گزارش آماری/ سپاهان و پرسپولیس در جام حذفی؛ دورقمی!

گزارش آماری/ سپاهان و پرسپولیس در جام حذفی؛ دورقمی!

پایگاه خبری فوتبالی- مهمترین رویارویی مرحله یک‌هشتم جام حذفی را سپاهان و پرسپولیس در نقش جهان برگزار می‌کنند. 

به گزارش فوتبالی، دوئل دهم این دو تیم در جام حذفی با بیلان 3 برد پرسپولیس، یک برد سپاهان و 5 مساوی. از این 5 مساوی، 3 تا به ضربات پنالتی کشیده شده و سهم سپاهان در آن، 2 برد و سهم پرسپولیس، یک برد بوده است. در 3 تقابل قبلی دو تیم به میزبانی اصفهان، 2 بار پرسپولیس برنده شده و یکی از تساوی‌های منجر به برد سپاهان در ضربات پنالتی هم در خانه بوده است. 9 رویارویی قبلی دو تیم در 7 دوره جام حذفی بوده که رای به 4 صعود پرسپولیس و 3 صعود یا قهرمانی سپاهان داده است. در تاریخ جام حذفی، سپاهان 4 بار قهرمان شده و پرسپولیس طی 8 حضور در فینال، 6 بار با جام قهرمانی، دور افتخار زده است.

1 و 2- یک‌چهارم نهایی 1378

 پرسپولیس با علی پروین و سپاهان زیرنظر مهدی مناجاتی، در مرحله یک‌چهارم به هم رسیدند. بازی رفت در تهران برنده نداشت و 2 بر 2 مساوی شد. علیرضا امامی‌فر و اسماعیل حلالی (پنالتی) برای پرسپولیس گل زدند و سپاهان با گلهای مجید بصیرت (پنالتی) و عبدالله ویسی بازی را مساوی کرد. در اصفهان اما پرسپولیس با تک گل ادموند بزیک برنده و راهی مرحله بعدی شد. پرسولیس در آن دوره تا فینال جلو رفت و با شکست استقلال در بازی نهایی، قهرمان شد.

3 و 4- فینال 1385

فینال آن دوره به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد. بازی رفت در تهران، یک یک شد. نیکبخت برای پرسپولیس گل زد و حمید شفیعی گلزن سپاهان بود. همین نتیجه در بازی برگشت به میزبانی اصفهان تکرار شد. بازهم شفیعی گل زد و گل پرسپولیس به نام ابراهیم اسدی سند خورد. با این دو تساوی، کار تعیین قهرمان بین پرسپولیس دنیزلی و سپاهان بوناچیچ به ضربات پنالتی کشید. درنهایت هم سپاهان با برتری 4 بر 2 برنده شد و با کاپ قهرمانی در خانه، دور افتخار زد. پنالتی‌های باقری و حاجی‌زاده گل شد ولی ضربات شیث رضایی و نیکبخت هدر رفت. در صف سپاهان، ضربات عقیلی، نویدکیا، ابوالهیل و عماد رضا گل شد ولی ضربه جلال اکبری (پرافتخارترین بازیکن تاریخ جام حذفی)، تبدیل به گل نشد.

5- نیمه‌نهایی 1386

این بار، سپاهان و پرسپولیس یک مرحله قبل از فینال و در نیمه‌نهایی به هم رسیدند. بازی به میزبانی آزادی بود و جدال سوم دنیزلی و لوکا در جام حذفی. همه چیز برای برد پرسپولیس با پنالتی فرزاد آشوبی فراهم بود که پنالتی دقیقه 84 هادی عقیلی، بازی را مساوی کرد. در وقت‌های اضافه اما نوبت جادوی محمود کریمی بود که با گلزنی در دقایق 108، 111 و 117 کار با یکسره کرد. سپاهان با این برد راهی فینال شد و درنهایت فاتح جام حذفی با شکست صبا.

6- یک‌هشتم 1388

عجیب‌ترین چهره رویارویی‌های دو تیم روی نیمکت سپاهان نشسته بود: بیژن طاهری. دستیار همیشگی فرهاد کاظمی بعد از اخراج او، در نقش سرمربی موقت برابر پرسپولیس وینگادا قرار رفت. گل مازیار زارع در همان دقایق ابتدایی، سرنوشت بازی را رقم زد و پرسپولیس را به مرحله بعد فرستاد. پرسپولیس در مرحله بعدی به پاس باخت و حذف شد.

7- یک‌چهارم 1390

پرسپولیس دایی میزبان سپاهان قلعه‌نویی در یک چهارم. دیداری کسل‌کننده که درنهایت رای به تعیین برنده با ضربات پنالتی داد. تیم دایی با برتری 4 بر 2 مهمانش را شکست داد و راهی مرحله بعد شد. آنها تا فینال پیش رفتند و درنهایت با برتری 4 بر 3 برابر ملوان درمجموع دو بازی، فاتح جام حذفی شدند.

8- فینال 1392

تیم یکدست کرانچار بعد از شکست استقلال در ضربات پنالتی نیمه‌نهایی رودرروی پرسپولیس گل‌محمدی در فینال به میزبانی ورزشگاه آزادی قرار رفت. بازی در پایان 120 دقیقه 4 گل داشت که سهم هر تیم، 2 گل بود. کریم انصاری‌فرد و محمد نوری برای پرسپولیس و جواهیر سوکای و محمد غلامی برای سپاهان گل زدند. در ضیافت پنالتی، سپاهان با ضربات حاج‌صفی، خلعتبری، ابراهیمی و بولکو موفق شد همه توپ‌هایش را به تور برساند. پرسپولیس اما تنها 2 پنالتی‌اش با ضربات میثم نقی‌زاده و حسین ماهینی به تور رسید. خراب شدن پنالتی‌های هادی نوروزی و رضا حقیقی، رای به چهارمین و آخرین قهرمانی سپاهان در جام حذفی داد.

9- نیمه‌نهایی 1398

اصفهان، میزبانی آخرین رویارویی دو تیم در جام حذفی بود. پرسپولیس با برانکو در یک طرف و سپاهان با قلعه‌نویی در سوی دیگر. سپاهان می‌توانست کار را تمام کند ولی ضربه مهدی کیانی از روی نقطه پنالتی، جایی در جغرافیای ورزشگاه نقش جهان نداشت. همه چیز آماده تعیین برنده با پنالتی بود که دخالت سیاوش یزدانی روی شوت نوراللهی باعث تغییر مسیر توپ شد و این گل دقیقه 120+1، پرسپولیس را فینالیست کرد. آنها در بازی نهایی، داماش را بردند و قهرمان شدند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی