گزارش‌روز؛ آنالیز عملکرد لیساندرو مارتینز؛ زوج دفاعی مناسب منچستری‌ها شکل می‌گیرد؟

گزارش‌روز؛ آنالیز عملکرد لیساندرو مارتینز؛ زوج دفاعی مناسب منچستری‌ها شکل می‌گیرد؟

پایگاه خبری فوتبالی - تعداد مدافعین میانی بزرگسال منچستر یونایتد به عدد شش رسیده و علاوه بر آن اریک تن‌هاگ در بازی‌های پیش‌فصل از الکس تلس نیز در قلب خط دفاعی استفاده کرده است اما با این حال به نظر می‌رسد که نقش لیساندرو مارتینز در ترکیب تیم پررنگ باشد.

به گزارش فوتبالی، باشگاه آژاکس بالاخره مجوز انتقال یکی از بازیکنانش به منچستر یونایتد را صادر کرد و چند روز پیش لیساندرو مارتینز آرژانتینی با رقم ۵۵+۱۰ میلیون یورو (۴۷+۸.۵ میلیون پوند) مجددا شاگرد اریک تن‌هاگ شد. اگر چه این بازیکن توانایی ایفای نقش در خط میانی و دفاع چپ را هم دارد اما به نظر می‌رسد پست اصلیش در یونایتد دفاع میانی باشد و به عنوان بازیکنی به او نگاه می‌شود که توانایی‌های متفاوتی نسبت به واران، مگوایر و لیندلوف دارد.

لیساندرو مارتینز کارش از باشگاه‌های نِوِلز و دِفِنسا در آرژانتین آغاز کرد در تابستان ۲۰۱۹ به آژاکس ملحق شد. او در مصاحبه‌ای گفته بود: "چند هفته اول حضورم در آژاکس وحشتناک بود. دوست داشتم به خانه بروم و گریه کنم. جلسات تمرینی کاملا متفاوت از چیزی بود که در آرژانتین به آن عادت داشتم. من بازیکنی هستم که دوست دارم توپ را در اختیار داشته باشم اما با چند لمس توپ در برابر دیگران متوجه شدم که سرعتم بسیار پایین است." مارتینز در آن زمان ۲۱ سال سن داشت و احساس راحتی در تیم جدیدش نداشت اما فقط چند ماه زمان کافی بود تا هواداران او را 'قصاب' صدا بزنند.

نقشه حرارتی حضور لیساندرو مارتینز در لیگ قهرمانان (سمت چپ به عنوان هافبک، سمت راست به عنوان مدافع وسط):

مارتینز که در نهایت طی سه فصل ۱۱۸ بازی برای آژاکس انجام داد، در ابتدا به عنوان جانشینی برای پست دفاع چپ خریداری شد اما با خروج دی‌لیخت جا در دفاع وسط باز بود و کارش را در این پست آغاز کرد. تغییر پست او در میانه‌های فصل هم ادامه داشت و در نقش یک هافبک ایفای نقش می‌کرد. از آن به بعد تنها در پست دفاع وسط به کار گرفته شد. تصویر بالا نقشه حرارتی این بازیکن طی فصل اول (به عنوان هافبک) و فصل آخر حضورش (به عنوان مدافع) را نشان می‌دهد.

در فصل گذشته که مارتینز زوج یورین تیمبر جوان بود، خط دفاعی آژاکس تنها ۱۹ گل دریافت کرد. آمار او نشان می‌دهد که بالاترین رتبه از نظر ارسال پاس صحیح را در بین بازیکنان شاغل در اردیویسه داشته و تنها دو بازیکن بیشتر از او پاس‌های رو به جلو ارسال کرده‌اند.

آمار مارتینز در فصل ۲۰۲۱/٢٠٢٢ و رتبه او در بین بازیکنان لیگ هلند:

روحیه جنگندگی مارتینز تا حدی ما را به یاد مارکوس روخو می‌اندازد. روخو نیز در ابتدا در پست دفاع چپ به کار گرفته شد اما به تدریج به یک مدافع میانی تبدیل شد. مارتینز مدافعی پا به توپ با خصوصیات تهاجمی است و آمارش نشان می‌دهد که در کار با توپ راحت است و مرتبا پاس‌های کوتاه و نیز برای هم‌تیمی‌هایش ارسال می‌کند. تصویر ۲ شکل بازی این مدافع را نشان می‌دهد. امتیاز داده شده در مقایسه با سایر بازیکنان هم پست است. برای مثال امتیاز ۹۵ از ۹۹ بدان معنی است که او در این فاکتور، از ۹۵ درصد از مدافعین میانی دیگر بهتر عمل کرده است.

آمار مارتینز در فصل ۲۰۲۱/٢٠٢٢ در مقایسه با مدافعین وسط:

توانایی مارتینز در امور دفاعی (رنگ قرمز) خوب است. در معیار بازپس‌گیری توپ و قطع توپ از 99 درصد مدافعین لیگ هلند بهتر است و کیفیت دوئل‌های هوایی او 96 از 99 برآورد شده است. او در امور تهاجمی (رنگ آبی) هم آمار خوبی دارد و برای مثال، xG حاصل از موقعیت شوتی که او ساخته، امتیاز 93 دارد. در مورد توانایی‌های مارتینز در حفظ توپ و پخش توپ (رنگ سبز) زیاد صحبت می‌شود اما نباید فراموش کرد که در این مورد هری مگوایر وضعیت بهتری دارد و او در اکثر آمارها از مارتینز بهتر عمل کرده است. کمک مگوایر به کنترل توپ، بازی‌سازی و به گردن گرفتن بخشی از وظایف هافبک‌ها چیزی است که در پشت عملکرد ضعیف او در فصل گذشته پنهان شده است. ضمنا مارتینز توپ‌های زیادی را لو می‌دهد و در این زمینه حتی از واران و لیندلوف هم ضعیف‌تر است.

