رأی کمیته وضعیت در انتظار امضای دبیرکل/ پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور بسته می‌شود؟

رأی کمیته وضعیت در انتظار امضای دبیرکل/ پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور بسته می‌شود؟

خبرگزاری فوتبالی- کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال رأی خود را در پرونده دو بازیکن تراکتور تبریز و استقلال و نحوه جدایی‌شان از باشگاه‌های سابق صادر کرده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، در نقل و انتقالات پیش فصل، بازیکنان زیادی جابه‌جا شدند که وضعیت دو بازیکن بسیار بحث برانگیز بود. یکی سعید واسعی که مدنظر استقلال بود اما با توجه به قراردادش با باشگاه پیکان آبی‌پوشان از جذب او منصرف شدند و این بازیکن در نهایت به تراکتور تبریز پیوست؛ دیگری هم بابک مرادی که پیراهن آبی را به تن کرد و باشگاه ماشین‌سازی مدعی فسخ قرارداد غیر قانونی این بازیکن شد.

باشگاه پیکان شکایتی را علیه سعید واسعی و باشگاه تراکتور انجام داد و شکایت مشابهی نیز از سوی باشگاه ماشین‌سازی علیه بابک مرادی و باشگاه استقلال در کمیته وضعیت به ثبت رسید. روز گذشته، خبرهای غیررسمی درباره آرای این دو پرونده منتشر شد که محرومیت چهار ماهه بابک مرادی و پرداخت جریمه 800 میلیون تومانی این بازیکن به ماشین‌سازی در این پرونده بود، همچنین در پرونده دیگر خبر آمد که محرومیت چهار ماهه برای سعید واسعی و پرداخت جریمه 2 میلیاردی اعمال شده است. با این حال، سوال بود که آیا صرفاً جدایی این بازیکنان غیر قانونی بوده و باشگاه‌های مقصد اقدام به تحریک بازیکنان برای جدایی کرده‌اند یا نه؟

رأی بابک مرادی امروز به باشگاه استقلال ابلاغ و جریمه و محرومیت تایید شد اما در عین تعجب هنوز ابلاغ رای در خصوص پرونده سعید واسعی انجام نشده است. استقلال در این پرونده در بحث تحریک بازیکن مبنی بر جدایی از باشگاه سابق خود تبرئه شده و چنین اقدامی از سوی استقلالی‌ها صورت نگرفته یا احراز نشده اما شرایط در پرونده دیگر متفاوت است.

پرونده سعید واسعی، فکت‌هایی دال بر تحریک بازیکن برای جدایی از پیکان وجود داشته و به همین دلیل حکم صادر شده با دیگر پرونده متفاوت است. در چنین پرونده‌های مشابهی برای تیم‌های ایرانی، اولین حکم جدی را فیفا علیه باشگاه پرسپولیس در پرونده ریزه اسپور و مهدی طارمی صادر کرد که این باشگاه دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد. پرسپولیس به دلیل تحریک بازیکن برای جدایی با این رأی محکوم شد و کد انضباطی آن در فیفا مشخص است. کمیته وضعیت فدراسیون‌های تابعه فیفا نیز طبق همین کدهای انضباطی رأی صادر می‌کنند و پیگیری‌ها نشان می‌دهد باشگاه تراکتور نیز از سوی کمیته وضعیت دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده است؛ هر چند این رأی قطعی نیست و رأی بدوی، قابل اعتراض در کمیته استیناف خواهد بود. حال اینکه حکم بابک مرادی برای باشگاه استقلال ابلاغ شده و حکم پرونده واسعی برای باشگاه تراکتور ابلاغ نمی‌شود، جای سوال دارد و شائبه‌ها را افزایش می‌دهد.

در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، خیلی‌ها انتظار شفافیت از این فدراسیون را دارند و ابلاغ نشدن برخی احکام یا اجرا نشدن آنها سوال برانگیز شده است.‌ در شرایطی که دبیرکل فدراسیون باید احکام کمیته‌های قضایی را ابلاغ کند، باید دید حکم این پرونده چه زمانی ابلاغ خواهد شد و آیا حکم همانگونه که صادر شده، ابلاغ می‌شود یا دستخوش تغییر می‌شود.

7474