انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو باطل می‌شود؟

انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو باطل می‌شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- انتخابات فدراسیون تکواندو با توجه به شرایطی که پیش آمده در آستانه ابطال قرار گرفت.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو به‌ریاست بنیامین شکوه‌فر معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان و با حضور علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش و جوانان، کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، خسروی مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، فرامرز کیانی سرپرست فدراسیون و مجید نیری دبیر مجمع انتخاباتی فدراسیون در آمادمی ملی المپیک برگزار شد.

این مجمع با حضور 57 عضو برگزار شد و سیدمحمد پولادگر، هادی ساعی، سیروس رضایی، هادی جمشیدی، حسین حسین‌زاده و حسین جمشیدی کاندیدای ریاست فدراسیون تکواندو بودند که حسین‌زاده و جمشیدی از حضور در مجمع انصراف دادند و سیروس رضایی هم به‌نفع پولادگر کنار کشید. انتخابات در نهایت با حضور دو کاندیدا برگزار شد و هادی ساعی با 29 رأی از 56 رأی مأخوذه برای 4 سال ریاست فدراسیون تکواندو را به‌عهده گرفت.

نکته جالب توجه در این مجمع عدم شرکت شکوه‌فر، معاون وزیر ورزش در رای‌گیری بود که اعلام شد به دلیل جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه تصمیم به این کار گرفته است. محمد پولادگر هم در این مجمع 27 رأی کسب کرد تا پس از بیش از دو دهه با کار خود در فدراسیون تکواندو خاتمه دهد، اما چند روز بعد از این انتخابات شائبه‌های زیادی ایجاد شده که احتمال ابطال آن را هم به همراه دارد.

در نهایت بعد از رای‌گیری، هادی ساعی 29 رای کسب کرد و سیدمحمد پولادگر هم 27 رای به دست آورد. با توجه به اینکه 56 نفر در رای گیری شرکت کرده بودند، نصف به علاوه یک 29 رای می‌شد که هادی ساعی آن را کسب کرده بود. موضوع مهمتر این است که مجمع فدراسیون با حضور 57 عضو حاضر برگزار شد و معاون وزیر از رای دادن انصراف داد که در واقع می‌تواند به معنی رای ممتنع باشد.

در این صورت نصف عدد 57 می‌شود 28.5 و نصف بعلاوه یک 29.5 رای می‌شود. موضوع از این قرار است که برای انتخاب رئیس فدراسیون، فرد برتر باید نصف بعلاوه یک حاضران در نشست را به خود اختصاص دهد. در واقع، تعداد مجموع هم باید تعداد حاضران در مجمع در نظر گرفته شود، نه تعداد آرایی که اخذ می‌شود. بنابراین، هادی ساعی برای نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون تکواندو باید 29.5 رای به دست می‌آورد. نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که عده‌ای اعتقاد دارند این عدد باید به سمت بالا رُند شود و عده‌ای معتقد هستند که این عدد باید به سمت پایین گرد شود اما به نظر می رسد آیین نامه جدید برگزاری انتخابات به گونه ای نوشته شده که بر اساس آن، انتخابات فدراسیو تکواندو باطل اعلام شده و حد نصاب آرای کسب نشده است.

اگر 29.5 به سمت بالا رُند نشود، انتخاب ساعی به عنوان رئیس فدراسیون تایید خواهد شد و درغیر اینصورت بخش حقوقی وزارت ورزش باید تعیین تکلیف کند. در این راستا سینا کلهر درمورد شائبه‌ای که پس از انتخابات فدراسیون تکواندو ایجاد شده است، تصریح کرد: اساسنامه صراحت دارد که حدنصاب براساس حاضرین خواهد بود؛ فارغ از اینکه افراد رای می‌دهند یا نمی‌دهند و یا به چه کسی رای می‌دهند. ملاک انتخاب تعداد حاضرین است. 

وی ادامه داد: درخصوص اینکه نیم رای را باید به سمت بالا گرد کنند یا به پایین، محل اختلاف است و بخش حقوقی قرار است نظر خودش را اعلام کند. نتیجه نهایی را وزارت ورزش به صورت رسمی اعلام خواهد کرد. موضوعی که مشخص است این است که تعداد حاضرین معیار قرار می‌گیرد، اما اینکه نصف رای را به سمت بالا یا پایین گرد می‌کنند را بخش حقوقی باید جمع‌بندی کند.

هادی ساعی که هم‌اکنون رئیس فدراسیون تکواندو است، هم در حاشیه جلسه کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک اظهار داشت: اختلاف نظرهایی هست، اما فعلاً شکایتی نشده و اگر هم کسی شکایت دارد، حق مسلم او است. باید حقوقدان‌ها بگویند. کسی اعتراض داشته باشد حقش است. همانطور که در مجمع درخواست بازشماری آرا دادند، اینجا هم حق دارند پیگیر باشند. تا الان شکایتی نیامده اما در مطبوعات مطرح شده است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که بخش حقوقی چه زمانی تکلیف انتخابات فدراسیون تکواندو را مشخص خواهد کرد. آیا انتخابات فدراسیون با توجه به قواعد کنونی ابطال خواهد شد یا اینکه با حضور پولادگر در معاونت وزارت ورزش، دیگر کسی این موضوع را پیگیری نخواهد کرد؟ 

6641