گزارش آماری/ سرمربیان استقلال در فصل دوم نشستن روی نیمکت؛ همیشه سوم!

گزارش آماری/ سرمربیان استقلال در فصل دوم نشستن روی نیمکت؛ همیشه سوم!

پایگاه خبری فوتبالی- سکوت مطلق و مرگباری حول و حوش استقلال وجود دارد و هلدینگ خلیج فارس، 25 روز پس از پایان فصل در یک بیانیه عجیب اعلام کرده در حال انجام کار است. کدام کار؟ بازیکنی جذب نشده؛ قرارداد بازیکنی تمدید نشده و حضور نکونام هم هنوز قطعی نشده است.

به گزارش فوتبالی، در این سکوت، احتمال ماندن جواد نکونام روی نیمکت استقلال، به اندازه احتمال ماندنش است. با توجه به بی حرکتی هلدینگ خلیج فارس! به نظر می رسد که آنها توانایی آوردن یک سرمربی خارجی نه چندان بزرگ (چه برسد به یک سرمربی بزرگ) ندارند و البته در باشگاه استقلال هم چنین مدیرانی وجود ندارد. از خبرهای مربوط به مذاکره با استراماچونی مشخص است که آنها چنین توانمندی ندارند. در هر حال اگر نکونام فصل بعد روی نیمکت استقلال ماند که هنوز هم مشخص نیست استقلال لیگ را با جواد نکونام شروع کند، او هم به جرگه مربیانی می پیوندد، که برای فصل دوم، روی نیمکت استقلال می نشینو این یعنی برای چهارمین بار، یک سرمربی رنگ دومین فصل نشستن روی نیمکت آبی‌ها را در تاریخ لیگ برتر می‌بیند. در 3 مرتبه قبلی، استقلال نتوانسته قهرمان و حتی نایب قهرمان شود و در نهایت سوم شده است!

* امیر قلعه‌نویی

حضورش روی نیمکت استقلال از لیگ سوم شروع شد که همراه با نایب‌قهرمانی بود. نتایج خوب باعث شد، برای لیگ چهارم هم سرمربی استقلال باقی بماند ولی این بار، آبی‌ها را سوم کرد و آنها را بعد از فولاد و ذوب‌آهن در جدول قرار داد. تیمِ قلعه‌نویی در لیگ چهارم، 16 برد کسب کرد، 11 بازی را با تقسیم امتیاز پایان داد و 4 بار هم باخت. آنها در این فصل با کامبک‌های عجیب مانوس بودند: برابر برق شیراز در تهران، برابر ابومسلم در مشهد و حتی دربی. اصلی‌ترین ضعف آبی‌ها اما قلب خط دفاع بود با حضور امثال داود حقدوست، محمود فکری و سعید لطفی؛ ضعیف‌ترین خط دفاع بین 5 تیم ابتدایی جدول که 15 گل از قهرمان و 16 گل بیشتر از نایب‌قهرمان خورد.

* صمد مرفاوی

بالا گرفتن مناقشات بین امیر قلعه‌نویی با واعظ آشتیانی، مدیرعامل تازه‌وارد و هیات همراه، باعث شد سرمربی تیم قهرمان راهی سپاهان شده و نیمکت استقلال در لیگ نهم به صمد مرفاوی سپرده شود که سابقه سرمربیگری آبی‌ها در لیگ ششم را داشت؛ فصلی که استقلال برتری 12 امتیازی برابر پرسپولیس را از دست داد و کارش را روی پله چهارم تمام کرد. لیگ نهم را استقلال با کارنامه 16 برد، 11 مساوی و 7 باخت روی پله سوم تمام کرد. تیمِ مرفاوی در دربی برگشت، شکست خورد و به سپاهان هم در اصفهان باخت. بعد از این باخت بود که بازیکنان مهم تیم شامل حسین کاظمی، سیاوش اکبرپور و رضا عنایتی مورد مواخذه قرار گرفتند و اصطلاح "دندان پوسیده" متولد شد.

* پرویز مظلومی

کهکشانی‌ترین استقلالِ تاریخ در لیگ یازدهم ساخته و تحویل مظلومی شد که برای اولین بار در لیگ دهم سرمربی آبی‌ها در لیگ برتر شده بود. تیمی با حضور خسرو حیدری، مهدی رحمتی، مجتبی جباری، فرهاد مجیدی، میلاد میداودی، آرش برهانی، جاسم کرار، علی حمودی، پژمان منتظری، فریدون زندی، جی‌لوید ساموئل، اسماعیل شریفات و آندرانیک تیموریان. ولی این تیم هم طبق معمول فصل دوم سرمربیان استقلال در فصل دومش، سوم شد با کسب 19 برد، 9 مساوی و 6 باخت. این همان فصلی بود که استقلال برتری 2 گله دربی را در کمتر از 10 دقیقه از دست داد و کامبک خورد و سه بر دو شکست خورد. البته نباید از نظر دور داشت که استقلال در این فصل هر چه زمان جلو رفت، ستاره‌هایش مثل آندو و مجیدی را از دست داد. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

5390