سوال روز/ آیا کارت بازی بلانکو صادر شده است؟

سوال روز/ آیا کارت بازی بلانکو صادر شده است؟

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه استقلال عصر دیروز اعلام کرد قرارداد بلانکو در سازمان لیگ ثبت و کارت بازی او صادر شده است.

به گزارش فوتبالی، باشگاه استقلال روز گذشته اعلام کرد که قرارداد گوستاوو بلانکو مهاجم آرژانتینی این تیم با استقلال ثبت و کارت بازی او صادر شد و به این ترتیب بلانکو می‌تواند در صورت صلاحدید کادرفنی، استقلال را در مصاف با هم نام خوزستانی همراهی کند.

اما ظاهرا ساعتی پس از انتشار این خبر از رسانه رسمی باشگاه استقلال، از سازمان لیگ خبر رسیده است که نهادهای نظارتی روی نحوه ثبت قرارداد بلانکو انگشت گذاشته و بررسی فوری ماجرا را آغاز کرده‌اند.

یک شب پیشتر محمد حسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر خبر داده بود که باشگاه استقلال نام 4 بازیکن یعنی مهرداد محمدی، منتظر محمد، سینا سعیدی‌فر و محمدحسین مرادمند را از لیست خارج کرده است تا بتواند قرارداد گوستاوو بلانکو را در سازمان لیگ ثبت کند. 

اما ظاهرا استقلال باز هم نمی‌تواند نام بلانکو را در لیست بگنجاند چرا که با خروج این بازیکنان (قرارداد سینا سعیدی‌فر مبلغ سنگینی نبود) تازه باشگاه استقلال توانسته مبلغ را تا سقف قانونی پایین بیاورد. 

سقف استقلال پر شده بود!

این خبری است که سایت روزنامه خبر ورزشی منتشر کرده است. در گزارشی که خبر ورزشی منتشر کرده این طور آمده است که استقلال در این فصل ۴۷۵ میلیارد تومان مطابق خود اظهاری قرارداد بسته و این یعنی سقف خرید این باشگاه پر شده است. در چنین شرایطی عجیب بود که استقلال ناگهان اعلام کرد نام بلانکو هم وارد لیست شده است. بلانکو هرچقدر هم که قراردادش را کاهش داده باشد باز هم زیر سقف استقلال جا نمی‌شود مگر آن که مجددا با یک الحاقیه مبلغ سقف خرید بالاتر برود.

یک بودجه محقق نشده جا را برای بلانکو باز کرد

خبر ورزشی مدعی شده است که جمشید نورشرق رییس کمیته تعیین وضعیت و عضو کارگروه ناظر بر قراردادهای حرفه‌ای، نامه‌ای به کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ داده و اعلام کرده باشگاه استقلال ۳۰۰ هزار دلار دیگر قدرت خرید پیدا کرده است و با این فضایی که ایجاد شد بلانکو با قرارداد ۲۵۰ هزار دلاری قدم به لیست این باشگاه گذاشت. البته که رقم ۲۵۰ هزار دلار با اخبار شنیده شده پیرامون مبلغ قرارداد بلانکو سازگاری ندارد اما افزایش ۳۰۰ هزار دلاری سقف عجیب تر به نظر می‌رسد. ظاهرا  نورشرق در نامه‌ای که برای همکارانش در بخش نقل و انتقالات لیگ برتر صادر کرده، نوشته با توجه به حضور استقلال در لیگ نخبگان آسیا و پاداشی که این باشگاه از سال‌های قبل طلبکار است و در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطالبه دارد، ۳۰۰ هزار دلار اعتبار خرید برای استقلال در نظر گرفته خواهد شد! با همین منطق باید به پرسپولیس ۴ میلیون دلار قدرت خرید مضاعف تعلق بگیرد چرا که پرسپولیس از دو فینال آسیا ۴ میلیون دلار در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطالبه دارد. 

مدیر سازمان لیگی خبر ندارد 

نکته عجیب دیگری هم وجود دارد. فرشید طاهری، مسئول نقل و انتقالات سازمان لیگ از تایید نامه نورشرق درباره افزایش سقف بودجه استقلال خودداری کرده است. او مدعی شده که روز گذشته اصلا در محل کارش نبوده و فقط با حراست جلسه داشته و اصلا نمی داند قرارداد بلانکو ثبت شده یا نه. اما مدیر دیگری مدعی است فرشید طاهری در دفترش حضور داشته و خودش نسبت به ثبت قرارداد بلانکو مطابق دستور جمشید نورشرق اقدام کرده اما احتمالا با توجه به حواشی این کار، می‌خواهد خودش را از ماجرا کنار بکشد!

اگر ثبت بلانکو غیر قانونی باشد...

به هر حال آنچه که اتفاق افتاده این است که جا برای ثبت قرارداد بلانکو باز شده است اما مساله این است که اگر در بررسی‌ها مشخص شود، سقف استقلال پر بوده، بلانکو بازیکن غیر قانونی تلقی می‌شود و برای استقلال حکم صادر خواهد شد! این که بازی این تیم با حضور بلانکو ۳ بر صفر شود یا نه، بستگی به رعایت پارامترهای قانونی نظیر شکایت حریف ظرف حداکثر ۲۴ ساعت بعد از پایان بازی و ... دارد. سازمان لیگ این مساله را مثل فسخ یکطرفه توسط باشگاه‌ها ثبت می‌کند اما اگر در محاسبات مشخص شود ثبت غیرقانونی بوده، عواقب بر عهده باشگاه است. یکی دیگر از مدیران سازمان لیگ به خبر وررزشی گفته است: «من بعید می‌دانم نورشرق چنین اجازه‌ای داده باشد. نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی روی اجرای دقیق سقف قرارداد تاکید دارند و قطعا این پرونده را بررسی می‌کنند.»

کارت بازی بلانکو هنوز صادر نشده است

اما خبر ورزشی ادعا می‌کند ساعتی قبل مطلع شده که بلانکو هنوز مجوز بازی ندارد! ظاهرا با اعتراض و پیگیری دو باشگاه لیگ برتری نسبت به اضافه شدن نام بلانکو به لیست استقلال، سازمان لیگ اعلام کرده بلانکو تا روشن شدن موضوع حق حضور در بازی‌های استقلال را ندارد و ابتدا باید دلایل افزایش مجدد سقف قرارداد باشگاه استقلال بررسی شود. البته مدیران استقلال از عصر دیروز که خبر صدور کارت بلانکو را منتشر کردند، به شدت پیگیر هستند هر طور شده مجوز بازی کردن بلانکو را بگیرند اما تا این لحظه، بلانکو اجازه بازی مقابل استقلال خوزستان را ندارد!


فردا همه چیز مشخص می‌شود!

اما نکته آخر هم مهم است. استقلال و استقلال خوزستان پنجشنبه ساعت ۲۰:۳۰ در اهواز به مصاف هم می‌روند و استقلال قانون ثبت قرارداد حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از برگزاری بازی را رعایت کرده و نباید مانع قانونی پیش پای این باشگاه باشد اما اگر سازمان لیگ تحت تاثیر شکایت رقیبان یا نظارت سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی افزایش سقف خرید باشگاه استقلال به هوای درآمدزایی آتی در لیگ نخبگان آسیا را نپذیرد، بلانکو همچنان بیرون می‌ماند و دردسرهای استقلال برای وارد کردن مهرداد محمدی به لیست و برگرداندن او نیز بیشتر می‌شود. قرار است امروز تا قبل از سفر استقلال به خوزستان، سازمان لیگ به صورت رسمی تکلیف بلانکو و استقلال را روشن کند.

1359