گزارش ویژه/ دربی به روایت آذر؛ بیشتر قرمز، کمتر آبی!

گزارش ویژه/ دربی به روایت آذر؛ بیشتر قرمز، کمتر آبی!

پایگاه خبری فوتبالی- دربی رفت لیگ بیست و سوم، 23 آذر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود البته اگر تغییری در آن داده نشود.

به گزارش فوتبالی، دیداری که نهمین رویارویی سرخابی‌ها در نهمین ماه سال خواهد بود. رنگ غالب آذر، قرمز است. پرسپولیس 4 بار برنده دربی این ماه بوده، 3 بازی بدون برنده تمام شده و تنها یک بار استقلال در آخرین ماه فصل پاییز با برد زمین بازی را ترک کرده است. در این 8 بازی، فقط یکی گل نداشته است. اتفاقات ویژه زیادی در دربی‌های این ماه رقم خورده: آخرین بازی زنده یاد جعفر کاشانی و حسین کلانی برای پرسپولیس، آخرین گلهای زنده یاد صفر ایرانپاک در دربی، ماجرای عجیب نیمکت بدون سرمربی استقلال و موارد دیگر.

* 18 آذر 1352: پرسپولیس یک - تاج یک

دربی شماره 14 که بازی رفت اولین دوره لیگ تخت جمشید بود. ورزشگاه امجدیه میزبان این بازی و حدود 40 هزار تماشاگر به قضاوت یک داوری سوییسی بود: رودولفو شورر. رویارویی رایکوف و راجرز در نیمه اول، گلی نداشت. در اولین دقیقه نیمه دوم، همایون بهزادی دروازه تاج را باز کرد ولی علی جباری دقیقه 70 بازی را به تساوی کشید. اخراج محمدرضا عادلخانی در دقیقه 75، پایان تلاش تاج برای برد بود و تساوی را ثبت کرد.

* 27 آذر 1353: پرسپولیس 2- تاج یک

بازی برگشت دومین دوره لیگ تخت جمشید که آخرین بازی فصل هر دو تیم هم بود: دربی شماره 16. تاج دو هفته قبل، قهرمانی‌اش را قطعی کرده بود و به همین دلیل هم، رایکوف راهی کشورش شده و تیم را به مسعود مژدهی سپرده بود. این آخرین حضور راجرز روی نیمکت پرسپولیس در دربی بود و آخرین بازی زنده یاد جعفر کاشانی و حسین کلانی با پیراهن قرمز. 30 هزار نفر در امجدیه به تماشای دیداری نشستند که سوتش به محسن زمانی سپرده شده بود. بازهم همه چیز این دربی آذر ماه در نیمه دوم رقم خورد؛ زنده یاد صفر ایرانپاک دقیقه 50 گل اول بازی را زد. غلامحسین مظلومی چند دقیقه بعد از هدر دادن آن موقعیت استثنایی جلوی دروازه خالی، گل مساوی را در دقیقه 60 زد. اما این اسماعیل حاج‌رحیمی‌پور بود که با گل دقیقه 64، سرنوشت را رقم و برنده را تعیین کرد. قبل از آغاز این بازی، ناصر حجازی اصرار زیادی برای حضور در خط حمله داشت ولی نظر سرمربی موقت، استفاده از او در سمت راست خط دفاع بود که درنهایت با نظر پرویز کوزه‌کنانی، حجازی در نقش دروازه‌بان ظاهر شد.

* 18 آذر 1356: پرسپولیس 2- تاج یک

دربی شماره 22، بازی برگشت پنجمین دوره لیگ تخت جمشید بود. دیداری که با حضور 40 هزار نفر در ورزشگاه آزادی و با سوت آدولف پرکاپ آلمانی استارت خورد. اولین سرمربیگری مهراب شاهرخی در این دربی مصادف شده بود با آخرین حضور جگیچ روی نیمکت تاج در این بازی. قرمزها در همان نیمه اول، کارشان را انجام دادند و با 2 گل دقایق 15 و 34 صفر ایرانپاک، جلو افتادند. این آخرین گلهای بهترین گلزن تاریخ دربی بود. پاسخ تاج دقیقه 85 با گل حسن روشن بود که تاثیری در باخت‌شان نداشت.

