گزارش ویژه/ همه دربی‌های حذفی؛ بازم پنالتی؟

گزارش ویژه/ همه دربی‌های حذفی؛ بازم پنالتی؟

پایگاه خبری فوتبالی- دربی 101 در فینال جام حذفی، ششمین رویارویی استقلال و پرسپولیس در این بازیهاست. 

به گزارش فوتبالی، در 5 تقابل قبلی، هر تیم یک بار موفق به ثبت پیروزی شده و تعیین برنده 3 بازی دیگر با ضربات پنالتی بوده شامل 2 برد برای استقلال و یک برد برای پرسپولیس. با احتساب برد در ضربات پنالتی، هر 3 دربی آخر جام حذفی با برتری استقلال به پایان رسیده است. این برای دومین بار است که دربی جام حذفی در فینال برگزار می‌شود؛ مرتبه قبلی را پرسپولیس برد.

1- یک‌چهارم/ 19 اسفند 1367

 رویارویی علی پروین روی نیمکت پرسپولیس برابر غلامحسین مظلومی در اندک روزهای حضور به عنوان سرمربی استقلال. بازی تا دقیقه 120 جز یکی، دو موقعیت حساس و البته 3 صحنه مشکوک به پنالتی، چیزی نداشت تا تعیین برنده به پنالتی بکشد. هر 4 ضربه پرسپولیسی‌ها توسط مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، محسن عاشوری و مرتضی کرمانی‌مقدم به تور دروازه سعید عزیزیان رسید. در سمت مقابل اما فقط ضربات جعفر مختاری‌فر در پنالتی اول و رضا حسن‌زاده در پنالتی سوم، گل شد. پنالتی دوم استقلال را امیر قلعه‌نویی در اولین بازی‌اش با پیراهن آبی زد که توسط وحید قلیچ مهار شد. پنالتی چهارم را هم محمدرضا شکورزاده به ناکجاآباد فرستاد.

2- فینال/ 20 تیر 1378

 اولین رویارویی دو تیم در بازی نهایی جام حذفی. طبق معمول، مهدی هاشمی‌نسب دروازه استقلال را باز کرد. گلی که در دقیقه 12 و از روی نقطه پنالتی زده شد. استقلال دقیقه 50 روی کرنر دین‌محمدی و ضربه سر سهراب بختیاری‌زاده به گل مساوی رسید. درحالیکه همه منتظر سوت پایان بودند، دریبل! پایان رافت به کاظم محمودی و ارسال او با ضربه سر افشین پیروانی در دقیقه 85 رای به برتری و قهرمانی پرسپولیس پروین داد تا دست شاگردان یوگنی سوکوموروخوف از جام کوتاه بماند.

3- یک‌چهارم/ 18 آذر 1390

 استقلال مظلومی برابر پرسپولیس استیلی. دیداری که تازه بعد از سوت پایان در دقیقه 90 و در وقت‌های اضافه، جان گرفت. پاس استثنایی امیرآبادی و ضربه جباری در دقیقه 96، گل اول استقلال شد. 2 دقیقه بعد، جباری از روی نقطه پنالتی گل دوم را زد. و سپس نوبت به اسماعیل شریفات رسید که گل سوم را در دقیقه 106 بزند. اینگونه بود که نسخه پرسپولیس در 10 دقیقه پیچیده شد.

4- نیمه‌نهایی/ 5 شهریور 1399

 اولین دربی دوران کرونا که بدون حضور تماشاگر بازی شد، یک رالی دیدنی بود. استقلال با گل قایدی در دقیقه 4 پیش افتاد. پرسپولیس با گل دقیقه 49 بشار رسن، بازی را مساوی کرد. علی علیپور دقیقه 88 گل دوم را زد. اما پایان این درام، ضربه سر محمد دانشگر در دقیقه 3+90 بود. این نتیجه در وقت‌های اضافه هم پابرجا ماند تا دوباره، پنالتی‌ها تعیین کننده باشد. هر 4 ضربه بازیکنان استقلال توسط شیخ دیاباته، وریا غفوری، هروویه ملیچ و ارسلان مطهری به تور رسید. پنالتی اول پرسپولیس را احمد نوراللهی زد که توسط سید حسین حسینی، مهار شد. تنها امید عالیشاه بود که موفق شد ضربه‌‎اش را گل کند و بعد از او اوساگونا ضربه پنالتی اش را به ماورا فرستاد تا استقلال برنده دربی جام حذفی شود.

5- یک‌چهارم/ 24 تیر 1400

 یک بار دیگر جام حذفی، دربی و دوئل فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی. این بار خبری از گل در 120 دقیقه نبود و بازهم تعیین سرنوشت به پنالتی سپرده شد. 3 ضربه ابتدایی دو تیم را وریا غفوری، مهدی ترابی، فرشید اسماعیلی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، بابک مرادی و سعید آقایی به تور رساندند. پنالتی چهارم استقلال را ارسلان مطهری تبدیل به گل کرد. اما ضربه چهارم پرسپولیس را عیسی آل کثیر به اوت زد. مهدی قایدی پشت پنالتی پنجم ایستاد و طبق معمول ناموفق شد و ضربه‌اش را حامد لک مهار کرد. پرسپولیس فرصت مساوی کردن را داشت ولی مهار پنالتی مهدی عبدی توسط حسین حسینی، بازهم رای به برتری استقلال داد.

 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی