انتشار اسناد قرارداد نهایی استقلال با اورونوف؛ چه کسی توافق را به هم زد؟

انتشار اسناد قرارداد نهایی استقلال با اورونوف؛ چه کسی توافق را به هم زد؟

پایگاه  خبری فوتبالی- سندی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد اوستون اورونوف با استقلال به توافق نهایی رسیده بود.

به گزارش فوتبالی، لیگ بیست و سوم شنبه هفته گذشته با قهرمانی پرسپولیس و نایب قهرمانی استقلال به پایان رسید. استقلال فقط یک امتیاز کمتر از پرسپولیس به دست آورد و در حالی قهرمانی را از دست داد که در بخش زیادی از فصل صدرنشین جدول بود.

پرسپولیس در نیم‌فصل اول از استقلال عقب افتاده بود اما در نیم‌فصل دوم با نشستن اوسمار ویرا روی نیمکت و اضافه شدن چند بازیکن مثل عبدالکریم حسن، عیسی آل کثیر و اوستون اورونوف نتایج بهتری گرفت و در نهایت قهرمان شد.

در این بین اما اورونوف با درخشش زیاد و زدن 6 گل نقش بسیار مهمی در قهرمانی پرسپولیس داشت. جالب این که اورونوف قبل از پیوستن به پرسپولیس با استقلال به توافق رسیده بود و به نظر می‌رسید قرار است در کنار جلال‌الدین ماشاریپوف در خط هافبک استقلال بدرخشد.

اما به شکلی عجیب و در آستانه امضای آخر، ناگهان توافق به هم خورد و اورونوف خیلی زود مسیرش را به سمت پرسپولیس کج کرد. شاید در روزهای اول اهمیت این اتفاق چندان مشخص نبود اما با درخشش اورونوف و نقش او در قهرمانی پرسپولیس ماجرا فرق کرد.

در همه این مدت این سوال وجود داشت که چرا توافق اورونوف و استقلال به هم خورد. ظاهرا جواد نکونام سرمربی استقلال جذب اورونوف را منوط به جذب دو بازیکن ایرانی (فرشید باقری و فرشید اسماعیلی) کرده بود. به این معنی که اگر آن دو بازیکن جذب می‌شدند اورونوف هم جذب می‌شد اما اگر آن دو نفر به استقلال نمی‌آمدند اورونوف هم نباید می‌آمد!

این چیزی است که خود جواد نکونام در یکی از نشست‌های خبری‌اش صراحتا به زبان آورد. نکته عجیب این است که لیست استقلال در آن برهه فقط یک جای خالی داشت. یعنی استقلال عملا فقط می‌توانست یک بازیکن را به لیستش اضافه کند!

بعد هم در حالی که همه توافقات نهایی شده بود اورونوف متوجه شد که نکونام جذب او را منوط به جذب دو بازیکن ایرانی دیگر کرده است. به این ترتیب توافق به هم خورد. اورونوف در مدت زمان کوتاهی با پرسپولیس مذاکره و توافق کرد و به این تیم پیوست.

در این بین گروهی از اهالی فوتبال و هواداران استقلال این روایت را باور نداشتند و فکر می‌کردند کسانی که ماجرا را به این صورت روایت می‌کنند می‌خواهند وجهه نکونام را خراب کنند و او را مقصر منتفی شدن انتقال اورونوف به استقلال معرفی کنند. 

اما ساعتی پیش سندی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد قرارداد استقلال و اورونوف در نیم‌فصل پارسال تنظیم شده بود. این سند نشان می‌داد که مذاکره بین دو طرف منجر به توافق نهایی شده بود!

این سند دو صفحه دارد و در صفحه اول کاملاً مشخص است که در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۲۴ (۱۶ بهمن ۱۴۰۲) متن قرارداد بین باشگاه استقلال و اوستون اورونوف ستاره ازبکستانی با هماهنگی طرفین و با بیان کامل جزییات آماده شده بود و تنها در انتظار امضای اورونوف بوده است. 

اما بعد از اطلاع اورونوف از نظر نکونام، تصمیم این بازیکن هم عوض شد. اورونوف یک روز پس از این اتفاق یعنی روز ۱۷ بهمن با پرسپولیس قرارداد امضا کرد و فردای آن روز یعنی ۱۸ بهمن معارفه رسمی او انجام شد.

بقیه ماجرا را هم که همه می‌دانند. اورونوف به پرسپولیس پیوست و با ارائه بازی‌های درخشان و زدن 6 گل پرسپولیس را به سمت قهرمانی هل داد. به خصوص گلی که در وقت‌های تلف شده بازی با استقلال خوزستان زد و پرسپولیس را به پیروزی 4 بر 3 رساند.

حالا انتشار این اسناد باعث شده است که در همین مدت کوتاه، هواداران استقلال در فضای مجازی انتقادات بیشتری از نکونام کنند و او را مسئول اصلیِ از دست دادن اورونوف بدانند. بازیکنی که در چنگ استقلال بود اما با یک تصمیم اشتباه به تیم رقیب رفت و با همین تیم قهرمان هم شد.

پیگیری‌های فوتبالی در گفت و گو با مدیران باشگاه استقلال نشان می‌دهد که این اسناد واقعی و درست است.

1359