مصاحبه اولیویرا درباره ایران

مصاحبه اولیویرا درباره ایران

پایگاه خبری فوتبالی- مربی پرتغالی و سابق تیم فوتبال تراکتور با بیان اینکه خاطرات خارق العاده‌ای از این تیم دارد، گفت: از نظر من ایران تیم شماره یک آسیا است و بازیکنان این کشور پیشرفت زیادی کرده‌اند.

به گزارش فوتبالی به نقل از مهر، «تونی اولیویرا» مربی پرتغالی حدود سه فصل در تیم تراکتور حضور داشت و از جمله مربیان محبوب نزد هواداران این تیم محسوب می‌شود. تونی در دوران حضورش در تراکتور، پسرش «آنتونیو اولیویرا» را هم به کادر فنی این تیم اضافه کرد. آنتونیوی جوان، کارش را به صورت حرفه‌ای در کنار پدرش و از ایران آغاز کرد و اخیراً به عنوان سرمربی تیم اتلتیکو پارانائنزه برزیل انتخاب شده است.

حضور آنتونیو در فوتبال برزیل و آغاز به کارش به عنوان سرمربی در این کشور بازتاب زیادی در مطبوعات و رسانه‌های پرتغال داشته است. این مربی جوان اخیراً در گفتگویی با سایت «maisfutebol» ضمن برشمردن اهدافش در تیم اتلتیکو، خاطرات حضورش در ایران و کار در تیم تراکتور را هم مطرح و به انتقالِ نافرجام کریم انصاریفرد به تیم براگا پرتغال اشاره کرده است. این مربی همچنین با تمجید از توانایی‌های مهدی طارمی مهاجم تیم پورتو پرتغال، او را شاخص ترین چهره این تیم دانست.

آنتونیو درباره شروع به کار مربیگری اش از ایران گفت: وقتی دوران کارورزی مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رساندم، بلافاصله به ایران رفتم. این اولین پروژه من و بسیار خارق العاده بود. ما در تراکتور خوشحال و موفق بودیم. یک جام حذفی به دست آوردیم، دو بار نایب قهرمان شدیم و چهار بار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردیم.

وی افزود: ۴۵ میلیون هوادار را جذب تراکتور کردیم که هنوز از ما تمجید می‌کنند و دائماً خواستار بازگشتمان هستند. البته کتمان نمی‌کنم زندگی از نظر اجتماعی کمی دشوار بود اما این فرهنگ آنها است. من علاقه زیادی به ایران دارم و این بخشی از یادگیری من است. دوستان زیادی در ایران پیدا کردم.

مربی سابق تیم تراکتور با تاکید بر اینکه مردم ایران در فوتبال پرشور هستند، گفت: در بازی‌های خانگی ۸۰ هزار نفر به ورزشگاه می‌آمدند. در تهران ۱۰۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشت. حتی ۲۰ هزار هوادار به فرودگاه می‌آمد. برای یک بازی که ساعت ۱۶ در لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌شد، ورزشگاه ساعت ۱۱ صبح پر شده بود.

آنتونیو در ادامه به خاطره‌ای از پدرش «تونی» در دوران کار در تراکتور پرداخت. تونی در یک نشست خبری به یکی از خبرنگاران گفته بود که "تا الان باید در رختخواب باشی". آنتونیو در این خصوص با خنده گفت: یک کنفرانس مطبوعاتی در اتاقی در هتل بود؛ جایی که ما در آنجا اسکان داشتیم. پدرم هرگز نمی‌دانست این صحبت چه عواقب و بازتابی دارد و حتی به پرتغال هم می‌رسد. به یاد دارم که بعد از کنفرانس، پدرم با خنده به سمتم آمد و گفت که یک وضعیت خاص اتفاق افتاده است.

«کیفیت بازیکنان ایرانی چطور است؟ امروز در پرتغال به دلیل ورود برخی از بازیکنان ایرانی از جمله مهدی طارمی، اطلاعات بیشتری در این مورد وجود دارد.» مربی سابق تیم تراکتور در پاسخ به این سئوال تاکید کرد: از نظر من، ایران شماره یک فوتبال آسیا است. بازیکنان از نظر فنی، جسمی و تاکتیکی بسیار پیشرفت کرده‌اند. حقیقت این است که ایران به دلیل کار خوب پروفسور کارلوس کی روش همیشه در جام جهانی حضور داشته است.

آنتونیو ادامه داد: مشکلاتی که فوتبال ایران دارد، بیشتر ناشی از محدودیت‌هایی است که در کشور است. مثلاً بازیکنان قبل از ترک کشور باید خدمت سربازی بروند. یادم می‌آید آن زمان بازیکنی به نام کریم انصاریفرد داشتیم. او خیلی به تیم براگا پرتغال با سرمربیگری سرجیو کونسیسائو نزدیک شده بود اما در نهایت راهی اوساسونا، المپیاکوس و ناتینگهام فارست شد. بهترین گلزن ما در جام حذفی، همین بازیکن بود.

مربی پرتغالی درباره مهدی طارمی که در حال حاضر در تیم پورتو پرتغال حضور دارد، اظهار کرد: سال گذشته وقتی طارمی به تیم ریوآوه آمد، از من درباره او سئوال شد. در پاسخ گفتم که با یک بازیکن بزرگ مواجه هستیم. این موضوع در نهایت تایید شد. طارمی وقتی در پرسپولیس بازی می‌کرد، ۱۹ یا ۲۰ ساله بود. توانایی‌هایش از همان زمان مشهود بود و یکی دو بار عنوان بهترین گلزن لیگ ایران را به دست آورد. او در حال حاضر مرتب در ترکیب اصلی پورتو است.

آنتونیو اولیویرا در پایان با تاکید بر توانایی‌های طارمی گفت: سرجیو کونسیسائو (سرمربی پورتو) می‌گوید «کرونا» و ۱۰ بازیکن دیگر اما فکر می‌کنم پورتو طارمی و ۱۰ بازیکن دیگر است (طارمی همواره در ترکیب است). کونسیسائو طارمی را کنار نمی‌گذارد.

9697