میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه رادیوایران در خصوص قیمت‌های نجومی در بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران با حضور سعید آذری و ناصر فریادشیران

میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه رادیوایران در خصوص قیمت‌های نجومی در بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران با حضور سعید آذری و ناصر فریادشیران

پایگاه خبری فوتبالی- سعید آذری مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان و ناصر فریادشیران معاون اجرایی باشگاه استقلال روی خط برنامه وقت اضافه رادیوایران آمدند و در رابطه با تورم قیمت ها در بازار نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، آذری درباره وضعیت نقل و انتقالات فوتبال ایران و دستمزد بالای بازیکنان گفت: شاید خداوند من را دوست داشت که امسال مدیرعامل نبودم. خبرهایی از اطراف می‌شنوم که واسطه‌های فوتبال آرزو داشتند امثال ما در فوتبال نباشند تا هرکاری خواستند انجام دهند، چون سال گذشته موجی راه انداختیم و توانستیم قیمت‌ها را کنترل کنیم، ولی الان خبرهایی که می‌شنوم وحشتناک است.

وی ادامه داد: ارقام ١٢، ١٨ و 20 میلیارد برای امضای قرارداد اعلام می‌شود. نمی‌دانم یک بازیکن فوتبال در یک سال چقدر از لحاظ کیفی پیشرفت کرده است. یک مدل ارزشگذاری  روی تِز دکترایم کار کردم و این را یک ماه پیش قبل از نقل و انتقالات روی صفحه شخصی‌ام گذاشتم، ولی دریغ از اینکه یکی از همکارانم در باشگاه‌ها زنگ بزنند و از این کار علمی سوال کند. تا وقتی که نگرشمان به نقل و انتقالات علمی نباشد و تا وقتی که نتوانیم مولفه‌های ارزشگذاری را استاندارد انجام دهیم با این بازار بلبشو روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد عنوان کرد: در این میان نقش واسطه‌ها کتمان‌ناپذیر است، چرا باید یک بازیکن که سال گذشته قراردادش در یک باشگاه 4 میلیارد تومان بوده، امسال 10 باید میلیارد بگیرد؟ قرارداد رونالدو از 75 میلیون یورو به 30 میلیون یورو می‌رسد. چگونه است که این فوق ستاره با افزایش سن قراردادش کم می‌شود ولی ما اینجا برعکس عمل می‌کنیم؟ بحثی داریم به نام آمیخته بازاریابی که شامل 4 عنصر است. یکی از این عنصرها قیمت است ولی نمی‌دانم به جز مولفه قیمت آیا مدیران باشگاه‌ها حواس‌شان نیست که با یک بازیکن ٣٧ ساله قرارداد  دو سه ساله امضا می‌کنند آن هم در حد ٩-٨ میلیارد تومان؟ چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

فریادشیران در ابتدای سخنانش در رابطه با وضعیت نقل و انتقالات و قیمت‌ها گفت: در باشگاه های دیگر قیمت‌ها نجومی هستند، اما در استقلال نه. آقای مددی و ما در باشگاه استقلال، دستوری که سازمان بازرسی کل کشور در جلسه با مدیران عامل باشگاه ها صادر کردند را در نقل و انتقالات اعمال می کنیم. آقای مددی دکترای اقتصاد و تجربه 20 ساله در باشگاه های کشور دارند. در شبکه های مجازی، بعضی ها خودشان را مدیرعامل میدانند و برای هم نوشابه باز میکنند! آخرین پست آقای مددی، قائم مقامی باشگاه سایپا بوده است. ایشان 2 سال هم در پیکان بودند که تیم لیگ یکی بود، با آقای ملکیان تیم را به لیگ برتر آوردند. در فدراسیون های وزنه برداری، دو و میدانی و فدراسیون پزشکی ورزشی هم ذی‌حساب مالی بودند. 

وی در ادامه گفت: ما نه یورو داریم، نه دلار، و نه اینکه حواله می دهیم. براساس دستور سازمان بازرسی کشور، عمل میکنیم. رقم سقف قرارداد، محرمانه است. بازیکنان براساس عملکرد و تعداد بازی‌های انجام شده، به سه دسته A و B و C تقسیم شده اند. ما به تعداد پاس گل، پنالتی و کلین شیت و ... در باشگاه استقلال کاری نداریم.

آذری درباره باندبازی‌هایی که در فوتبال وجود دارد، گفت: این اتفاقات چیز تازه‌ای در فوتبال ایران نیست. در دو دهه گذشته فوتبال ما محل حضور این افراد بوده است. دلالی یکی از دلایل افزایش قیمت‌ بازیکنان بوده‌ است. آنها رانت‌هایی را در فوتبال ایجاد کردند و جای تعجب ندارد. این آقایان دوست دارند مطرح باشند و با اینکه میلیاردها تومان پول دارند ولی عشق شهرت آنها را به باشگاه‌های مختلف می‌کشاند و مانند برده در اختیار قرار می‌گیرند.

