میزگرد برنامه وقت اضافه درخصوص ماجرای شستا و فدراسیون/ فغانپور: حضور قنبرزاده در فدراسیون به علت دو شغله بودن غیرقانونی است

میزگرد برنامه وقت اضافه درخصوص ماجرای شستا و فدراسیون/ فغانپور: حضور قنبرزاده در فدراسیون به علت دو شغله بودن غیرقانونی است

پایگاه خبری فوتبالی- چند تن از مسئولان سابق و کنونی فدراسیون فوتبال به همراه وکیل باشگاه پرسپولیس روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با انتقال مالکیت ساختمان فدراسیون فوتبال و بخشی از ساختمان باشگاه پرسپولیس به شرکت شستا و... توضیحاتی را ارائه دادند.

به گزارش فوتبالی، صفی الله فغانپور، مسئول سابق کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال درخصوص علت عدم اعتراض فدراسیون نسبت به حکم صادره در رابطه با پرونده شستا اظهار داشت: اولا اینکه آن 2 میلیون یورو با توجه به نامه معاون اول رییس جمهور و بانک مرکزی و وزارت سمت و وزارت ورزش از شستا رفع تعهد ارزی شد و آن ها با ارز آزاد نباید این مسئله را محاسبه می کردند. اتفاقی که افتاد، اتفاق نامبارکی است و دارد به فدراسیون ظلم می شود. از طرف دیگر، چکی که فدراسیون صادر کرد، به صورت قانونی و رسمی صادر نشد. این چک به امضای رییس وقت فدراسیون نرسید و مهر فدراسیون بر آن نخورد. چک فقط به امضای خزانه دار فدراسیون رسید و تحویل شستا داده شد. اما درباره عدم اعتراض فدراسیون نسبت به حکم صادره، وظیفه بخش حقوقی این بود که حکم را پیگیری کند و لایحه بنویسد و از فدراسیون دفاع کند که ما این کار را به خوبی انجام دادیم و لوایح ما در پرونده موجود است. اما به دفاعیات ما در شعبه بدوی توجه نشد و ما به سرپرست وقت فدراسیون نامه زدیم و گفتیم که میخواهیم نسبت به این حکم اعتراض کنیم. در تجدید نظرخواهی به اندازه 4.5 درصد خواسته باید ابطال تمبر صورت بگیرد که در اینجور مواقع از بخش امور مالی فدراسیون باید به دفتر خدمات قضایی بروند و هزینه تمبر را واریز کنند که مبلغی در حدود 4 - 4.5 میلیارد می شود. پس از آن این مسئله از طرف سرپرست فدراسیون به بخش خزانه داری فدراسیون ارجاع داده شد و آنها اعلام کردند که ما اکنون این مبلغ را نداریم که بپردازیم. ما به آنها گفتیم که در صورت اتمام مهلت دیگر نمیتوان تجدید نظر خواهی کرد و درنهایت هم وقت تمام شد و تجدیدنظرخواهی صورت نگرفت.

در ادامه گفتگو، حسین شریفی، سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال درخصوص پاسخش به بیانیه شستا مبنی بر دریافت چند میلیارد اضافه تر از فدراسیون توضیح داد: پتروشیمی فناوران، به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت شستا، یک رفع تعهد ارزی 2 میلیون یورویی از بانک مرکزی گرفته است. یعنی این شرکت پتروشیمی باید در قبال محصولی که می فروخته، 2 میلیون یورو تحویل سامانه نیمایی کل کشور می داده است و در عوض از فدراسیون فوتبال، ریال دریافت می کرده است. نرخ یورو در آن روز 15 هزار تومان بود و نرخ ارز نیمایی 12 هزار و دویست تومان. مبلغی که باید پرداخت می شده 24 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده اما طبق ادعاهای مطرح شده تاکنون 29 میلیارد پرداخت شده که در واقع شستا و پتروشیمی فناوران حدود 4 میلیارد و 600 میلیون تومان هم اضافه دریافت کرده اند.

