نگاهی به فوتبال زنان در المپیک؛ آمریکا پیشتاز در همه رکوردها

نگاهی به فوتبال زنان در المپیک؛ آمریکا پیشتاز در همه رکوردها

پایگاه خبری فوتبالی- سی‌و‌سومین دوره المپیک از پنجم مرداد به میزبانی پاریس فرانسه آغاز می شود. یکی از مدال های با ارزش تیمی در رشته فوتبال است که در دو بخش مردان و زنان برگزار می شود. در این گزارش می خواهیم درباره رشته فوتبال زنان در المپیک صحبت کنیم.

به گزارش فوتبالی، فوتبال زنان در سال های اخیر طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. این رشته در المپیک هم طرفداران خاص خود را دارد که می تواند باعث حساسیت آن شود. 

فوتبال زنان از سال ۱۹۹۶ و المپیک آتلانتا آمریکا وارد بازی های المپیک شد و خود میزبان در آن سال به مقام قهرمانی رسید تا آمریکایی ها به اولین قهرمانی خود در المپیک دست پیدا کنند. آمریکایی ها سه بار دیگر در المپیک های ۲۰۰۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ هم طلا را به خود اختصاص دادند تا با ۴ طلا رکوردار مدال طلا در این بازی ها باشند. نروژ در المپیک ۲۰۰۰، آلمان در ۲۰۱۶ و کانادا هم در المپیک ۲۰۲۰ توکیو دیگر طلایی های المپیک هستند.

گلزنان برتر فوتبال زنان در المپیک را برزیلی ها شکل داده اند. کریستیانه سیلوا با ۱۴ گل و مارتا سیلوا با ۱۳ گل دو گلزن برتر المپیک هستند که هر دو برزیلی هستند. مارتا می تواند در این المپیک با زدن یک گل به کریستیانه برسد. سینکلیر کانادایی هم ۱۲ گل در فوتبال المپیک به ثمر رسانده است.

برزیل و آمریکا تنها تیم هایی بوده اند که در همه ادوار المپیک حضور داشته اند. بیشترین برد در فوتبال زنان المپیک را آمریکا با ۲۷ برد بدست آورده است. سوئد هم با ۱۲ شکست بیشترین شکست را داشته است. 

در بین بازیکنان فوتبال زنان، فورمیگا از برزیل با ۷ دوره حضور بیشترین حضور را داشته است. او در المپیک قبلی با ۴۳ سال سن رکورد مسن ترین بازیکن را هم شکست.

پرگل‌ترین و پر تماشاگرترین بازی های فوتبال زنان در المپیک هم جالب است. پرگل ترین بازی مربوط به دیدار هلند و زامبیا است که دو تیم در المپیک ۲۰۲۰ به مصاف هم رفتند که هلندی ها با نتیجه ۱۰ بر ۳ پیروز شدند. پر تماشاگر ترین بازی هم مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن بین آمریکا و ژاپن است که ۸۰۲۰۳ نفر این دیدار را از نزدیک تماشا کردند.

فوتبال زنان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس از روز چهارم مرداد با دیدار کانادا مقابل نیوزلند آغاز می شود. این رقابت ها در ۳ گروه ۴ تیمی برگزار می شود و تیم های اول و دوم هر گروه به همراه ۲ تیم برتر سوم به مرحله بعد صعود می کنند.

گروه یک: کانادا- نیوزلند- فرانسه- کلمبیا

گروه دو: آلمان- استرالیا- آمریکا- زامبیا

گروه سه: اسپانیا- ژاپن- نیجریه- برزیل

6001