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان درباره اینکه آیا تاکنون در زمان مدیریتش حواله فولاد داده است، اظهار داشت: می‌توانید استعلام بگیرید. زمانی که در فولاد یا ذوب‌آهن بودم آنقدر برنامه مالی ما مشخص بود که مشکلی وجود نداشت. قاعدتاً باشگاه‌هایی که به این شکل اداره می‌شوند از لحاظ عملکرد مالی و حسابرسی رصد شده‌اند. در باشگاهایی که کار کرده‌ام نه اجازه داده‌ام  چنین چیزهایی رخ بدهد و نه اصلا وجود داشته است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مدیران باشگاه‌ها در سازمان بازرسی، خاطرنشان کرد: چون قصد ندارم فعلا در فوتبال باشگاهی کار کنم و با وجود 3-4 پیشنهاد خوب تصمیم گرفتم چند ماه کنار خانوادم باشم، در این جلسه شرکت نکردم.

آذری تصریح کرد: اگر فوتبال ما به این شکل پیش برود قوانین فیرپلی مالی را را رعایت نخواهیم کرد. این قانون در سال 2009 در اروپا وضع شد و باشگاه‌ها را مجاب کردند که به اندازه دارایی‌شان هزینه کنند و حق ندارند یک یورو بیشتر خرج کنند ولی الان شما می‌بینید باشگاهی که بازیکن 20 میلیاردی می‌خرد درآمدزایی ندارد. باید دولت و مجلس باید این موضوع را قانونگذاری کنند، همانطور که اتحادیه اروپا این قانون را وضع کرده و دخالت در ورزش نبوده است.

آذری در ادامه گفت: سال گذشته با یکی از مدیران کارخانه‌‌ها صحبت می‌کردم می‌گفت ساعت 10 شب هزار نفر هوادار مقابل منزل ما آمدند و تجمع کردند که بیشتر در ورزش هزینه کنیم و این برهم خوردن موازنه مالی در باشگاه‌هاست. اهرم فشار مجازی هواداران، فشار بازیکنان و واسطه‌ها که باعث ایجاد این وضع شده‌اند و البته استیلای مدیرانی که فکر می‌کنند همه چیز می‌دانند ولی چیزی نمی‌دانند باعث ایجاد مشکلات شده است. صددرصد مطمئن هستم که درآمد باشگاه‌ها کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد.

در ادامه گفتگو، فریادشیران در خصوص اینکه آیا تاکنون بازیکنی در استقلال مبلغ بالای 15 میلیارد برای قرارداد درخواست کرده است یا خیر، اظهار داشت: بله البته. حدودا 3 الی 4 بازیکن بودند که چنین مبالغی درخواست کردند. این بازیکنان هم اکنون ملی پوش نیز هستند. آقای مددی با پیشنهاد این بازیکنان مخالفت کرد و حتی آقای فرهاد مجیدی که در یکی از جلسات حضور داشت، گفت اگر با چشم خودم نمی دیدم باور نمی کردم که چنین مبالغی درخواست می شود. سقف قرارداد در استقلال و پرسپولیس مبلغی در حدود 6 میلیارد است. باشگاه استقلال به هیچ عنوان اجازه نمی دهد قراردادهای 10-12 میلیاردی با بازیکنان بسته شود.

وی درخصوص وضعیت بازیکنان خروجی استقلال تصریح کرد: مبالغی که آقایان اسماعیلی، شجاعیان و ریگی درخواست کردند از توان باشگاه خارج بود و با آنها مخالفت شد. شما مدیریت اسبق باشگاه استقلال را ببینید، قراردادهای بسیار بالایی با بازیکنان بسته شد که باشگاه را دچار مشکل کرد و در مدیریت جدید از عقد چنین قراردادهایی خودداری شد.

سپس آذری درباره اینکه این روزها معمولا کفه ترازو هنگام بستن قرارداد به سمت بازیکن سنگینی می کند تا باشگاه، تصریح کرد: اگر شما زمانی که با یک بازیکن یا مدیربرنامه وی مذاکره می کنید منافع باشگاه و هواداران را درنظر بگیرید، قطعا در بستن قرارداد موفق خواهید بود. گاهی مربیان به باشگاه فشار می آورند و می گویند ما فلان بازیکن را به هر قیمتی که شده می خواهیم و این فشار را به فضای رسانه ای هم منتقل می کنند و در چنین شرایطی، مدیریت باشگاه اگر ثابت رای نباشد ممکن است تسلیم شود و زیر بار هر قراردادی برود. ضمنا یک مدیر هنگام عقد قرارداد باید حتما از مشاوران حقوقی حوزه ورزش بهره ببرد در غیر این صورت هر چقدر هم مدیر توانمندی باشد، احتمال دارد در بستن قرارداد متضرر شود. به عنوان مثال در قرارداد پاتوسی بندی گنجاندیم که در صورت جدایی از فولاد باید یک میلیون دلار به باشگاه بپردازد و بدین وسیله منافع باشگاه نیز در نظر گرفته شد.

مدیرعامل اسبق باشگاه فولاد در پایان عنوان کرد: ضمنا برای من سوال است که چرا تیم ملی ما باید اکثرا از بازیکنانی استفاده کند که در خارج از کشور توپ می زنند؟ این یعنی در باشگاه های ما علیرغم هزینه های گزافی که می شود، بازیکن ستاره خیلی کم وجود دارد که به تیم ملی دعوت شود و امیدوارم در که در ادامه راه سیستم استعدادیابی و بازیکن یابی در کشور ما بهتر شود و شاهد پیشرفت فوتبالمان باشیم.

6641 / 7474