سرنوشت ایده ناگهانی قلعه‌نویی؛ قطبی مشاور می‌شود نه دستیار!

سرنوشت ایده ناگهانی قلعه‌نویی؛ قطبی مشاور می‌شود نه دستیار!

پایگاه خبری فوتبالی – افشین قطبی نمی‌تواند به عنوان دستیار در کادر فنی تیم ملی ایران حضور داشته باشد.

به گزارش فوتبالی، پس از پایان جام ملت‌های آسیا 2023 و ناکامی تیم ملی ایران در صعود به فینال، عملکرد تیم ملی و سرمربی‌اش یعنی امیر قلعه‌نویی مورد انتقاد کارشناسان و اهالی فوتبال در ایران قرار گرفت.

ابتدا دستیار اول او یعنی سعید الهویی سعی کرد در یک برنامه تلویزیونی از عملکرد تیم ملی دفاع کند. اما حرف‌های او نتیجه‌‌ای جز بیشتر شدن فشار انتقادها نداشت. احتمالا به همین دلیل هم بود که قلعه‌نویی شخصا به برنامه فوتبال برتر رفت تا در این باره صحبت کند.

قلعه‌نویی ظاهرا قبول داشت که تیم ملی در جام ملت‌ها ایرادهایی داشته است اما تقریبا هیچ کدام از ایرادهای وارده را نپذیرفت. تنها نکته‌ای که قلعه‌نویی پذیرفت و وعده اصلاحش را داد درباره دستیارانش بود.

ظاهرا نتیجه یک نظرسنجی این بوده که مشکل اصلی این تیم ضعف کادر فنی بوده است و قلعه‌نویی با پذیرش این مساله ادعا کرد که حتما کادرش را تقویت خواهد کرد. اما به شکلی عجیب و باورنکردنی در همان برنامه به صورت عملی وارد این فاز شد!

وقتی مجری برنامه درباره تعریف و تمجید افشین قطبی از تیم ملی و عملکرد قلعه‌نویی در جام ملت‌ها حرف زد قلعه‌نویی به شدت ذوق زده شد و حسابی از قطبی تشکر کرد. ذوق‌زدگی قلعه‌نویی به حدی بود که همانجا روی آنتن از افشین قطبی درخواست که به کادر فنی تیم ملی بپیوندد!

این اتفاق عجیب و ناگهانی که به عقیده خیلی‌ها از روی هیجان‌زدگی و با احساساتی‌شدنِ قلعه‌نویی رخ داده بود با واکنش قطبی مواجه شد. شاید برخی انتظار داشتند قطبی از این پیشنهاد استقبال کند اما قطبی در جملاتی که بوی دلخوری هم می‌‌داد این پیشنهاد را به صورت تلویحی رد کرد.

قطبی گفت بهتر بود ابتدا با خودِ او در این باره صحبت می‌شد و سپس مساله را روی آنتن زنده تلویزیون مطرح می‌کردند. ظاهرا قطبی به این نتیجه رسیده بود که منظور قلعه‌نویی از این دعوت، استفاده از او به عنوان دستیار بوده است. از آنجایی هم که قطبی خودش سرمربی تیم ملی ایران، پرسپولیس، شیمیزو اس پالس، بوریرام، شیجیاژوانگ و ونکوور بوده است طبیعی بود که این پیشنهاد را نپذیرد.

او مخالفتش را با مساله دستیاری رسما اعلام کرده است اما دوست دارد به عنوان مشاور تجربیات خود را در اختیار تیم ملی قرار بدهد. قطبی در حال حاضر سرمربی تیم اف سی ونکوور کانادا در لیگ حرفه‌ای این کشور است. مسابقات لیگ حرفه‌ای کانادا به دلیل سرمای شدید در این کشور در حد فاصل اواخر فروردین تا اواخر مهر برگزار می‌شود. 

ونکوور در فصل قبلی نتایج خوبی را با قطبی نگرفت و در جدول 8 تیمی این مسابقات هفتم شد. اما از آنجا که مالک این باشگاه علاقه زیادی به قطبی و سبک مربیگری‌اش دارد برای این فصل هم قطبی را روی نیمکت تیمش نگه خواهد داشت. فشردگی این مسابقات زیاد است و قطبی قطعا فرصتی برای رفت و آمد به ایران نخواهد داشت. او به عنوان سرمربی ونکوور باید همه تمرکز خودش را روی تیمش بگذارد و فرصت چندانی برای کمک به تیم ملی ایران ندارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد بهترین شکل این همکاری، همان مشاوره از راه دور است. ماجرای حضور قطبی در تیم ملی ایران به عنوان دستیار قلعه‌نویی به همین دلایل منتفی است.

1359