رضا اسدی؛ بخشی از پروژه توسعه سنت‌پولتن

رضا اسدی؛ بخشی از پروژه توسعه سنت‌پولتن

خبرگزاری فوتبالی- تیم سنت‌پولتن در این فصل بوندس لیگای اتریش یک شگفتی محسوب می‌شود. سنت‌پولتن همین الان توانسته بهترین شروع ممکن را در این رقابت‌ها داشته باشد و حتی تا جایگاه سوم هم بالا برود اما این تنها شگفتی این تیم نیست. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران ورزشی، سنت‌پولتن بعد از یک دهه که خبری از بازیکنان ایرانی در لیگ اتریش نبود، یک بازیکن ایرانی را به بوندس‌لیگای اتریش آورده است. رضا اسدی، هافبک 24 ساله از تراکتور تبریز به سنت‌پولتن آمده. تبریز یکی از شهرهای شمالی و سردسیر ایران است و انتظار می‌رود اسدی مشکلی برای سازگاری آب و هوایی نداشته باشد.

 باشگاه سنت‌پولتن پیش از آنکه آندریاس بلومار، مدیر باشگاه و گئورگ زلهوفر، مدیر ورزشی باشگاه پیراهن تیم را به اسدی هدیه بدهند و عکس یادگاری بگیرند، ویژگی‌هایی را در او دیدند که بسیار قابل توجه بود. او بسیار خوب درگیر می‌شود، شوتزن بسیار خوبی است و از همه مهم‌تر با قامت 192 سانتی‌متری‌اش در آسمان بسیار قدرتمند است. این خاصیت ما را یاد یک اسطوره در ایران می‌اندازد؛ علی دایی بازیکن سابق تیم‌های آرمینیا بیله‌فیلد، هرتابرلین و بایرن مونیخ. رضا اسدی هم پیش از پیوستن به تراکتور در تیم سایپا شاگرد علی دایی بوده است. 

از توافق رضا اسدی و سنت‌پولتن زمان نسبتاً زیادی می‌گذرد، ولی سفر او به اتریش به دلیل شیوع کرونا و شرایط ویژه سفر کمی طولانی شد. او پس از شروع فصل جدید لیگ اتریش به این کشور رسید و قراردادش را امضا کرد، ولی فدراسیون فوتبال اتریش مجوز بازی او را صادر کرده است. با این حال هافبک ایرانی نیاز به زمان دارد تا به سبک بازی رابرت ایبرتس‌برگر، سرمربی سنت‌پولتن عادت کند و با همبازیان جدیدش هماهنگ شود. سنت‌پولتن یکشنبه در هفته پنجم لیگ اتریش میهمان لاسک است. هر دو تیم هفت امتیازی هستند، ولی سنت‌پولتن به دلیل تفاضل گل بهتر سوم و رقیبش در رده پنجم است. ایبرتس‌برگر عجله‌ای برای استفاده از هافبک جدیدش ندارد، ولی شاید این بازی حساس فرصتی باشد تا رضا اسدی را برای اولین بار در لیگ اتریش ببینیم.

سابقه ایرانی‌ها در اتریش

آخرین بازیکن ایرانی که در اتریش بازی کرد مهدی پاشازاده بود. او در فصل 04-2003 با راپید وین قرارداد بست و سابقه بازی در تیم‌های استورم‌گراتس و آدمیرا واکر را هم دارد. مهرداد میناوند، مدافع چپ استورم‌گراتس هم بخشی از تیم موفق ایویکا اوسیم محسوب می‌شد. او از سال 1998 تا 2001 در لیگ قهرمانان بازی کرده و این مسأله در بین ایرانی‌ها بی‌نظیر است. فرهاد مجیدی هم مهاجمی بود که در فصل 2000-1999 برای راپید به میدان رفت اما هیچ‌وقت نتوانست از نظر فرهنگی با این مسأله کنار بیاید که در خیابان‌های ایران یک فوق‌ستاره باشد، ولی در وین کسی او را نشناسد. شاید برای همین بود که گلزن ایرانی خیلی زود از راپید جدا شد.

اهداف اسدی

رضا اسدی می‌خواهد در سنت‌پولتن آنقدر خوب بازی کند که بتواند به یکی از لیگ‌های بزرگ اروپا برسد. او این مسأله را از زلهوفر و سایر مدیران سنت‌پولتن هم مخفی نکرده است.  در حال حاضر بازیکنانی از ایران در لیگ برتر انگلیس، پرتغال و بلژیک حضور دارند. برایتون 17 میلیون یورو روی میز گذاشت تا علیرضا جهانبخش، مهاجم آلکمار را به دست آورد. او پیش از این یک فصل در هلند با یاکوب جانتسچر بازی کرده بود که در حال حاضر فصل جدیدی را با استورم‌گراتس تجربه می‌کند . طارمی برای قهرمان پرتغال؛ اف‌سی پورتو بازی می‌کند. 

کاوه رضایی، مهاجم شارلروا یکی از گلزنان خوب لیگ بلژیک است و سردار آزمون نقش پررنگی در قهرمانی اخیر زنیت در لیگ روسیه داشت. این جمع را می‌توان موفق‌ترین بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا دانست و رضا اسدی هم امیدوار است که در این مسیر گام بردارد. این انتقال برای باشگاه اتریشی ریسک بزرگی محسوب نمی‌شود. اسدی به عنوان بازیکن آزاد به سنت‌پولتن پیوسته و هزینه زیادی برای باشگاه نداشته است. اروین پرول، فرماندار سابق در سنت‌پولتن پروژه ورزشی جدیدی را شروع کرده و رضا اسدی هم بخشی از این پروژه توسعه است. موفقیت این پروژه برای باشگاه اتریشی و هافبک ایرانی یک معادله برد – برد خواهد بود.

1984