گزارش آماری/ پنج نکته از بازی فولاد و استقلال؛ رنگ آبی به استیل براق جام!

گزارش آماری/ پنج نکته از بازی فولاد و استقلال؛ رنگ آبی به استیل براق جام!

 پایگاه خبری فوتبالی- هفته 27 لیگ برتر در بیست و یکمین دوره، 2 بازی مهم و کلیدی دارد که شاید باعث شوند قصه قهرمان به پایان برسد و جام، صاحبش را بشناسد. 

به گزارش فوتبالی، فولاد در خانه‌اش از استقلال، میزبانی می‌کند و پرسپولیس و سپاهان هم برای کمتر کردن فاصله‌شان با تیم مجیدی در صدر جدول، به مصاف هم می‌روند. این هفته و نتایجش احتمال دارد استارت مرحله پایانی زدن رنگ آبی به استیل براق جام قهرمانی باشد. 

* آلرژی به باخت 

 یکی از مهمترین نکات مشترک و شباهت‌های استقلال و فولاد، عدم علاقه‌شان به باختن و ترک زمین با دست خالی است. استقلال هنوز در این فصل نباخته و هر هفته، رکوردی را در تاریخ لیگ برتر به نام می‌زند. برای رسیدن به آخرین شکست آنها باید به هفته پایانی لیگ بیستم و بازی با سپاهان برگردیم. تیم مجیدی فقط یک بار طی 35 بازی آخرش، زمین را بدون امتیاز ترک کرده است. فولاد از این نظر با استقلال برابری می‌کند. تیمی که در 38 بازی خانگی آخرش تنها 2 بار باخته و تنها 4 بار طعم شکست را در 24 بازی آخرش چشیده است. 

* نکونام، خودی است؟ 

 علاقه عجیب و غریب جواد نکونام به استقلال بر کسی پوشیده نیست. البته او برخلاف برخی از مربیان، این علاقه را وقتی روی نیمکت رقیب آبی‌ها نشسته، بروز نمی‌دهد و ناگهان تصمیم به بازی دادن دروازه‌بان سومش نمی‌گیرد! 

نکونام، زننده گل آخرین قهرمانی استقلال در تاریخ لیگ برتر است که دست بر قضا، برابر همین فولاد زده شد. او به عنوان بازیکن استقلال، بیشتر از هر تیمی دروازه فولاد را باز کرده: 3 بار. نکونام و فولاد، یک رکورد فوق‌العاده هم دارند: تنها یک باخت در 36 بازی خانگی آخر. آمار نکونام برابر استقلال، ثابت می‌کند او به عنوان یک استقلالی چقدر برابر این تیم سختگیر است: 2 برد، 2 مساوی و 2 باخت. 

* طلسم 

 ورزشگاه فولاد آره‌نا برای استقلال هیچ شباهتی به تختی یا غدیر اهواز ندارد. این زمین، شاید تنها زمینی باشد که استقلال هنوز مزه برد را در آن نچشیده است. استقلال در فولاد آره‌نا، 2 نکته را به ذهن می‌آورد: باخت و جنجال. یکی از معدود شکست‌های مجیدی روی نیمکت استقلال برابر سرمربیان استقلالی، همین‌جا برابر فولاد و نکونام رقم خورد در شب اشتباهات داوری مهدی سیدعلی. استقلال با فکری هم به این زمین آمد، باخت و جمله سرمربی‌اش به محمد قاسمی‌نژاد درخصوص نوع مربیگری نکونام، جنجال‌ساز بود. روال بازی‌های استقلال در فولاد آره‌نا برابر فولاد چنین است: زدن گل اول، کامبک خوردن و باختن.

* هفته عجیب 

 استقلال در تاریخ لیگ برتر، 4 بار در هفته 27 شکست خورده که 3بارش بیرون از خانه بوده است. آنها به عنوان مهمان در این هفته، چنین بیلانی دارند: 2 برد، یک مساوی و 3 باخت. نکته ویژه اما این است: سنگین‌ترین شکست‌های استقلال در تاریخ لیگ برتر در این هفته رقم خورده است. باخت خانگی 4 یک برابر پگاه در لیگ هفتم، در هفته 27 بود. شکست 4 یک برابر فجرسپاسی در شیراز هم در هفته 27 لیگ هشتم رقم خورد. باخت 4 بر 2 برابر ملوان در انزلی هم مربوط است به هفته 27. استقلال و فولاد سابقه بازی در این هفته را دارند که مربوط است به برد 3 صفر و خانگی تیم مظلومی برابر فولادِ اسکوچیچ. 

* مساوی نمی‌شود؟ 

 آمار و مرور رویارویی‌های قبلی دو تیم، ما را به این گزاره می‌رساند که خبری از مساوی در این بازی نیست. هر 2 تقابل آخر را استقلال برده و هیچ‌کدام از 4 مصاف اخیر دو تیم، مساوی نشده است. هر 2 میزبانی آخر فولاد از استقلال هم به سود آنها بوده و 4 فصلی هست که رویارویی‌های اهواز، بدون برنده نبوده است. در 9 مصاف آخر دو تیم به میزبانی اهواز، فقط یک بازی برنده نداشته است. و البته هیچ‌کدام از رویارویی‌های دو تیم در فولاد آره‌نا، مساوی نشده است. از مجموع 19 مصاف لیگ برتری دو تیم در اهواز، 6 بازی برنده نداشته. و مجیدی و نکونام هرگاه برابر هم قرار گرفته‌اند، بازی با برنده به پایان رسیده است.  

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی