1000+ امتیاز در تاریخ لیگ برتر؛ این 4 تیم همیشه حاضر

1000+ امتیاز در تاریخ لیگ برتر؛ این 4 تیم همیشه حاضر

پایگاه خبری فوتبالی - لیگ برتر در پایان بیست و سومین دوره از مرز 700 بازی عبور کرد. حالا 702 بازی از ایده محسن صفایی فراهانی در اواسط سال 1380 بابت استارت لیگ برتر می‌گذرد.

به گزارش فوتبالی، بازیهایی که از آبان 1380 شروع شد و حالا بعد از 23 فصل به 702 بازی رسیده است. در این بیش از دو دهه، تنها 4 تیم همیشه حاضر در لیگ برتر داشته‌ایم شامل سرخابی‌های پایتخت و اصفهانی‌ها. امتیازهای کسرشده (یک امتیاز از استقلال و ذوب‌آهن، 3 امتیاز از سپاهان و 13 امتیاز از پرسپولیس) در این مطلب لحاظ نشده است.

* استقلال با 1293 امتیاز

صدرنشین جدول رده‌بندی تاریخ لیگ برتر، استقلال است آنهم درحالیکه نسبت به پرسپولیس و سپاهان، تعداد قهرمانی‌های کمتری دارد. آنها همیشه اولین تیمی بوده‌اند که به مرزهای ویژه این بازیها رسیده‌اند: اولین تیم با 1000 امتیاز یا اولین تیم با 1000 گل زده. استقلال به احتمال فراوان، اولین تیمی هم در تاریخ لیگ برتر می‌شود که مرز 1300 امتیاز را رد می‌کند. آبی‌ها صاحب بهترین خطوط حمله و دفاع و بیشترین برد و کمترین شکست این بازیها هم بین تیمهای همیشه حاضر هستند و صاحب تنها جام طلایی این بازیها: قهرمانی که بدون باخت به جام رسید.

* پرسپولیس

آنها در رده‌بندی کلی تاریخ لیگ برتر روی پله دوم قرار دارند ولی رکورددار فتح جام قهرمانی هستند. پرسپولیس تا پایان لیگ پانزدهم فقط 2 بار قهرمان شده بود که هر دو در هفته پایانی و به دلیل اهمال صدرنشینان (استقلال در لیگ اول و سپاهان در لیگ هفتم) به دست آمد. ولی در 8 فصل بعدی، فقط یک بار تیمی جز قرمزها، جام را بالای سر برد. اختلاف پرسپولیس با صدرنشین این جدول، 21 امتیاز است که با توجه به اتفاقات چند فصل اخیر، حداقل تا 5، 6 فصل آتی جبران نخواهد شد. قرمزها صاحب سومین خط حمله برتر تاریخ هستند.

* سپاهان

وقتی چهاردهمین دوره لیگ برتر تمام شد، سپاهان صاحب 5 عنوان قهرمانی بود و سرخابی‌ها هم درمجموع 5 قهرمانی داشتند: 3 تا استقلال و 2 تا پرسپولیس. حالا 9 فصل از آن دوره گذشته درحالیکه سپاهان هنوز 5 قهرمانی دارد، استقلال 4 تا و پرسپولیس 9 تا. همین گزاره نشان می‌دهد سپاهان تقریبا یک دهه است نتوانسته خودش باشد. به همین دلیل هم کاملا از کورس دو تیم پایتخت عقب افتاده است که در جدول کلی لیگ برتر، 66 امتیاز کمتر از پرسپولیس و فاصله‌ای 87 امتیازی با استقلال دارد. سپاهان در تاریخ لیگ برتر فقط کمتر از استقلال گل زده است.

* ذوب‌آهن

چهارمین تیمی که همیشه در تاریخ لیگ برتر حضور داشته هستند ولی با 3 تیم دیگر، یک تفاوت ویژه دارند: هرگز موفق به کسب قهرمانی نشده‌اند. ذوب‌آهن بخصوص در هشتمین دوره لیگ برتر در یک قدمی فتح جام بود ولی خودش نخواست قهرمان شود و جام را پس فرستاد. آنها مرز 1000 امتیاز را رد کرده‌اند درحالیکه 3 تیم دیگر بیشتر از 1200 امتیاز دارند. ذوب‌آهن در همین فصل توانست گلهای زده‌اش را از 800 عبور دهد درحالیکه 3 تیم دیگر از مرز 1000 گل زده هم عبور کرده‌اند. ذوب‌آهن تنها تیم این فهرست است که باخت‌هایش از 200 گذشته و بردهایش به 300 نرسیده است.

5390