گزارش فنی/ درباره آرش رضاوند؛ به 100 بازی برای استقلال در لیگ برتر رسید

گزارش فنی/ درباره آرش رضاوند؛ به 100 بازی برای استقلال در لیگ برتر رسید

پایگاه خبری فوتبالی- بازی برابر تراکتور، صدمین حضور آرش رضاوند با لباس استقلال در تاریخ لیگ برتر بود. 

به گزارش فوتبالی، بازیکنی که قرار بود برای استقلال، مجتبی جباری باشد ولی مختصات بازی‌اش، فاصله فراوانی با شماره 8 جادویی داشت. رضاوند در پیراهن آبی، روزگار دوگانه‌ای را سپری کرد؛ شروع تلخ، روزهای تیره و سپس ورق برگشت درست وقتی که با ترک فولاد دوباره به استقلال برگشت. همین اتفاق اما او را از جادویی‌ترین افتخار ممکن دور کرد؛ رضاوند در لیگ 21 و به هنگام رقم خوردن قهرمانی تاریخی استقلال با فرهاد مجیدی، جایی در این تیم نداشت. پیشرفت رضاوند در پیراهن استقلال، دو خصوصیت ویژه دارد: هم ملموس است و هم سرعت زیادی نداشته است.

* قبل از استقلال

 رضاوند در ابتدای لیگ نوزدهم راهی استقلال شد. هافبکی که دوران خوبی را در سایپا و نفت سپری کرده بود. او برای اولین بار، در رویارویی هفته شانزدهم لیگ سیزدهم در لیگ برتر بازی کرد. آن روز، رضاوند با پیراهن نفت در 5 دقیقه پایانی بازی برابر فجرسپاسی راهی زمین شد. او 4 فصل برای نفت بازی کرد و سپس راهی سایپا شد. لیگ‌های 17 و 18 را در پیراهن نارنجی گذراند و سپس به استقلال آمد. از ابتدای لیگ نوزدهم تا به حال، او در استقلال بوده جز نیم‌فصل دوم لیگ بیست و یکم که به صورت قرضی راهی فولاد شد.

* در استقلال

 رضاوند اولین بازی‌اش برای استقلال در لیگ برتر را برابر فولاد انجام داد. تیم استراماچونی در هفته دوم برابر فولاد قرار گرفت. رضاوند در دقایق پایانی به زمین رفت تا برتری تیم استراماچونی حفظ شود ولی فولادِ نکونام، گل مساوی را در آزادی زد. رضاوند تا پیش از ترک استقلال و حضور در فولاد، جزو خریدهای ناموفق آبی قلمداد می‌شد. فشار زیادی رویش بود و او درحالی با جباری مقایسه می‌شد که هیچ شباهتی به شماره 8 نداشت. در برگشت به استقلال اما، رضاوند تبدیل به مهره کلیدی تیمش شد. او شاه‌مهره مرکز زمین ساپینتو بود و حالا زیرنظر نکونام هم در حال سپری کردن روزهایی آفتابی است.

* نوع بازی

آرش رضاوند هرگز یک مجتبی جباری نخواهد شد و اصلا به نزدیکی‌های او هم نخواهد رسید چون نوع بازی‌اش شباهتی به شماره 8 ندارد. رضاوند جزو هافبک‌های دوگانه فوتبال ایران دسته‌بندی می‌شود: مردانی که نه هافبک دفاعی صرف هستند و نه جزو آنهایی که استاد دادن پاس نهایی هستند. نمونه اعلای چنین مردانی، امید ابراهیمی بود و رضاوند هم در دسته چنین هافبک‌هایی قرار دارد. او، توانایی ویژه‌ای در پرس و گرفتن توپ بازیکنان رقیب دارد و البته به اندازه کافی هم برای دادن پاس نهایی و ساختن گل، باهوش است.

* افتخارات

در کارنامه فوتبالی رضاوند تنها 2 جام قهرمانی دیده می‌شود که هر دو هم به سوپرجام مربوط است: جام اول را رضاوند با پیراهن فولاد برد وقتی آنها پرسپولیس را در شکست دادند و جام دوم در لباس استقلال به دست آمد پس از برد برابر نساجی. او با استقلال سابقه نایب‌قهرمانی لیگ برتر و 3 بار شکست در فینال جام حذفی را هم دارد. مهمترین افتخار یک دهه اخیر استقلال یعنی قهرمانی در لیگ بیست و یکم وقتی رقم خورد، رضاوند جایی در این تیم نداشت و راهی فولاد شده بود.

* آمار

 رضاوند تا به حال 236 بازی در لیگ برتر انجام داده و 16279 دقیقه در زمین حضور داشته است. او در این مدت، 11 گل زده و 22 پاس گل هم داده است. در کارنامه انضباطی رضاوند، 29 کارت زرد و تنها یک کارت قرمز دیده می‌شود که مربوط است به بازی برابر سپاهان در دور برگشت لیگ نوزدهم که بیژن حیدری، اخراجش کرد. یک گل زده در هر 1480 دقیقه (16 بازی)، یک پاس گل در هر 740 دقیقه و تاثیرگذاری روی یک گل در هر 493 دقیقه (5/5 بازی) برای رضاوند در تاریخ لیگ برتر ثبت شده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی