استقلال بعد از دیاباته؛ برهوت ماشین گلزنی

استقلال بعد از دیاباته؛ برهوت ماشین گلزنی

پایگاه خبری فوتبالی- فقدان یک مهاجم گلزن، معضلی مسری در فوتبال ایران است. 

به گزارش فوتبالی، لیگ برتر سالهاست نبودن یک ماشین گلزنی مثل رضا عنایتی، رضا نوروزی و آرش برهانی را حس می‌کند. حتی دیگر خبری از امثال ادینیو هم نیست. با اینحال، حضور عیسی آل کثیر در پرسپولیس یا شهریار مغانلو در سپاهان، باعث شده این دو تیم کمتر با چنین مشکلی دست و پنجه نرم کنند اما ضلع سوم مدعیان سنتی یعنی استقلال همچنان درگیر این معضل است.

استقلال درست از روزیکه شیخ دیاباته را از دست داد، دیگر ماشین گلزنی به خود ندید. از لیگ بیست و یکم به این سو، بار گلزنی استقلال یا بر دوش یامگا بوده (با مهارت ویژه‌اش در زدن ضربات پنالتی) یا وینگرهایی مانند امیرحسین حسین‌زاده، مهدی قایدی و محمد محبی.

شیخ دیاباته در لیگ نوزدهم 15 گل برای استقلال زد و آقای گل شد. فصل بعد اما مسایل مالی باعث شد مصدومیت‌های سریالی به سراغش بیاید و به همین دلیل پایان کار او با پیراهن آبی با زدن 17 گل در لیگ برتر رقم خورد. طعنه‌آمیز اما اینجاست که پس از خروج او و در 81 بازی لیگ برتری برگزارشده در لیگ‌های 21، 22 و 23، مهاجمان اصلی استقلال روی هم تنها 22 گل زده‌اند؛ 17 گل برای دیاباته و 22 گل برای 8 نفر دیگر.

بهترین آمار بین این 8 نفر را ارسلان مطهری دارد که 8 گل در این 3 فصل برای استقلال زد شامل 3 گل در لیگ 21، 4 گل در لیگ 22 و یک گل در این فصل. پس از او، آرمان رمضانی قرار دارد با زدن 5 گل شامل 2 گل در لیگ 21 و 3 گل در این فصل. پیمان بابایی در 2 فصل پوشیدن پیراهن آبی تنها 3 گل زده است: 2 گل در فصل قبل و یک گل در این فصل. رودی ژستد در لیگ 21 تنها 3 گل زد. امین قاسمی‌نژاد در همان فصل فقط یک بار برای استقلال گل زد. گوستاوو بلانکو در این فصل فقط 2 بار موفق به زدن گل شده است. و جلوی نام محمدرضا آزادی و سجاد شهباززاده عدد صفر قرار دارد.

اگر ملاک را از لیگ برتر به کلیه بازیهای استقلال در همه رقابتها شامل لیگ برتر، جام حذفی، سوپرجام و لیگ قهرمانان آسیا بسط بدهیم، آنگاه آمار ضعیف‌تر هم می‌شود: 27 گل برای دیاباته و 29 گل برای این دسته 8 نفره.

استقلال از ابتدای لیگ برتر تا دوره بیستم، همیشه مهاجمان گلزن قابلی در ترکیبش داشت: رضا عنایتی، آرش برهانی، علی سامره، فرهاد مجیدی، سیاوش اکبرپور، مامه تیام و شیخ دیاباته ولی در 3 فصل اخیر، بدون ماشین گلزنی به کارش ادامه داده است. این فصل اما اوضاع از همه فصول قبلی، خراب‌تر است چراکه نه تنها مهاجم گلزنی در تیم نکونام دیده نمی‌شود بلکه خبری از وینگرهایی مثل قایدی و محبی و حسین‌زاده هم نیست و کوین یامگا هم دیگر در دسترس قرار ندارد.

 به همین دلیل هم، فاز گلزنی استقلال در تمام تیم پخش شده و آبی‌ها تا اینجای فصل 15 گلزن در ترکیب‌شان داشته‌اند شامل 3 بازیکن با 4 گل زده (کوین یامگا، آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی)، یک بازیکن 3 گله (آرمان رمضانی)، یک بازیکن با 2 گل زده (گوستاوو بلانکو) و 10 بازیکنی که یک گل زده‌اند (جلال‌الدین ماشاریپوف، ارسلان مطهری، ایمان سلیمی، پیمان بابایی، روزبه چشمی، محمدحسین مرادمند، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند).

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی