ده نکته از استقلال – هوادار در آزادی/ استقلالِ ساپینتو، زیبا، گلزن، مطمئن!

ده نکته از استقلال – هوادار در آزادی/ استقلالِ ساپینتو، زیبا، گلزن، مطمئن!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: این شکوه استقلال ساپینتو در لیگ بیست و دوم بود. جایی که بعد از یک نیمه اول بد ، آبی ها طوری در نیمه دوم متحول شدند که در آخر باید ترانه "وقتی دلگیری و تنها" را برای ساکت الهامی پخش می کردند.

دو:غیبت سیلوا وبه خصوص یامگا دو مهره تأثیرگذار آبی ها در نیمه اول کاملا مشهود بود. اما صالح حردانی در نیمه دوم به همان مهره تأثیرگذار دوران مجیدی تبدیل شد. با همه انتقاداتی که به مدیریت آجورلو از نظر مسایل مالی وارد است اما از نظر فنی استقلال را جوری بسته که این تیم در هیچ پستی آخ نمی گوید که البته بخش زیادی از آن را باید به حساب ساپینتو بگذاریم. این نکته را هم نباید فراموش کرد که استقلال در نیم فصل دوم بازیکن نگرفت چون پنجره اش بسته بود و همچنین برخی منتقدان می گفتند که استقلال توسط تیم مدیریتی قبلی استقلال، نامتوازن بسته شده است. اما ساپینتو نشان داد که می تواند از چوب خشک بازیکن بسازد. جه کسی فکر می کرد از سعید مهری، چنین هافبکی دربیاید؟

سه: بدون تردید این بهترین مهدی قایدی تاریخ بود. ستاره ای که هر بلایی خواست سر دفاع هوادار آورد. هر بدنی که قایدی می آمد یک روز از عمر ساکت کم می شد . ندیدن هنر قایدی هنر می خواهد. قلعه نویی هم در ورزشگاه بود و هنر قایدی را دید. به نظر می رسد در اردوی خرداد 1402، شاهد حضور مهدی قایدی در تیم ملی خواهیم بود. او البته دیروز می خواست پنالتی دقایق تلف شده را هم بزند که هواداران استقلال، پنالتی را به سیدحسین حسینی دادند تا او به شیوه جورجینیو، پنالتی بزند. هر چند ساکت الهامی و بازیکنان تیم هوادار، این حرکت را تحقیرآمیز دانستند، اما خود ساپینتو و طرفداران استقلال هم زیاد راضی نبودند، قایدی پنالتی بزند. مهدی قایدی چهار پنالتی قبلی اش را خراب کرده بود و در کل پنالتی زن خوبی نیست! اگر پنالتی استقلال گل نمی شد، این تیم به صدر جدول نمی رفت.

چهار: اما چه بر سر هوادار آمد؟ آنها  نیمه اول را با تجمع در زمین خودی و بستن فضاها سپری کردند. اما در نیمه دوم کم شدن فاصله خطوط استقلال باعث شد آنها در همه لحظات بازی فاصله عددی ایجاد کنند، از طرفی آمدن پیمان بابایی که با یک انرژی و انگیزه مضاعفی انگار بازی می کرد زور خط حمله استقلال بیشتر شد تا بعد از زدن گل رضاوند شیرازه این تیم کاملا از هم پاشیده شود. بازیخوانی خوب ساپینتو و روی ماتا، باعث شد تا آنها متوجه شوند کارایی پیمان بابایی، بهتر از ارسلان مطهری است.

پنج: استقلال، سپاهان و پرسپولیس رسما خود را از بقیه لیگ به خصوص تیمهای نیمه دوم جدول جدا کرده اند. فاصله فنی این تیمها جوری شده که وقتی گل اول را می زنند تیمهای حریف سخت می توانند به بازی برگردند. این فاصله در این فصل خیلی نمایان شده است. باید دید آیا وضعیت فصل آینده به همین منوال خواهد ماند یا نه.

شش: تیمهایی مثل هوادار که از نظر بازیکن در سطح خوبی نیستند وقتی گل اول را می خورند دیگر چیزی برای ارائه ندارند، آشفتگی خطوط و بی نظمی تاکتیکی کاملا نمود پیدا می کند و نتیجه آن دریافت گلهای پیاپی است، به این مدل تیمها گل اول را بزنی کارشان تمام است. ساکت تا عمر دارد دیشب را فراموش نخواهد کرد. شکست دادن استقلال با تراکتور در فینال جام حذفی و شکست دادن استقلال با نساجی در نیمه نهایی جام حذفی سال گذشته، حسابی او را مغرور کرده بود. غرور بیش از حد، آدم را زمین می زند!

هفت: انگار رفتن علی فتح الله زاده از استقلال اتفاق مثبتی برای این تیم و باشگاه شده بود. شوک مدیریتی ذهن بازیکنان و کادرفنی  این تیم را انگار آزاد کرده بود. حال استقلال در زمین و نیمکت و سکوها خوب خوب بود. استقلال مدیری می خواهد که کم حرف بزند و پول بیاورد و گرنه دو صد گفته چو نیم کردار نیست. باز هم تاکید می کنیم که بهترین مدیر در فوتبال ایران پول است و سکوت.

هشت: جنگنده تر از استقلال دوران شفر، جذاب تراز استقلال استراماچونی و تیم تر از استقلال مجیدی، استقلال ساپینتوست . آبی پررنگی  که لذت و شور فوتبال را می توان در تک تک حرکات این تیم به وضوح دید. این تیم چه جام بیاورد چه نیاورد شایسته تقدیر و احترام است. بازی استقلال طوری است که هوادارانش موقع بازی این تیم پا درد و کمردرد می گیرند چرا که نمی توانند بنشینند.

نه: بخش زیادی از نمایش بی نظیر استقلال را به حساب زوج قایدی و محبی بگذارید. دو ستاره ای که شاید روی هم صد میلیارد قیمتشان باشد. آنها چشم بسته در زمین همدیگر را پیدا می کنند، باهم در زمین حال می کنند و این حال خوب را به سکوها منتقل می کنند، نوای ساز بندری آنها به خط حمله استقلال شور عجیبی داده است. استقلال در فصل بعد، اگر این دو بازیکن را از دست بدهد، مطمئنا افت خواهد کرد. باید دید مدیریت استقلال می تواند هر دو بازیکن را حفظ کند؟ یا هر دو می روند؟ یا یک نفر از دو نفر را از دست می دهد؟

ده: رقابتی ترین لیگ تاریخ به جذاب ترین و حساس ترین شکل ممکن پیش می رود. فعلا روی کاغذ همه چیز در دستان مورایس و سپاهان است، آنها چهار بازی آینده خود را ببرند قهرمان لیگ خواهند شد. یکشنبه آینده یکی از مهمترین دربی های تاریخ برگزار خواهد شد. دیداری که بازنده اش از جام دور می شود و تساوی اش خیال سپاهان را راحت می کند.

پی نوشت۱: چه اتفاقی مهمتر از گلزنی هشتِ راضی!
پی نوشت۲: پنالتی زدن سید حسین حسینی در کل حس خوبی نداشت هر چند برای بازیکنان و طرفداران حسش خوب بود.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی

5960