گزارش روز؛ چه بلایی بر سر خط دفاعی بارسلونا آمد؟

گزارش روز؛ چه بلایی بر سر خط دفاعی بارسلونا آمد؟

پایگاه خبری فوتبالی- بارسلونا در حالی که فصل گذشته یکی از بهترین خطوط دفاعی فوتبال اروپا را در اختیار داشت، اما در این فصل شرایط متفاوت رقم خورده و آمار دفاعی آبی و اناری‌ها تعریف چندانی ندارد.

به گزارش فوتبالی، بارسلونا با انجام 21 بازی در لالیگا، 29 گل دریافت کرده است؛ در شرایطی که فصل گذشته شاگردان ژاوی در پایان فصل و پس از گذشت 38 بازی، تنها 20 گل خورده بودند. حالا باید پرسید چه چیزی در بارسلونا تغییر کرده است؟

وقتی یک نگاه به مدافعین این فصل بارسا می‌اندازیم، می‌بینیم رونالد آرائوخو، ژول کنده و آندریاس کریستنسن که ارکان اصلی خط دفاع بارسلونا در فصل گذشته بودند، در فصل جاری نیز حفظ شده‌اند و فرصت زیادی هم برای بازی به دست آوردند، اما خروجی عملکردشان متفاوت است.

برای پی بردن به دلایل افت کیفیت مدافعین بارسلونا، باید نگاهی به اطراف این بازیکنان داشته باشیم، جایی که تغییر و تحولات زیادی صورت گرفته است.

خرید ژائو کانسلو در ابتدای فصل

فصل گذشته، در اکثر بازی‌ها ژول کنده نقش مدافع راست بلوگرانا را ایفا می‌کرد. این مدافع فرانسوی که تمایل چندانی به نفوذ از جناحین ندارد، معمولا در کنار آرائوخو و کریستنسن باقی می‌ماند و این فرصت را به دو مدافع مرکزی بارسلونا می‌داد تا عرض بیشتری از زمین را پوشش دهند و در نتیجه در ضد حملات کمتر آسیب ببینند.

اما با شروع این فصل، ژائو کانسلو به عنوان دفاع راست در ترکیب قرار گرفت، بازیکنی که بر خلاف کنده علاقه زیادی به حضور در کارهای هجومی دارد و زمانی که کانسلو و بالده همزمان در ترکیب قرار داشتند، به وضوح می‌شد دید که بارسلونا در خط دفاعی استحکام کمتری از خود نشان می‌دهد و موقعیت‌های زیادی به رقبا تقدیم می‌کند.

مصدومیت بلندمدت ترشتگن

پس از مصدومیت مارک آندره ترشتگن، خط دفاعی بارسلونا آسیب‌پذیرتر هم شد. گلر آلمانی بارسایی‌ها که فصل قبل یکی از درخشان‌ترین فصول دوران حرفه‌ای خود را سپری کرد، در این فصل در تمرینات تیم ملی آلمان از ناحیه کمر دچار مصدومیت شد و به ناچار خودش را به تیغ جراحان سپرد.

غیبت طولانی‌مدت او، باعث شد ایناکی پنیا در قاب دروازه بارسلونا بایستد. سنگربان جوان اسپانیایی، نتوانست جای خالی ترشتگن را پر کند و جدای از اشتباهاتی که مرتکب شد، ناتوانی در رهبری خط دفاعی، باعث شد تا بارسلونا در دوران مصدومیت ترشتگن گل‌های بیشتری بخورد.

پنیا نمی‌تواند ارتباط خوبی با مدافعان برقرار کند و بارها شاهد اشتباهات او و مدافعان بوده‌ایم؛ این در حالی است که ترشتگن مانی که درون دروازه می‌ایستد به خوبی بازیکنان دفاعی تیمش را رهبری می‌کند و هماهنگی خوبی میان آن‌ها به وجود می‌آورد.

عدم جذب جانشینی مناسب برای سرخیو بوسکتس

با پایان فصل 2022/23، سرخیو بوسکتس به دوران 14 ساله خود در بارسلونا پایان داد. هافبک دفاعی خوش‌فکر بلوگرانا در طول دوران حضورش، همواره نقش مهمی در تیمش ایفا کرد و وظایف دفاعی و هجومی خود را به نحو احسن انجام داد.

اما پس از جدایی او، مدیران بارسلونا به‌خاطر محدودیت‌های مالی نتوانستند به سراغ گزینه‌های سرشناس همچون جاشوا کیمیش بروند و مجبور شدند اوریول رومئو، هافبک ژیرونا را به خدمت بگیرند.

با این‌که رومئو در هفته‌های ابتدایی عملکرد خوبی از خود نشان داد و هواداران بارسلونا را امیدوار کرد؛ اما با مرور زمان ثابت شد که این هافبک 31 ساله توانایی پر کردن جای خالی بوسکتس را ندارد. او نمی‌تواند زمانی که تحت فشار قرار دارد، توپ را به خطوط جلوتر انتقال دهد. او در فاز دفاعی هم کند است و در پوشش فضای پشت محوطه جریمه ضعیف عمل می‌کند.

بارسا در تابستان 2024، باید فکری به حال ضعف‌های آشکار تیمش کند، وگرنه بعید است با این شرایط روزهای خوشی برای بارسلونا در پیش باشد.

1428