* 17 آذر 1368: پرسپولیس یک- استقلال صفر

دربی شماره 32 به میزبانی ورزشگاه آزادی و در حضور 75 هزار نفر برگزار شد. حمید خوشخوان برای قضاوت این بازی جام باشگاه‌های تهران انتخاب شده بود. رویارویی منصور پورحیدری و علی پروین درنهایت با گل دقیقه 18 رضا عابدیان به سود پرسپولیس رقم خورد. گلی که بازیکنان استقلال معتقد بودند به دلیل حضور مهاجم حریف در منطقه آفساید، بایستی مردود اعلام می‌شد ولی کمک داور بازی، نظر دیگری داشت. استقلال در آن بازی اصلا مستحق شکست نبود و حتی می توانست برنده بازی باشد اما درخشش وحید قلیچ در دروازه پرسپولیس، بارها و بارها استقلالی ها از رسیدن به گل محروم کرد تا آن دربی با پیروزی قرمزها به پایان برسد.

* 18 آذر 1390: استقلال 3- پرسپولیس صفر

استقلالِ روی فرم مظلومی برابر پرسپولیس نزارِ استیلی، برگزارکننده دربی شماره 74 بودند. دیداری که با قضاوت هدایت الله ممبینی در حضور 80 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی شروع شد. تیم برنده این بازی راهی نیمه‌نهایی جام حذفی می‌شد که درنهایت نامش استقلال بود. بعد از 90 دقیقه بدون گل، استقلال در همان 15 دقیقه ابتدایی وقت‌های اضافه، نسخه رقیب را پیچید. دبل مجتبی جباری در دقایق 96 و 98 (که اولی روی پاس استثنایی امیرآبادی و دومی از روی نقطه پنالتی رقم خورد) و گل دقیقه 404 اسماعیل شریفات، آخرین حضور استیلی را به عنوان سرمربی در دربی رقم زد و او پس از پایان بازی استعفا کرد.

* 2 آذر 1393: پرسپولیس 2- استقلال یک

آخرین هفته دور رفت چهاردهمین دوره لیگ برتر، دربی شماره 80 بود که با سوت یدالله جهانبازی و در حضور 70 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی، استارت خورد. این تنها دربی تاریخ است که بازوبند کاپیتانی استقلال به امیرحسین صادقی سپرده شده بود. در آخرین دقیقه نیمه اول، سجاد شهباززاده دروازه پرسپولیس را باز کرد تا بعد از 6 تساوی سریالی بدون گل، دربی گل را هم ببیند. پرسپولیسِ درخشان در 15 دقیقه پایانی کامبک زد. محمد نوری دقیقه 74 گل زد و سپس نوبت به امید عالیشاه رسید که گل تعیین‌کننده بازی را در دقیقه 81 بزند. او بعد از گل، پیراهنش را درآورد و با گرفتن کارت زرد دوم، اخراج شد. اما درنهایت بازی با برد پرسپولیس برابر استقلالِ قلعه‌نویی به پایان رسید. روزنامه ها برای عالیشاه تیتر زدند، عالیجناب عالیشاه!

* 13 آذر 1400: پرسپولیس صفر- استقلال صفر

تنها دربی بدون گل آذر ماه، دربی شماره 97 بود. بازی رفت بیست و یکمین دوره تاریخ لیگ برتر که با قضاوت موعود بنیادی‌فر و در ورزشگاه خالی آزادی برگزار شد. در این بازی، از اولین کاپیتانی سید حسین حسینی در تاریخ دربی رونمایی شد. مهمترین صحنه این بازی در نیمه دوم رقم خورد که داور خطای پنالتی روی رودی ژستد را اعلام نکرد و بازی بدون گل، تمام شد. خطایی که اگر وی ای آر بود، مطمئنا پنالتی به سود استقلال اعلام می شد.

* 29 آذر 1401: پرسپولیس 2- استقلال 2

دربی شماره 99 بعد از بازگشت تیم ملی از جام جهانی 2022 برگزار شد. دیدار رفت فصل قبل که بازهم بدون برنده تمام شد. این بازی بدون دلیل خاصی، بدون تماشاگر برگزار شد و قضاوتش برعهده محمدحسین زاهدی‌فر بود. گل اول بازی را گولسیانی دقیقه 16 زد تا تیم گل‌محمدی جلو بیفتد. استقلالِ ساپینتو اما با ضربه روزبه چشمی در دقیقه 30 بازی را مساوی کرد و در نیمه دوم هم با ضربه دقیقه 50 ارسلان مطهری از رقیب جلو افتاد. همه چیز آماده برد استقلال بود که دقیقه 89 رسید. اشتباه حسینی در خروج از دروازه و ضربه سر گولسیانی وارد دروازه شد و بازی با تساوی به پایان رسید.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی