گزارش ویژه/ کابوس تکراری برای سپاهان تمام می‌شود یا پرسپولیس؟/ آشنایی با پنالتی‌زن‌های یحیی و مورایس

گزارش ویژه/ کابوس تکراری برای سپاهان تمام می‌شود یا پرسپولیس؟/ آشنایی با پنالتی‌زن‌های یحیی و مورایس

پایگاه خبری فوتبالی- عملکرد چند فصل اخیر سپاهان و پرسپولیس در ضربات پنالتی نشان می‌دهد اگر بازی فردای دو تیم به پنالتی کشیده شود، حدس برنده اصلا کار آسانی نخواهد بود.

 به گزارش فوتبالی، حساسیت دیدار فردا سپاهان و پرسپولیس بر هیچ کس پوشیده نیست و احتمالا شاهد نبردی تمام عیار در نقش‌جهان باشیم. از آنجا که بازی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی است و حتما باید برنده داشته باشد، احتمال کشیده شدن بازی به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی، دور از ذهن نیست.

 در انتظار چهارمین ضیافت سپاهان-پرسپولیس به صرف پنالتی! 

 تاکنون ۵ مصاف حذفی دو تیم به وقت‌های اضافی رفته که در ۳ دیدار، ضربات مرگ‌بار پنالتی برنده را معلوم کرده است. عملکرد طلایی‌پوشان با ۲ پیروزی در ضیافت پنالتی‌ها به پرسپولیس که تنها یک بار موفق شده سپاهان را این گونه شکست دهد، می‌چربد. با این همه اما آخرین باری که سپاهان و پرسپولیس تعیین تکلیف برنده مصاف‌هایشان را به ضربات پنالتی سپردند، فینال ۹ سال قبل جام حذفی است و شرایط فعلی دو تیم بسیار متفاوت از قبل است.

 کابوس پنالتی‌ها دست از سر کدام تیم بر می‌دارد؟ 

 سپاهان در دو دوره قبلی جام حذفی با قبول شکست در پنالتی‎‌ها برابر فولاد و آلومینیوم کنار رفته و پرسپولیس، دو حذف تلخ با ضیافت پنالتی‌ها در شهرآورد را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. کابوسی که می‌تواند هواداران هر دو تیم را نسبت به بازی فردا نگران کند. البته پرسپولیسی‌ها در یک هشتم موفق به شکست ون‌پارس در پنالتی‌ها شدند اما از آنجا که بردشان مقابل رقیبی لیگ یکی رقم خورده، نمی‌تواند تضمین مناسبی برایشان در دیدار با سپاهان آماده این روزها باشد. 

پیام سپاهانی‌ها برای بیرو: به راست بپر! 

شاگردان مورایس در این فصل فرصت چندانی را برای ایستادن پشت ضربه پنالتی نیافته‌اند. سپاهان تنها مقابل هوادار و استقلال در جریان مسابقه صاحب پنالتی شده که هر دو ضربه را رامین رضاییان به گل تبدیل کرده است. رضاییان که توپ‌هایش را فقط به سمت راست دروازه حریف شلیک کرده، احتمالا گزینه اول لیست مورایس برای ضربات پنالتی باشد. حدس دیگر نفرات لیست پنالتی‌زن‌ها سپاهان چندان کار آسانی نیست اما نگاهی به گذشته ما را به امید نورافکن می‌رساند. نورافکن هر دو بار قبلی که دیدارهای سپاهان در جام جذفی به پنالتی‌ها کشیده شده، پشت توپ ایستاده و او هم مانند رضاییان، توپ را به سمت راست دروازبان فرستاده است. البته محسن فروزان پنالتی امید را سیو کرد تا فولاد را به مرحله بعد ببرد.

 سپاهانی‌های سابق، پنالتی‌زن‌های فعلی یحیی 

برخلاف مورایس، یحیی کار چندان سختی برای انتخاب پنالتی‌زن ندارد. ترابی، پورعلی‌گنجی، فرجی و عمری پنالتی‌های مقابل ون‌پارس پنالتی خود را تبدیل به گل کردند و می‌توانند از گزینه‌های گل محمدی برای دیدار با سپاهان هم باشند. البته پس از رفتن یورگن لوکادیا، گولسیانی پنالتی‌زن اول سرخ‌ها شده که سال‌های پنالتی‌های سپاهان را می‌زد و از طرفی با نیازمند و حرکاتش آشنایی دارد؛ هر چند که این آشنایی دو طرفه است و روی دیگری هم دارد! به علاوه برای دانیال اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی هم می‌توان شانسی را در نظر گرفت تا سهمی در ضیافت پنالتی‌های الکلاسیکوی ایران داشته باشند.

 بیرانوند با اختلاف پنالتی‌گیرتر از پیام 

 برگ برنده اصلی قرمزها در ضربات پنالتی برابر سپاهان را باید در خط دروازه جست‌و‌جو کرد. اگر چه شاید در جریان بازی قضاوت میان کیفیت بیرانوند و نیازمند کار آسانی نباشد اما در پنالتی‌ها، بیرانوند یک سر و گردن بالاتر است. گل محمدی او را در واپسین دقایق نیمه دوم وقت‌های اضافی برابر ون پارس به میدان فرستاد و بیرانوند با دو سیو پنالتی، دلیل تعویض دیرهنگامش را به رخ کشید. با این وجود نقطه ضعف کارنامه نیازمند، همیشه ضربات پنالتی بوده است. او معمولا دروازبان پنالتی‌گیری نیست و به سیوهای استثنایی‌اش در جریان مسابقه معروف است. نیازمند این روزها بعد از یک فصل ناموفق در پرتغال، دوباره به اوج برگشته اما باتوجه به عملکردش در گذشته، سپاهانی‌ها نمی‌توانند روی سیوهایش در ضربات پنالتی چندان حساب باز کنند. 

 2509