وی درخصوص تعهد فدراسیون فوتبال مبنی بر پرداخت یورو در قبال دریافت یورو عنوان کرد: چیزی که به ما رسیده این بوده که یک نامه رفع تعهد ارزی از طرف بانک مرکزی صادر شده برای پتروشیمی فناوران. یعنی من به شما یورو می دهم ولی در مقابل آن ریال پس بده.

سپس فغانپور در تکمیل گفته های او اظهار داشت: صورت جلسه ای به امضای آقایان رسید که بر اساس آن توافق شد اگر فدراسیون مبلغ موردنظر را به شستا پرداخت نکرد، وزارت ورزش پرداخت کند و طرف حساب اصلا فدراسیون فوتبال نبود. اشتباها یک چکی به شستا داده شد که باعث این همه دردسر شد.

در ادامه صحبت، شریفی تصریح کرد: شستا به جای اینکه یورو را به سامانه نیمایی کشور تحویل دهد، به حساب آقای ویلموتس در خارج از کشور انتقال داده است. اگر به حساب بانک مرکزی ریخته بود همان 12 هزار و دویست تومان برایش محاسبه می کردند و بیشتر از آن به شستا پرداخت نمی شد و الان هم باید همان 12 هزار و دویست را بگیرد.

سپس فغانپور درخصوص علت عدم توجه قاضی پرونده به این مسئله گفت: قاضی پرونده یک چک از فدراسیون در اختیارش بود و کاری به روند پرداخت مطالبات نداشت. وقتی گواهی عدم پرداخت از طرف بانک صادر می شود، می نویسد " نقص امضا " و قاضی پرونده نیز با توجه به این موضوع برای آقای تاج و آقای کفاشیان و آقای سلیمانی قرار تامین خواسته صادر می کند و اموال آن ها را توقیف می کند که با اعتراض آقای تاج و کفاشیان هم روبرو شد. حتی ماشین آقای تاج را در مسیر توقیف کردند که درنهایت چون امضای ایشان پای چک نبود، اموالشان رفع توقیف شد.

در ادامه گفتگو، شریفی درباره عاقبت ساختمان فدراسیون و اسباب کشی مسئولان به محل دیگر توضیح داد: فدراسیون فوتبال این مسئله را به مرحله تظلم خواهی خواهد رساند و ما در سلامت قضات مان هیچ شکی نداریم و اینکه پرونده با حسن نیت بررسی خواهد شد و دوستان ما در وزارت ورزش و ستاد مقابله با تحریم به ما کمک خواهند کرد. چون آنچه مسلم است این است که مبلغ موردنظر پرداخت شده و حتی بیشتر هم پرداخت شده و انشالله پرونده را به یک سرانجامی خواهیم رساند.

سپس فغانپور عنوان کرد: آخرین نامه ای که من در رابطه با شستا نوشتم، نامه ای بود به رییس محترم قوه قضاییه با امضای رییس جدید فدراسیون و گفتم تنها راه موجود برای احقاق حق فدراسیون این است که از رییس محترم قوه قضاییه درخواست کنیم دستور رسیدگی مجدد بدهند. و اگر همچین دستوری صادر شود، قطعا این اتفاقاتی که رخ داده بر میگردد و رای اولیه نقض می شود و فدراسیون فوتبال کلا تعهدی درخصوص این مسئله ندارد و طرف متعهد فقط وزارت ورزش است.

او درباره اینکه چرا وی را به فدراسیون راه ندادند توضیح داد: اولین صحبتی که من با آقای عزیزی خادم پس از انتخاب شدنش داشتم، این بود که من به اندازه کافی حدود 5-6 سال در فدراسیون حضور داشته‌ام و حاضرم در صورت معرفی مسئول حقوقی جدید، کناره گیری کنم و تمایل زیادی برای حضور در فدراسیون نداشتم. نکته دیگر اینکه توقع من این بود با توجه به این مسئله که آقای دکتر براتی هم اکنون عضو هیات رییسه هستند، دیگر تخلفات و اشتباهات سابق فدراسیون که در اثر عدم مشورت با اشخاص حقوقی حاصل می شد، تکرار نشود. شخصی آمد در خصوص بازنشستگی من اظهار نظر کرد که اصلا حضورش در فدراسیون قانونی نیست. از روزی که آقای قنبرزاده منصوب شدند تا به امروز تمام دستوراتی که صادر کرده اند اگر دیوان عدالت اداری اقدام کند، باطل هستند. ایشان حتی اگه از وزارت نفت حقوق هم نگیرند، به علت دو شغله بودن حضورشان در فدراسیون غیرقانونی است و اگر سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع وارد شود، می توانند ایشان را به مدت 6 ماه انفصال از خدمت کنند و در صورت تکرار، انفصال دائم از خدمات دولتی را به همراه خواهد داشت.

