مجتبی جباری در گفت و گو با فوتبالی: بازیکنان ما درگیر جنگ روانی تیمهای عربی نمی‌شوند

مجتبی جباری در گفت و گو با فوتبالی: بازیکنان ما درگیر جنگ روانی تیمهای عربی نمی‌شوند

پایگاه خبری فوتبالی- هافبک سابق تیم ملی امیدوار است که شاگردان اسکوچیچ درگیر جنگ روانی احتمالی بازیکنان عراق و بحرین نشوند.

به گزارش فوتبالی، اولین فینال از چهار فینال تیم ملی در بحرین، فردا مقابل هنگ کنگ برگزار خواهد شد و طرفداران تیم ملی امیدوارند شاگردان اسکوچیچ با چهار پیروزی در هر چهار بازی بعدی، به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شوند.

با مجتبی جباری که در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 یکی از بازیکنان تیم ملی بود، صحبت کردیم تا نظر او را درباره آخرین وضعیت تیم ملی در آستانه بازیهای فوق‌العاده مهمش جویا شویم: 

حدود 24 ساعت دیگر تیم ملی در اولین بازی‌اش باید به مصاف هنگ گنگ برود. به نظر شما چقدر می‌توان امیدوار بود که خبرهای خوبی در روزهای آینده از بحرین بشنویم؟

 با توجه به مشکلات عجیب و غریبی که برای تیم ملی در زمان فدراسیون قبلی پیش آمد، این تیم در شرایط سخت و غیر‌عادی‌ای قرار گرفته زیرا جایگاه تیم ملی خیلی بالاتر از این است که بخواهد نگران صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی باشد به خصوص آنکه در ترکیب تیم ملی بازیکنانی حضور دارند که در اروپا فوتبالشان را پیگیری می‌کنند. همه چشم انتظار صعود تیم ملی هستند به این دلیل که می‌دانند صعود به جام جهانی تاثیر مستقیمی روی آینده فوتبال باشگاهی و فدراسیون فوتبال دارد. خوشبختانه تیم منسجم شده و بازیکنان خوبی داریم که هر کدامشان برای تیمهایشان نعمتی هستند.

شما عضو تیمی بودید که در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 توانست سه بازی آخرش را ببرد و مسافر جام جهانی شود. به نظرتان تیم اسکوچیچ هم می‌تواند با پیروزی در چهار بازی بعدی‌اش، به مرحله بعدی برسد؟ 

در آن شرایط سخت ما با تیمهای قویتر مواجه بودیم و البته بازیهای ما در یک مرحله بالاتر برگزار می‌شد. فکر می‌کنم همدلی و انسجام بچه‌ها و البته شانس هم تا حدی با ما همراه شد و اتفاقات خوبی برای ما رقم خورد و توانسیتم به جام جهانی صعود کنیم. در آن زمان چیزی که به ما امید داد پیروزی در بازی اول در قطر بود البته ما در گرمای شدید قطر در ورزشگاهی بازی کردیم که سیستم خنک کننده داشت و این باعث شد تا بابت گرما مشکلی نداشته باشیم. حالا ممکن است گرمای بحرین برای بازیکنان مشکل‌ساز شود و این را در نظر داشته باشید که بازیکنان خوب تیم ملی ما از مناطق سردسیر اروپا به بحرین می روند و فقط یک بازیکن از لیگ قطر که آب و هوای مشابه بحرین دارد، در اردو حاضر است.

 بازی اول ایران با هنگ کنگ است، به نظر شما ممکن است هنگ کنگ تیم ملی را به دردسر و چالش بکشد؟

بازیکنان باتجربه‌ای داریم و باید از این شرایط بحرانی خارج شویم. این بازی می‌تواند به هماهنگی بازیکنان برای بازیهای سخت‌تر کمک کند. اگر تیمی می‌خواهد به جام جهانی صعود کند نباید برای بازی با تیمی مثل هنگ کنگ به مشکل بخورد. 

 قبول دارید به خاطر نتایجی که تیم ملی در دور رفت گرفته، روی اسکوچیچ و تیمش فشار وجود دارد؟

 ما مشکل فنی نداریم اما تنها مشکل این است که استرس و فشار روی تیم وجود دارد و باید از فشار روانی خارج شویم که این به هنر و تجربه مربی بازمی‌گردد.

 تیم ملی در شرایطی با بحرین و عراق بازی دارد که همیشه بازی با این دو تیم عربی، حساسیت‌های خاص خودش را داشته است. به نظر شما چطور می‌توان این مساله را مدیریت کرد؟

بحرین و عراق همیشه می‌خواهند ترمز تیم ملی را بکشند و با این فشاری که الان روی تیم ملی است باید خودمان را برای اتفاقات بازی با این دو تیم آماده کنیم. به طور مثال بازیکنان ملی و باشگاهی عراق، همیشه با انگیزه مضاعفی مقابل ایران ظاهر می‌شوند.

طرفداران تیم ملی عراق از الان کری‌خوانی برای تیم ملی ایران را شروع کرده‌اند و گفته‌اند بازیکنان ایرانی از مصاف با این تیم هراس دارند. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 در فوتبال روز دنیا هیچ آدم عاقلی این حرفها را نمی زند اما آنها جنگ روانی ایجاد می‌کنند و فکر می‌کنم در گذشته مانده‌اند اما فوتبال در دنیا تغییر کرده است. بازیکنان ما درگیر چنین مسائلی نمی‌شوند. در بازی های لیگ قهرمانان آسیا هم شاهد این بودیم که بازیکنان نماینده عراق در بازی با استقلال تنش ایجاد می کردند اما بازیکنان ما به خوبی توانستند شرایط را مدیریت کنند.

 از استقلال صحبت کردید، هواداران استقلال اعتقاد دارند حق آبی ها این بوده که بیشتر از یک بازیکن در تیم ملی داشته باشند. شما چه نظری دارید؟

 در یک مقطع به عنوان بهترین بازیکن لیگ به تیم ملی دعوت شدم اما کمتر در تیم آقای برانکو فرصت بازی پیدا کردم. الان هم با توجه به لژیونرهای خوبی که در تیم ملی وجود دارند، سرمربی تیم ملی ترجیح داده فقط یک بازیکن استقلال را به تیمش دعوت کند.

گفت و گو از سعید لطفی/ پایگاه خبری فوتبالی

9697