دفاع روی زمین و هوا:

لیساندرو مارتینز روی زمین بازیکنی فعال است، در بهم زدن حرکات حریف مهارت دارد و بازیکنی است که به دنبال تکل‌زنی و بلاک کردن است. این بازیکن تمایل دارد قبل از این که حریف به سمت او بیاید، خود به سمت حریف هجوم ببرد. در دو تصویر زیر می‌بینید که مارتینز دست حریف را خوانده و قبل از این که توپ به مهاجم برسد آن را قطع می‌کند.

البته همیشه هم هجوم بردن به سمت توپ راه‌حل درست نیست. گاهی مهاجمین حریف باهوش هستند و از سد مدافع عبور می‌کنند و یا سبک بازی تیم حریف به صورتی است که با چند پاس می‌توانند نظم دفاع را به هم بزنند. این مسأله بارها در فصل گذشته برای منچستر یونایتد اتفاق افتاد و نمونه آن را در برابر لیورپول دیدیم که دروازه یونایتد گلباران شد.

در مورد قد ۱۷۵ سانتی‌متری مارتینز صحبت‌های زیادی می‌شود. اگرچه او به نسبت مدافعین میانی بازیکنی قد بلند نیست اما در دوئل‌های هوایی خوب عمل می‌کند. در فصل گذشته در ۱۱۲ دوئل هوایی شرکت کرد که نرخ موفقیت ۷۱ درصد داشت (در بین تمام مدافعین میانی منچستر یونایتد و آرسنال تنها هری مگوایر نرخی بالاتر داشته است). تصویر زیر یک نمونه از درگیری او با یک بازیکن ۱۸۸ سانتی متری را نشان می‌دهد. مارتینز در بازی بازیکن حریف اختلال ایجاد می‌کند و سپس در زدن ضربه سر برنده می‌شود.

مورد دیگر هم برای زمانی است که او با حریف فاصله زیادی دارد. با سرعت به سمت توپ می‌دود و در نهایت با پرشی بلند و با دقت، توپ را دور می‌کند. این نکته را نباید فراموش کرد که مارتیز روی ضربات ایستگاهی فرصت دویدن و پرش بلند را ندارد. در چنین شرایطی، حریف نسبت به مارتینز تسلط بیشتری روی هوا خواهد داشت.

پست بازی در منچستر یونایتد:

لیساندرو مارتینز در قلب خط دفاع، معمولا با پاس‌های خود از هجوم حریف در امان خواهد بود اما زمانی که فضای کافی در اختیار داشته باشد، به دنبال ارسال پاس‌های مورب‌های به جناح راست یا ارسال پاس بلند به پشت مدافعین حریف خواهد بود. این پاس‌ها همیشه منجر به گل نمی‌شوند، اما بهرحال یک پلن برای رسیدن به دروازه حریف است. این پلن فصل گذشته در لیگ قهرمانان اروپا برای آژاکس مفید بود، جایی که مارتینز اغلب آنتونی را در جناح راست هدف قرار می‌داد و او خیلی سمت راست تدارک جمله می‌دید. این پست و این پلن احتمال فراوان در منچستر یونایتد هم بکار گرفته خواهد شد.

به نظر می‌رسد که آرسنال این بازیکن را برای تقویت دفاع چپ خود می‌خواست. با این حال او تنها در ۷ بازی برای آژاکس در این پست به کار گرفته شده است. او به نسبت مدافعین چپ بازیکن سرعتی نیست و تمایل زیادی برای اورلپ نداشت و بیشتر در حفظ توپ و امور دفاعی مهارت داشت. یونایتد با خرید مالاسیا اکنون سه مدافع چپ در اختیار دارد و بازی مارتینز در این پست منتفی است.

افتخارات لیساندرو مارتینز در رده باشگاهی و ملی:

این بازیکن آرژانتینی در ۲۲ بازی هم در پست هافبک دفاعی بازی کرده است و معمولا زوج آلوارز یا فن‌ده‌بیک در دابل پیووت بود. با توجه به ضعف منچستر یونایتد در خط میانی، حضور او در این پست هم در نظر گرفته می‌شود. اما به طور کلی مارتینز کیفیتی که در دفاع وسط دارد را نمی‌تواند در خط هافبک داشته باشد و خود این بازیکن در در قلب دفاع احساس راحت‌تری دارد. مشکل خط هافبک یونایتد با حضور مارتینز هم حل نخواهد شد و یافتن بازیکن مناسب در این پست همچنان ادامه دارد.

لیساندرو مارتینز سومین خرید اریک تن‌هاگ تا به این جا بوده است. او بازیکنی چپ‌پا است که خصوصیات متفاوتی نسبت به مدافعین فعلی منچستر یونایتد دارد. مارتینز در مجموع یک مدافع توانمند است اما یک بازیکن پرفکت نیست و نباید انتظار داشته باشیم که او هیچ اشتباهی مرتکب نشود. با توجه به اصرار تن‌هاگ برای خریدن این مدافع (در صورتی که مدافع میانی جزو اولویت‌های اصلی تیم نبود) باید صبر کنیم و ببینیم آیا صرف این هزینه بالا، ارزشش را داشته است یا خیر.

9404