در ادامه گفتگو، ایمان حسین‌پور، معاون حقوقی و وکیل باشگاه پرسپولیس روی خط برنامه آمد و درخصوص اینکه چند دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس به نام شستا شده توضیح داد: تا الان حتی یک خط هم در این زمینه به ما ابلاغ نشده است. زمانی که آقای دادکان ساختمان پرسپولیس را خریدند، این ساختمان را برای باشگاه پرسپولیس خریداری کردند و حتی عمده مبالغش هم توسط خود باشگاه پرداخت شده است و صورتحساب آن نیز در فدراسیون و سازمان لیگ موجود است. اما درباره اینکه چرا ساختمان ها به نام باشگاه ها نشده، احتمالا به خاطر بدهی های باشگاه ها و اینکه احتمال توقیف وجود داشته، پیگیری های لازم انجام نشده تا ساختمان پرسپولیس از لحاظ ثبتی به نام فدراسیون باقی بماند.

سپس غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی رییس فدراسیون نیز روی خط آمد و درباره علت شکست فدراسیون در پرونده شستا و اشتباهات حقوقی در دفاع از پرونده گفت: فدراسیون معتقد است که دفاعیات به خوبی ارائه شده اما به آن ها توجه نشده است. آنچه واضح است، این است که نه فدراسیون و نه شستا در کار خرید و فروش دلار نیستند. مسئله مهم این است که شرکت پتروشیمی فناوران که در کار صادرات محصولات پتروشیمی است، متعهد بود ارز حاصل از صادرات را به نرخ روز ارز نیمایی تحویل بانک مرکزی دهد و ما معادل آن را که به ریال بود، بپردازیم. این مصوبه از طرف ستاد مبارزه با تحریم است و معاون رییس جمهور شخصا به رییس کل بانک مرکزی نامه زده است. فدراسیون فوتبال که صرافی نیست. این کاری که شستا با ما کرد باعث شد ما چند برابر تحریم ها متضرر شویم.

در ادامه گفتگو، حسین‌پور درباره وضعیت ساختمان پرسپولیس توضیح داد: از نظر سیستمی سند باشگاه پرسپولیس هنوز به نام فدراسیون است اما مالکیت به پرسپولیس منتقل شده است. اگر از طریق مذاکره مسئله پرسپولیس حل نشود، ما از طریق مراجع قانونی مسئله را پیگیری می کنیم. قانونگذار این اجازه را به ما داده که به عنوان طرف ثالث دعوا به مسئله ورود کنیم و جلوی ضرر ناشی از آن را بگیریم. ما به فدراسیون نامه زدیم و به محض اینکه از جزئیات پرونده ما را مطلع کنند، اقدامات حقوقی مان را شروع خواهیم کرد. شستا باید ارز حاصل از صادرات را طبق مصوبه ستاد مبارزه با تحریم تحویل بانک مرکزی می داد آن هم به نرخ ارز نیمایی و نه نرخ آزاد ارز.

رفیعی در پایان تصریح کرد: بدهی 2 میلیون یورویی فدراسیون رفع تعهد ارزی شده است. این تعهد اصلا برای صلاح فدراسیون فوتبال رفع شد. هر شرکتی دفاتر قانونی دارد و در دفاتر قانونی دو طرف آمده بدهی 25 میلیارد تومان است درحالی که مسئولان شستا 29 میلیارد تومان دریافت کردند. خود مدیرعامل شستا مقابل دوربین تلویزیون اعلام کرد بدهی تسویه شده است و واقعا در حق فدراسیون بی مهری کردند.

7474