نیمکت تراکتور در دوران زنوزی؛ عجله نکنید، به همه می‌رسد

نیمکت تراکتور در دوران زنوزی؛ عجله نکنید، به همه می‌رسد

پایگاه خبری فوتبالی - مالکیت محمدرضا زنوزی در تراکتور از لیگ هجدهم شروع شد و حالا وارد هفتمین فصل خود در لیگ بعدی می‌شود. 

به گزارش فوتبالی، در این حدود 2000 روز (6 سال از لیگ 18 تا پایان لیگ 23)، نیمکت تراکتور، 16 سرمربی مختلف را به خود دیده است. با احتساب حدود 3 ماه تعطیلی در هر فصل، تراکتورِ زنوزی به طور متوسط هر 100 روز، یک سرمربی داشته که حدود یک دهه قبل کشورهای حوزه خلیج فارس را به یاد می‌آورد. هفدهمین سرمربی تراکتور هم معرفی شده و باید دید این همکاری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. بیشترین حضور یک سرمربی در دوران مالکیت زنوزی متعلق است به خمز با 42 بازی در لیگ برتر.

* لیگ هجدهم: 3 سرمربی

  1- جان توشاک: اولین سرمربی دوران زنوزی در تراکتور، جان توشاک بود؛ یک ولزی نام‌آشنا و مشهور که البته شایعات عجیب زیادی درباره دوران حضورش در تبریز شنیده می‌شود.

 این همکاری فقط 6 بازی دوام آورد.

  2- محمد تقوی: تقوی که دستیار توشاک بود، پس از اینکه او ایران را ترک کرد، به صورت موقت هدایت تراکتور را در دست گرفت. این همکاری برای 9 بازی ادامه پیدا کرد تا نیمه اول لیگ هجدهم به پایان برسد.

  3- جرج لیکنز: زنوزی برای نیم‌فصل دوم، تصمیم گرفت نیمکت تیمش را به یک نامِ آشنای دیگر بسپارد. جرج لیکنز بلژیکی راهی تبریز شد و تا پایان لیگ هجدهم هدایت تراکتور را در دست گرفت.

* لیگ نوزدهم: 3 سرمربی

  4- مصطفی دنیزلی: لیگ نوزدهم برای تراکتور با حضور مصطفی دنیزلی روی نیمکت شروع شد. او سابقه درخشانی در ترکیه داشت و البته دوران بدی را هم در پرسپولیس سپری نکرده بود.

 دنیزلی بعد از 11 بازی تصمیم به ترک تبریز گرفت.

  5- احد شیخ‌لاری: بعد از اینکه دنیزلی، ایران را ترک کرد، زنوزی نیاز به زمان داشت تا سرمربی بعدی را انتخاب کند. به همین دلیل، یک بازی به احد شیخ‌لاری فرصت داده شد تا هدایت تیم را برعهده بگیرد که با باخت تراکتور همراه بود.

  6- ساکت الهامی: تراکتور در ادامه لیگ نوزدهم به ساکت الهامی سپرده شد. او سابقه حضور به عنوان دستیار را در تبریز داشت و توانست نتایج خوبی هم بگیرد. تراکتور با او توانست 50 درصد بازیهایش را ببرد.

* لیگ بیستم: 4 سرمربی

  7- علیرضا منصوریان: لیگ بیستم برای تراکتور با یک انتخاب عجیب و غریب شروع شد: علیرضا منصوریان. سرمربی ناموفق فصول قبل ذوب‌آهن و استقلال راهی تبریز شد و بیشتر از 5 بازی دوام نیاورد و فقط یک برد کسب کرد.

  8- مسعود شجاعیتا پایان نیم‌فصل اول، زنوزی تصمیم گرفت نیمکت تیمش را به مسعود شجاعی هدیه بدهد که به عنوان بازیکن‌مربی، هدایت تراکتور را در دست بگیرد. شجاعی در اولین گام شروع دوران مربیگری‌اش، بد کار نکرد.

  9- رسول خطیبی: نیمه دوم بیستمین دوره لیگ برتر با حضور رسول خطیبی روی نیمکت تراکتور رقم خورد. این همکاری اما حتی به پایان فصل هم نرسید و بعد از 9 بازی، طرفین تصمیم گرفتند برای باقی ماندن رفاقت، دیگر کنار هم نباشند.

  10- فیروز کریمی: نیمکت تراکتور در 6 هفته پایانی این فصل به فیروز کریمی سپرده شد و بهترین معدل امتیازی لیگ بیستم هم در این بازه زمانی رقم خورد. به همین دلیل هم، لیگ بعدی با کریمی استارت خورد ولی بعد از تنها 4 بازی، بازهم نیمکت تغییر صاحب داد.

* لیگ بیست و یکم: 4 سرمربی

  11- زوونومیر سولدو: زنوزی تصمیم گرفت برای ادامه فصل، دوباره به سراغ یک سرمربی خارجی برود. این بار، نوبت سولدوی کروات بود تا راهی تبریز شده و هدایت تراکتور را برعهده بگیرد آنهم تنها برای 15 بازی.

  12- محمد نصرتی: فشردگی لیگ برتر باعث شد تراکتور بعد از رفتن سولدو و تا انتخاب سرمربی جدید، نیمکتش را به محمد نصرتی بسپارد که دستیار همیشگی سرمربیان خارجی در تبریز است. تک بازی نصرتی با تساوی 2 بر 2 تمام شد.

  13- ارتوگرول ساعلام: تراکتور در 10 بازی پایانی لیگ بیست و یکم به ساعلام سپرده شد که سابقه هدایت این تیم را در دوران پیش از حضور زنوزی داشت.

 این بار هم بهترین بازه زمانی نتیجه گیری و معدل امتیازی تراکتور در این قسمت فصل رقم خورد.

* لیگ بیست و دوم: 3 سرمربی

  14- قربان بردیف: تراکتور برای بیست و دومین دوره لیگ برتر تصمیم گرفت قربان بردیف را استخدام کند. اوضاع خوب پیش می‌رفت که یک پیشنهاد از روسیه، همه چیز را خراب کرد. بردیف بعد از 11 بازی تصمیم گرفت راهی کشورش شود.

  15- پاکو خمز: صاحب بعدی نیمکت تراکتور در دوران مالکیت زنوزی، اولین سرمربی اسپانیایی تاریخ لیگ برتر بود یعنی پاکو خمز.

 با فاکتور گرفتن از نتایج بازیهای 6 امتیازی، خمز دوران خوبی در تراکتور داشت و 42 بازی روی نیمکت نشست یعنی تا پایان هفته 23 لیگ 23.

* لیگ بیست و سوم: 2 سرمربی

16- حمید مطهری: انتخاب زنوزی برای سرمربی بعد از خمز، یحیی گل‌محمدی بود ولی این همکاری هرگز رسمی نشد چراکه نیاز به مجوزهای غیرفوتبالی داشت. به همین دلیل، تیم تا پایان فصل به حمید مطهری سپرده شد (که می‌گویند 12 میلیارد برای این 7 بازی گرفت) و خوب نتیجه گرفت.

* لیگ بیست و چهارم: پایانِ باز

  17- دراگان اسکوچیچ: هفدهمین سرمربی تراکتور در دوران زنوزی، دراگان اسکوچیچ است. او پیش از این سابقه نشستن روی نیمکت ملوان، فولاد و صنعت نفت را در لیگ برتر داشت و دوران درخشانی را هم به عنوان سرمربی تیم ملی گذراند. او چند هفته در تبریز دوام می‌آورد؟

گزارش از علیرضا خطیبی / پایگاه خبری فوتبالی 

5390