عدم آگاهى مدیران استقلال به قوانین و رفتار دوگانه فدراسیون فوتبال با استقلال

عدم آگاهى مدیران استقلال به قوانین و رفتار دوگانه فدراسیون فوتبال با استقلال

خبرگزاری فوتبالی- بعد از مصدومیت داریوش شجاعیان در ابتدا فصل فوتبالى قبل از ناحیه رباط صلیبى باشگاه استقلال در نیم فصل اول تصمیم به خروج نام داریوش شجاعیان از لیست بازیکنان استقلال می‌گیرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایلنا، چند روز پیش بود که خبرى آمد با آنکه کارت بازى داریوش شجاعیان از طرف AFC صادر شده اما فدراسیون فوتبال مانع از ثبت بازیکن شده است و این بازیکن نمی‌تواند براى استقلال بازى کند و بدین ترتیب استقلال یکى از مهره هاى با انگیزه و تاثیر گذار خود را در مسابقات از دست داد، اما سؤالى که الان مطرح است اینست چرا فدراسیون فوتبال مانع از ثبت داریوش شجاعیان در فدراسیون فوتبال شده است؟؟

بعد از مصدومیت داریوش شجاعیان در ابتدا فصل فوتبالى قبل از ناحیه رباط صلیبى باشگاه استقلال در نیم فصل اول تصمیم به خروج نام داریوش شجاعیان از لیست بازیکنان استقلال میگیرد علیرغم اینکه لیست استقلال با حضور داریوش هم یک جا خالى دیگر داشت و اساسا نیاز به خروج داریوش از لیست نبود. اینکه باشگاه اسم محسن کریمى را که مانند داریوش دچار مصدومیت از ناحیه رباط صلیبى شده بود را از لیست خارج نکرده بود و تنها نام داریوش شجاعیان از لیست خارج شده بود نیز سؤالى است که هنوز مسؤلین وقت باشگاه استقلال نتوانستند جواب درست و منطقى به آن بدهند.

در ادامه و به دلیل همه گیرى ویروس کرونا مسابقات لیگ فوتبال ایران به مدت حدودا ٥ ماه به تعویق می افتد و داریوش شجاعیان در این فاصله سلامتى خود را دوباره به دست مى آورد و آماده بازى و کمک به تیم استقلال میشود، اما فدراسیون فوتبال بدلیل اینکه چون اسم داریوش شجاعیان در نیم فصل از لیست بازیکنان استقلال خارج شده است و الان هم در خارج از دوره پنجره نقل و انتقالاتى بازیکنان هستیم و امکان ثبت دوباره بازیکن وجود ندارد مانع از صدور کارت بازى داریوش شجاعیان می شود با اینکه در دستورالعمل فیفا به فدراسیون هاى عضو اکیدا توصیه شده بود بدلیل شرایط ضروری روى داده تا حد الامکان با باشگاه‌ها براى ادامه برگزارى مسابقات لیگ همکارى شود ولى متاسفانه فدراسیون فوتبال سهواً یا عمداً نخواسته با باشگاه استقلال همکارى نماید. 

در تاریخ ٢٠ شهریور کاروان باشگاه استقلال به منظور حضور در مسابقات متمرکز قهرمانى باشگاه‌هاى آسیا عازم شهر دوحه قطر می‌شود و نکته مهم اینکه داریوش شجاعیان هم در این سفر تیم فوتبال استقلال ایران را همراهى میکند و گفته میشد یکى از آماده ترین و با انگیزه‌ترین بازیکنان در اردوى استقلال بوده است. حتى چند ساعت قبل از بازى صحبت از این بود که داریوش بازیکن ثابت استقلال در بازى مقابل الشرطه عراق خواهد بود اما متاسفانه گفته شده بود بدلیل اینکه پنجره نقل و انتقالاتى استقلال بسته است و استقلال نمی‌تواند هیچ بازیکن جدیدى را ثبت نماید، بنابراین داریوش شجاعیان نمی‌تواند استقلال را در این تورنمت همراهى نماید و این بازیکن به تهران برمی‌گردد. 

باشگاه استقلال بدلیل راى کمیته انضباطى فیفا و بواسطه عدم پرداخت مطالبات وینفرد شفر، پنجره نقل و انتقالاتى آن بسته می‌شود و تا زمانی که با این مربی تسویه نگردد پنجره نقل و انتقالاتى بسته خواهد ماند.

