گزارش آماری/ همه گلزنان خارجی استقلال در لیگ برتر؛ یامگا به صدر رسید

گزارش آماری/ همه گلزنان خارجی استقلال در لیگ برتر؛ یامگا به صدر رسید

پایگاه خبری فوتبالی- با گلی که یامگا از روی نقطه پنالتی وارد دروازه هوادار و علیرضا حقیقی کرد، هم استقلال به بازی برگشت و درنهایت یکی از دراماتیک‌ترین کامبک‌هایش را رقم زد و هم خود این بازیکن به صدر جدول بهترین گلزنان خارجی استقلال در تاریخ لیگ برتر صعود کرد. لیستی با حضور 27 بازیکن و 98 گل.

* کوین یامگا با 18 گل

یکی از بهترین خریدهای خارجی استقلال، یامگا بود. بازیکنی که در اصل، یک مدافع راست است ولی در استقلالِ مجیدی به عنوان یک مرد هجومی به کار گرفته شد و در همان اولین بازی‌اش هم دبل کرد. یامگا اما توانایی ویژه‌ای در پنالتی زدن دارد و جز یک بار، همه آنها را با پیراهن استقلال به گل تبدیل کرده است. آن ضربه هدر رفته هم در ریباند توسط خودِ یامگا به گل تبدیل شد. او تا به حال 18 گل برای استقلال در لیگ برتر زده که 13تایش پنالتی بوده است.

* شیخ دیاباته با 17 گل

هدیه‌ای از طرف استراماچونی که یک فصل رویایی داشت ولی فصل بعد را به دلیل مصدومیت های سریالیِ مالی! از دست داد. دیاباته در لیگ نوزدهم، 15 و در لیگ بعدی 2 گل برای استقلال زد. جالب اینکه از این 17 گل، 5 تا یعنی 30 درصد وارد دروازه تراکتور در تبریز شد. دیاباته در کنار قایدی و مطهری، مثلث خوفناکی را برای آبی‌ها در خط حمله ساخته بود. او در لیگ نوزدهم توانست عنوان آقای گلی را تصاحب کند ولی هنوز هم کسی نمی‌داند چرا کفش طلا هرگز به او اهدا نشد.

* فابیو جان‌واریو با 7 گل

مرد مو بلوند برزیلی را باید محبوب‌ترین خارجیِ استقلال در لیگ برتر لقب داد. او تنها 7 گل برای استقلال زد ولی گلی که وارد دروازه پیام در فینال لیگ هشتم کرد، جزیی جدانشدنی از تاریخ استقلال است که آبی‌ها را به جام قهرمانی رساند. جان واریو در مقطع دوم استقلالی شدنش هم زننده گل افتتاحیه آنها در لیگ دوازدهم بود. جان‌واریو کمتر از 3 فصل برای استقلال بازی کرد ولی در 2 قهرمانی حضور داشت و آخرین پیراهنی هم که به تن کرد، آبیِ استقلالی بود.

* گوران یرکوویچ با 6 گل

استاد مسلم زدن ضربات آخر و نیش تهاجمی داخل محوطه جریمه. یرکوویچ تنها یک نیم‌فصل برای استقلال بازی کرد و به عنوان جانشین فرهاد مجیدی که بین دو نیم‌فصل لیگ یازدهم استقلال را ترک کرد، آبی‌پوش شد. او اما در همان 15 بازی هم 6 گل زد که فقط یکی بیرون از محوطه جریمه بود. یرکوویچ در پلی‌آف لیگ قهرمانان و مرحله گروهی هم گلهای حساسی به الاتفاق عربستان و الریان قطر زد و درمجموع مهاجمی بود که به درد استقلال خورد.

* جی لوید ساموئل، سرور جپاروف، مامه تیام و آیاندا پاتوسی با 4 گل

همه این نفرات، جزیی از حسرت‌های هواداران استقلال هستند که در مقاطعی کوتاه (به جز ساموئل) پیراهن آبی به تن کردند. جپاروف با آن پای چپ هنرمندش، تیام با آن شم بالای گلزنی که در 6 بازی لیگ قهرمانان برای استقلال، 7 گل زد و پاتوسی با آن ضربه به توپ دیدنی‌اش در کنار ساموئل که یک حرفه‌ای تمام‌عیار بود و جزو بهترین خارجی‌های تاریخ استقلال. بعد از جپاروف و تیام، استقلال دیگر هافبک پاسور و ماشین گلزنی پیدا نکرد.

* ... و بقیه

جوئلسون داسیلوا، جاسم کرار، پرو پئیچ، ایسما، هروویه میلیچ و رودی ژستد (تنها خارجیِ تاریخ استقلال که در دربی گل زده است) با 3 گل

آوسنتی گیلااوری، هوار ملا محمد و ویسنته آرزه با 2 گل

رفعت قلی‌اف (اولین بازیکن خارجی که برای استقلال گل زد)، روجر فابریسیو، سردان اوروسوویچ، رینالدو کروزادو، ولید علی، رودریگو توزی، بوبکر کبه، طارق همام، لی‌آندرو پادووانی و گادوین منشا با یک گل

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی