانند قرارداد گوستاوو بلانکو را ثبت کنند و برای او کارت بازی بگیرند.

استقلال در فصل گذشته هم با این مشکل روبرو بود. مدیران وقت استقلال در آن برهه تصمیم گرفتند با هماهنگی بازیکنان و مربیان درصدی از قرارداد آنها را کم کنند تا فضا برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید باز شود. هر چند این ماجرا باعث دلخوری بعضی‌ها مثل سعید مهری و مهدی هاشمی نسب هم شد و در نهایت سعید مهری در پایان نیم فصل از استقلال جدا شد.


اشتباه دوم؛ فسخ ناشیانه قرارداد مهرداد محمدی

اما این بار مدیران فعلی استقلال ترجیح دادند از روش دیگری استفاده کنند. روشی که دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر از آن رونمایی شد. باشگاه استقلال قرارداد 4 بازیکن یعنی سینا سعیدی‌فر، منتظر محمد، محمد حسین مرادمند و مهرداد محمدی را به صورت یکطرفه فسخ کرد تا جا برای ثبت قرارداد بلانکو باز شود.

در این بین فسخ قرارداد مهرداد محمدی از همه عجیب‌تر بود. چرا که او یکی از بهترین بازیکنان استقلال در فصل گذشته بود. اما ظاهرا محرومیت 6 جلسه‌ای او که باعث شد 6 بازی اول لیگ جدید را از دست بدهد باعث شد مدیران استقلال تصمیم به فسخ قرارداد او بگیرند. البته به نظر می‌رسید آنها قصد داشتند در این مدت با خارج کردن نام یکی دو بازیکن دیگر، مهرداد را بعد از پایان محرومیت دوباره به لیست برگردانند.

اما آنها مرتکب یک اشتباه بزرگ، باورنکردنی و نابخشودنی شده‌اند. چرا که با خروج نام مهرداد از لیست تیم، محرومیت او طی نخواهد شد!

 محرومیت مهرداد زمانی طی می‌شود که نام او در لیست تیم (چه استقلال و چه تیم دیگری) باشد و او از نظر مقررات عضو یک تیم باشد!

این به این معنی است که هر وقت نام مهرداد محمدی به لیست بازیکنان استقلال در سازمان لیگ اضافه شود محرومیت او از همان زمان محاسبه خواهد شد. نام مهرداد قبل از بازی دوم استقلال در لیست این تیم بود و او یک جلسه از محرومیتش را پشت سر گذاشت. اما نام مهرداد قبل از بازی دوم از لیست خارج شد  و حالا مهرداد 5 بازی دیگر هم محروم است. این 5 جلسه محرومیت هم از زمانی محاسبه می‌شود که نام او در لیست تیم وجود داشته باشد.

حالا اگر مدیران استقلال نام مهرداد را بعد از بازی با استقلال خوزستان هم به لیست تیم اضافه کنند او 5 بازی بعدی تیمش یعنی بای‌های هفته پنجم تا هشتم را از دست خواهد داد. این البته حداقل محرومیتی است که گریبان او را خواهد گرفت!


اشتباه سوم؛ جایی برای بلانکو نیست!

فاجعه دوم اما زمانی رخ داد که حتی با خروج نام این 4 بازیکن از لیست هم فضایی برای ثبت قرارداد بلانکو و گرفتن کارت بازی او ایجاد نشد! ظاهرا میزان عبور استقلال از سقف بودجه به قدری بوده است که خروج 4 بازیکن هم دردی از این تیم دوا نکرده است!

البته استقلالی‌ها می‌خواستند به یک شیوه جدید راه را برای ثبت قرارداد بلانکو باز کنند. آنها حتی روز سه‌شنبه به صورت رسمی اعلام کردند که کار ثبت قرارداد بلانکو با موفقیت انجام شده و او می‌تواند در مسابقه با استقلال خوزستان برای تیمش بازی کند. اما این هم یک اشتباه دیگر بود!

باشگاه استقلال قرارداد بلانکو را با استناد به بند ٧ آیین نامه کارگروه نظارت بر قراردادها ثبت کرده بود. اما نکته این است که این بند مربوط به درآمدهای فصل 2023-2024 می‌شود نه سال‌های قبل. فدراسیون فوتبال هم که ابتدا موافقتش را با صدور کارت بازی بلانکو اعلام کرده بود بعد از بررسی مجدد این مجوز را باطل کرد.

خلاصه این ماجرا یعنی استقلال یک بازیکن خوب و موثرش را از لیست خارج کرده است. قرارداد بلانکو هم ثبت نشده است. استقلال همین حالا هم از سقف بودجه عبور کرده است اما در حال حاضر دو بازیکن دارد که باید با آنها قرارداد جدیدی ببندد اما سقف بودجه این اجازه را به باشگاه نمی‌دهد!

حالا شاید تنها راه چاره مراجعه به تاکتیک مدیران سابق استقلال باشد. یعنی خواهش از بازیکنان برای این که درصدی از قراردادشان را کم کنند! حالا یا به صورت واقعی یا به شکل صوری. چیزی که مشخص است خیلی از بازیکنان فعلی استقلال با توجه به تجربه فصل گذشته تن به چنین خواسته‌ای نخواهند داد. حداقل بعید است بازیکنان خارجی و بازیکنانی که در این فصل به استقلال پیوسته‌اند به این درخواست باشگاه پاسخ مثبت بدهند.

حالا باشگاه استقلال مانده و یک وضعیت عجیب و باورنکردنی که دستپخت مدیران فعلی این باشگاه و البته کادر فنی است. هواداران استقلال که در فضای مجازی به شدت به مدیران این تیم انتقاد می‌کنند بیم آن را دارند که مدیران باشگاه برای حل این مشکل که خودشان ایجاد کرده‌اند گاف‌های بدتری هم مرتکب شوند و اوضاع را از این که هست بدتر کنند! 

1359