براى روشن شدن بیشتر ابعاد داستان داریوش شجاعیان با على خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال تماس گرفتیم و نظرات ایشان را در مورد وضعیت داریوش شجاعیان و عملکرد باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال جویا شدیم : 

.در راى کمیته انضباطى فیفا به باشگاه استقلال این جمله امده است: 

“If payment is not made to creditor by this deadline, a ban from registering NEW PLAYEYES, either nationally or internationally, will be imposed on the debtor.”

یعنی اینکه اگر تا این زمان مشخص پول طلبکار داده نشود، باشگاه بدهکار از ثبت هر گونه بازیکن جدید، چه داخلى و چه بین المللى محروم خواهد شد.

در واقع فیفا استقلال را از ثبت بازیکن جدید محروم کرده یعنی بازیکنان قبلى و یا حتى بازیکنان قرضى باشگاه که قبلا ثبت نبوده اند در پنجره نقل و انتقالاتى جدید می‌توانند و یا می‌توانستند ثبت شوند. 

وی ادامه داد: مشابه همین اتفاق اگر یادتان باشد در پرونده پرسپولیس و مهدى طارمی اتفاق افتاده است که دقیقا در بند ٧ راى کمیته تعیین وضعیت فیفا به باشگاه پرسپولیس آمده است :

“The Respondent II ( Perspolis FC) shall be banned from registering any NEW PLAYERS, either nationality or internationally, for the two next entire and consecutive registration periods.”

یعنی اینکه باشگاه پرسپولیس از ثبت هرگونه بازیکن جدید، چه داخلى و چه بین المللی، براى دو پنجره نقل و انتقالاتى پشت سر هم محروم می‌شود.

نکته مهم مساله کلمه NEW PLAYERS در هر دو راى باشگاه استقلال و پرسپولیس است. یعنی هر دو باشگاه از ثبت بازیکنان جدید محروم هستند.

اما همه هواداران و جامعه فوتبال مطلع هستند که در فصل  نقل و انتقالاتى ٩٧-٩٨ پرسپولیس از فعالیت نقل و انتقالاتى بواسطه همین راى فیفا محروم بود اما چند بازیکن در همان فصل در پرسپولیس ثبت شده اند. 

امید عالیشاه و احمد نورالهى که فصل قبل در باشگاه تراکتور سازى تبریز بوده اند به دلیل اتمام خدمت سربازى به باشگاه پرسپولیس پیوستند و قراداد جدید خود را در این باشگاه ثبت کردند. مانند بازیکنانى مانند کمال کامیابی نیا، محمد انصارى و شجاع خلیل زاده که قرادادشان با پرسپولیس به اتمام رسیده بود توانستند قراداد جدید خود را با پرسپولیس به ثبت برسانند و پرسپولیس را در لیگ و جام قهرمانى باشگاههاى آسیا همراهى نمایند.

خطیرخاطرنشان کرد:حال سوال بنده از فدراسیون فوتبال اینجاست که چرا اجازه ثبت بازیکنان که قراردادشان با پرسپولیس تمام شده بود و دوباره تمدید شده است را با اینکه پنجره پرسپولیس بسته بوده است را داده است؟ مطمئنا دوستان در فدراسیون استدلال خواهند کرد به این دلیل که این بازیکنان در زمره بازیکنان جدید قرار نخواهند گرفت و ما اجازه ثبت مجدد آنها را در زمان نقل و انتقالات داشتیم؛ بنده هم این تفسیر را قبول دارم که بازیکنان قبلى و بازیکنان قرضى را نمی توان بازیکنان جدید دانست ولی حال سوال بعدى من اینست که چرا بطور مشابه این اجازه به داریوش شجاعیان و باشگاه استقلال داده نشده است ؟؟ چرا داریوش شجاعیان بازیکن جدید تلقى شده است؟؟

معاون سابق استقلال ادامه داد: مطمئا هر جواب و تحلیلی از سمت فدراسیون قابل قبول نیست زیراحتى اگر به داریوش شجاعیان اجازه بازی در ادامه مسابقات لیگ داده نشده است فدراسیون فوتبال نباید مانع از ثبت داریوش شجاعیان در فصل نقل و انتقالات جدید و حضور در جام باشگاه‌هاى آسیا می شد زیرا این برخورد دوگانه فدراسیون فوتبال با باشگاه استقلال و همچنین عدم آگاهى مدیران باشگاه استقلال نسبت به قوانین و مسایل حقوقى فوتبال خسارت جبران ناپذیرى را به جامعه فوتبال وارد نموده است و همچنین سبب دلخورى و ناراحتى هواداران میلیونى باشگاه استقلال گردیده است.

7474