گزارش ویژه/ درباره فابیو جان‌واریو، بهترین خارجی تاریخ استقلال؛ موطلایی آبی!

گزارش ویژه/ درباره فابیو جان‌واریو، بهترین خارجی تاریخ استقلال؛ موطلایی آبی!

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال در این چند روز اخیر، یک مهمان خیلی ویژه داشته؛ مهمانی که شاید بتوان او را بهترین خارجی تاریخ باشگاه لقب داد. 

به گزارش فوتبالی، استقلال در طول تاریخ لیگ برتر، خارجی خوب کم نداشته ولی قصه مرد موطلایی برزیلی با همه (حتی تیام، دیاباته، جپاروف، ساموئل و بقیه) فرق دارد. جان‌واریو در لیگ هشتم با استقلال و در لیگ‌های دهم و یازدهم با سپاهان، قهرمان لیگ برتر شد. با ارفاق می‌توان او را یکی از بازیکنان تیم قهرمان لیگ دوازدهم هم لقب داد.

* لیگ برتر هشتم

  درخشش در جام حذفی برابر استقلال، باعث شد امیر قلعه‌نویی نام این برزیلی را در صدر لیست خریدش بنویسد. جان واریو با 2 گل زده برای فولاد راهی استقلال شد و جاودانه‌ترین تاثیرش را در این تیم گذاشت: زدن گل قهرمانی در یکی از معدود دوره‌های تاریخ لیگ برتر که تعیین قهرمان به روز آخر کشیده شده بود. جان‌واریو در آن فصل، 2121 دقیقه برای استقلال در لیگ برتر بازی کرد. او در این 25 بازی، 4 گل زد و 7 پاس گل داد (آماری فقط کمتر از خسرو حیدری با 8 پاس گل). فابیوی آن زمان 28 ساله در جام حذفی هم یک پاس گل داد هرچند استقلال خیلی زود حذف شد.

* لیگ برتر نهم

قلعه‌نویی به سپاهان رفت ولی جان‌واریو در استقلال ماند. در این فصل اما اوضاع بسان دوره قبل نبود. او 2152 دقیقه بازی کرد ولی تنها یک بار موفق به زدن گل شد. جان‌واریو در 29 بازی لیگ برتر، 6 پاس گل داد که بازهم فقط کمتر از 14 پاس گل خسرو حیدری بود. مرد برزیلی 3 پاس گل هم در لیگ قهرمانان آسیا داد. او این فصل یک گل در جام حذفی هم زد.

* لیگ دوازدهم

  بعد از دوری 2 ساله، جان‌واریو به استقلال برگشت ولی تنها 10 بازی در این تیم انجام داد و به دلیل پارگی رباط صلیبی در برزیل، با دنیای فوتبال وداع کرد. او در 780 دقیقه بازی این فصلش، 2 گل برای استقلال زد.

* آمار کلی

  جان‌واریو با پیراهن استقلال 7 گل در 64 بازی لیگ برتری زد و موفق به دادن 13 پاس گل هم در این بازی‌ها شد. او یک گل در جام حذفی برای تیمش زد، یک پاس گل در این رقابت‌ها داد و بدون زدن گل در لیگ قهرمانان و با دادن 3 پاس گل، پرونده‌اش را در استقلال بست. برای او، 2 گل با پیراهن فولاد و 6 گل با پیراهن سپاهان (که یکی در افتتاحیه لیگ یازدهم وارد دروازه استقلال شد) هم در لیگ برتر ثبت شده است. از مجموع 8 گل زده او برای استقلال، تنها یکی از درون محوطه جریمه بود و بقیه همگی روی شوت‌های از پشت محوطه جریمه بودند. او هرگاه برای استقلال در لیگ برتر گل زد، آبی‌ها برنده شدند.

* گل‌های زده برای استقلال

  فجرسپاسی: ارسال از چپ منیعی را نیسانی قبل از رسیدن توپ به مجیدی برگشت داد ولی جان‌واریو در حوالی نقطه پنالتی به توپ رسید و با یک ضربه چپ محکم، آن را به گوشه دروازه فرستاد. استقلال این بازی را 5 بر 2 برد.

  ملوان: یک ضربه ایستگاهی از فاصله تقریبا 20 متری که بعد از برخورد به تیر عمودی وارد دروازه ملوان شد. استقلال این بازی را 3 صفر برد. 

  برق شیراز: کپی برابر اصل گل برابر ملوان. جان‌واریو بازهم پشت یک ضربه آزاد ایستاد و با نهایت دقت توپ را به تور رساند. استقلال این بازی را در شیراز، 4 یک برد.

  پیام: جاودانه‌ترین گل جان‌واریو برای استقلال؛ او خودش توپ را از حوالی میانه زمین برای برهانی فرستاد و 17 ثانیه بعد پاس منیعی را به گوشه دروازه فرستاد. استقلال این بازی را در مشهد یک صفر برد و قهرمان شد.

  مس: تنها گل جان‌واریو برای استقلال مرفاوی در لیگ برتر. او توپ را پشت محوطه جریمه تصاحب کرد و بسان ضربه‌اش برابر پیام، آن را به دور از دستان دروازه‌بان مس به گوشه راست دروازه فرستاد. استقلال این بازی را 2 یک برد.

  آلومینیوم: اولین گل فصل استقلال در آخرین دوره قهرمانی‌اش را جان‌واریو زد. او توپ را از میداودی گرفت و با یک ضربه دقیق زمینی از حدود 25 متری به گوشه سمت چپ دروازه فرستاد و زننده تنها گل بازی لقب گرفت.

  صنعت نفت: بازهم یک شوت از پشت محوطه جریمه که بعد از برخورد به تیر عمودی وارد دروازه شد. استقلال این بازی را 2 یک برد.

  استیل‌آذین: زیباترین گل جان‌واریو؟ استقلال 3 بر یک عقب افتاده در جام حذفی، بازی را مساوی کرده بود که توپ پشت محوطه جریمه به جان‌واریو رسید و او بدون مکث با یک ضربه روی پای چپ دیدنی، گل چهارم را زد. این تنها بازی‌ای بود که جان‌واریو برای استقلال گل زد ولی آبی‌ها برنده نشدند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی