گزارش آماری/ هفت جام و هشت نفر؛ سرمربی خارجی به استقلال نمی‌سازد

گزارش آماری/ هفت جام و هشت نفر؛ سرمربی خارجی به استقلال نمی‌سازد

پایگاه خبری فوتبالی- لیگ 23 برای استقلال با یک سرمربی داخلی استارت خواهد خورد: جواد نکونام. 

به گزارش فوتبالی، او جانشین ریکاردو ساپینتویی شده که اگر می‌ماند احتمالا این فصل باید بیشتر از نصف بازیها را دور از کنار زمین و در حال سپری کردن دوران محرومیت می‌گذراند.

زندگی استقلال با سرمربیان خارجی، شروعی درخشان و فوق‌العاده داشت ولی بعد از آن، به درام و تراژدی نزدیک و نزدیک‌تر شد. در تاریخ استقلال، آنها حضور 8 سرمربی خارجی را ثبت کرده‌اند و 7 جام قهرمانی ولی واقعیت این است که 4 جام مربوط به یک نفر است، فقط یک نفر توانسته آنها را فاتح لیگ کند و یک جام هم در تک بازی سوپرجام به دست آمده است.

* رایکوف

 معمار استقلال شاید بهترین عبارت برای توصیف او باشد. او بود که با تزریق بازیکنان جوان به ترکیب تیمش، تاریخ جدیدی برای باشگاه نوشت. بیش از نصف جام‌های سرمربیان خارجی استقلال، محصول دوران رایکوف است: 2 بار قهرمانی در لیگ تخت جمشید، یک بار فتح جام باشگاه‌های تهران و البته اولین ستاره مشعشع و همیشه درخشان آبی‌ها: جام باشگاه‌های آسیا. 

* جکیچ

 دوران بدی در استقلال نداشت ولی قصه این بود که او مدام با رایکوف مقایسه می‌شد چون جانشین او شده بود. به همین دلیل، فتح تنها یک جام آنهم در بازیهای حذفی، کارنامه مثبتی برایش محسوب نمی‌شود. 

* بیلفسکی

 یک مقطع بسیار کوتاه روی نیمکت استقلال نشست و نتوانست خودش را نشان دهد و خیلی زود رفتنی شد. استقلال او با 4 بازی را برد و در 4 بازی شکست خورد تا آمار بیلفسکی در میان سرمربان خارجی تاریخ آبی‌ها، دوم از آخر باشد.

*سوکوموروخوف

 در دو مقطع روی نیمکت استقلال نشست و توانست نمره قبولی بگیرد ولی این نمره، چندان بالا نبود. شاید اگر شکست در دربی فینال جام حذفی تبدیل به برد می‌شد و سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد، سوکوموروخوف هم مدت طولانی‌تری روی نیمکت استقلال دوام می‌آورد.

* کخ

 بدترین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه با ثبت ضعیف‌ترین آمار. کخ تنها سرمربی خارجی استقلال است که موفق به ثبت درصد برد 50 و بیشتر نشد. تیم او در دومین دوره لیگ برتر، ملغمه عجیب و غریبی بود که خیلی زود به دوران حضور او و علی فتح‌الله‌زاده پایان داد. پشت کردن تماشاگران به زمین بازی، اگرچه پس از اخراج او رقم خورد ولی محصول دوران او بود.

* شفر

 پیرمرد آلمانی پارادوکس کامل بود: مرد محبوب هواداران و منفور مدیران که موفق به دیدن انتهای لیگ هجدهم نشد. شفر به زعم مدیران، زیادی در امور خرید و فروش بازیکنان دخالت می‌کرد ولی در نظر هواداران، استقلال در یک مقطع کوتاه با او زیبا بازی می‌کرد و صاحب جام هم شده بود: جام حذفی.

* استراماچونی

 تنها 15 بازی در لیگ و جام حذفی روی نیمکت استقلال نشست ولی تیم فوق‌العاده‌ای ساخت که به صدر رسید و برای متوقف کردنش حتما باید لطف داور شامل حال رقبا می‌شد. مرد ایتالیایی برای هواداران محبوب بود ولی قصه پرداخت طلبش و اینکه از چند صد یورو هم نگذشت، قصه را کاملا برعکس کرد.

* ساپینتو

 با احتساب درصد برد، مرد پرتغالی در صدر جدول سرمربیان خارجی استقلال قرار می‌گیرد. ساپینتو البته یک پاشنه آشیل فنی بزرگ داشت: تزلزل در بازیهای بزرگ. هواداران استقلال از تیمی که او ساخته بود، لذت بردند ولی ادامه همکاری به ضرر هر دو طرف بود. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی