گزارش ویژه/ درباره یامگا و استقلال؛ ماجرای پادووانی را فراموش نکنید!

گزارش ویژه/ درباره یامگا و استقلال؛ ماجرای پادووانی را فراموش نکنید!

پایگاه خبری فوتبالی- کوین یامگا بازیکن فرانسوی استقلال سرنوشت تلخی را در این تیم پیدا کرده است.

به گزارش فوتبالی، کوین یامگا در سال 1400 با قراردادی دوساله به استقلال پیوست و نمایش‌های بسیار خوبی در این تیم داشت. او آنقدر درخشان و موثر بازی کرد که مدیران تیم تصمیم گرفتند قرارداد او را تمدید کنند. در نهایت پس از مذاکره با یامگا، پیش از شروع لیگ بیست و سوم قرارداد او برای 3 فصل دیگر تمدید شد.

اما در حالی که از قرارداد 3 ساله یامگا فقط نیم فصل گذشته بود اتفاق تلخی برای او افتاد. در تعطیلات نیم‌فصل لیگ بیست و سوم و در جریان یکی از تمرینات، امید حامدی فر حرکت خشنی انجام داد و با کفش به صورت یامگا برخورد کرد. در این برخورد، استوک کفش‌ حامدی‌فر به چشم چپ یامگا برخورد کرد و باعث ایجاد جراحاتی عمیق روی چشم او شد. بعد از معاینات مشخص شد که میزان جراحت وارده زیاد است و حتی بعد از چند عمل جراحی وضعیت چشم او بهتر نشد. در نهایت هم خبر آمد که کار به جایی رسید که پزشکان ناچار شدند چشم چپ او را تخلیه کنند. از بین رفتن یک چشم برای هر انسانی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است و برای یک فوتبالیست سخت‌‌تر هم هست. چرا که دید او را بسیار محدود می‌کند.

حالا ظاهرا این ماجرا باعث شده است که استقلالی‌ها تصمیم عجیبی بگیرند. از آنجا که بازی کردن با یک چشم برای یک فوتبالیست بسیار سخت و تا حدی غیر ممکن است استقلالی‌ها تصمیم گرفته‌اند نام این بازیکن را از لیست بازیکنان این تیم خارج کنند. اما مساله این است که یامگا دو فصل دیگر با استقلال قرارداد دارد و برای فسخ باید با او هم توافق کنند. البته استقلالی‌ها فکر می‌کنند به خاطر نوع مصدومیتی که یامگا دارد فیفا به این تیم مجوز فسخ قرارداد را خواهد داد  در حالیکه اصلا چنین چیزی نیست. 

اما نکته این است که حتی اگر استقلال مشکلی برای فسخ قرارداد یامگا نداشته باشد چنین تصمیمی اصلا جوانمردانه به نظر نمی‌رسد. قطعا در باشگاهی مثل استقلال، فضایی وجود دارد که بتوان در آن از یامگا بهره برد. مثلا در کادر فنی تیم‌های بزرگسالان و پایه یا حتی در آکادمی باشگاه استقلال.

استقلال باید ماجرای لئاندرو پادوانی را به یاد بیاورد. این مدافع برزیلی هم در جریان بازی استقلال و فولاد خوزستان دچار مصدومیت و ضایعه نخاعی شد و توان حرکت دادن پاهایش را از دست داد. در نهایت هم از استقلال به فیفا شکایت کرد و اول تقاضای 9 میلیون دلار غرامت کرد که البته در دادگاه کاس این رقم به 500 هزار دلار کاهش پیدا کرد.

حالا یامگا هم دقیقا در وضعیت مشابهی قرار گرفته است و اگر استقلال او را بدون تحقیق و بررسی تبعات این کار کنار بگذارد ممکن است با شکایت او مواجه شود. سابقه هم نشان داده که فیفا در چنین پرونده‌هایی حق را به بازیکنان می‌دهد. پس مدیران باشگاه استقلال باید همه جوانب این کار را بسنجند و کاری نکنند که یامگا هم به سرنوشت پادووانی دچار شود.

1359