حاج رضایی: دردهای فوتبال ما زیاد است/ هیچ کس مسئولیت قرارداد ویلموتس را برعهده نمی گیرد

حاج رضایی: دردهای فوتبال ما زیاد است/ هیچ کس مسئولیت قرارداد ویلموتس را برعهده نمی گیرد

خبرگزاری فوتبالی- کارشناس فوتبال کشورمان گفت: قراردادهایی که از روی بی دانشی و کج فهمی بسته شد تبعات سنگینی به دنبال داشت و تاوان این کج فهمی را مردم باید پس بدهند.

به گزارش فوتبالی، امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگویی که با سردبیر فوتبالی انجام داد، درباره لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: با توجه به شرایطی که امسال برای نمایندگان ما به وجود آمد از قبیل ویروس کرونا و این واقعیت که از چهار نماینده ایران در آسیا، سه تای آن ها مجبور به تغییر سرمربی خود شدند و هر سه از مربیانی استفاده کردند که پیش از این سابقه سرمربیگری نداشتند، می توانیم رضایتی نسبی از صعود دو تیم ایرانی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان داشته باشیم.

وی در ادامه درباره نتایج سپاهان در لیگ قهرمانان توضیح داد: سپاهان تنها تیم ایرانی است که به فینال جام باشگاه های جهان راه یافته است. این تیم همواره از قدرت های مطرح فوتبال ایران بوده است اما متاسفانه در فصلی که گذشت نتایج خوبی کسب نکرد و سرمربی خوبی که هدایت تیم را برعهده داشت، استعفا کرد و در نهایت سپاهانی ها به آقای نویدکیا متوسل شدند که از محبوبیت زیادی در استان اصفهان برخوردار است. نباید ایشان را با چند بازی مورد قضاوت قرار داد و با بررسی عملکردی که سپاهان در فصل پیش رو خواهد داشت، می توانیم درمورد سرمربیگری ایشان قضاوتی عادلانه داشته باشیم.

وی در ادامه درباره نتایجی که شهرخودرو کسب کرده تصریح نمود: ماجرای شهرخودرو شاید از عجایب فوتبال باشد، ولی از عجایب فوتبال ایران نیست! اینکه یک تیم تنها در یک فصل پنج سرمربی عوض کند، در فوتبال ایران موضوعی کاملا ساده و پیش پا افتاده است. ما در مقابل اینگونه اتفاقات واکسینه شده ایم و انتظار زیادی هم از شهرخودرو نمیرفت. مسئولان شهرخودرو باید با درایت بیشتری تیمشان را راهی لیگ بیستم سازند.

وی در ادامه گفت: وقتی یک مربی تصمیم می گیرد بازیکنی را از تیم کنار بگذارد، آن هم یک بازیکن تاپ و درجه اول، آن مربی باید جاهل باشد یا مغرض، اما وقتی کار به جایی می رسد که مربی باید برای آرامش تیمش قید آن بازیکن را بزند، آنگاه شاهد آن هستیم که باشگاه مربوطه به جای مربی، از بازیکن حمایت می کند. این یکی از دردهای فوتبال ما است.

وی در پاسخ به سوال سردبیر فوتبالی که "چرا صعود استقلال و پرسپولیس به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان این همه حماسی جلوه کرد" تصریح نمود: فوتبال ما در حال حاضر در شرایط مناسبی نیست. ما بر اساس آمار AFC، از نظر نیروی انسانی در آسیا اول هستیم و این چیز کمی نیست. کشور ما از نظر شرایط جغرافیایی و اقلیمی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد اما متاسفانه برابر با داشته هایمان نتیجه نمی گیریم. و به همین دلیل چیزهای کوچکی مانند صعود کردن به عنوان یکی از هشت تیم برتر غرب آسیا ما را ذوق زده می کند. مسائل و مشکلاتی عدیده ای که امروزه در فوتبال ما وجود دارد، توقع ما را از عملکرد تیم ها پایین آورده است و با صعود به مرحله یک هشتم نهایی، آن هم با وجود کلی مسئله برای دیگر تیم ها از قبیل ابتلا به کرونا و غیره، خوشحال و ذوق زده می شویم و این نتیجه مدیریت نابسامان فوتبال کشور ماست.

او در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال همین دو تیم پایتخت که به مرحله حذفی صعود کردند و دارند برای فوتبال ایران آبروداری می کنند، هر چند ماه یک بار می بینیم که مدیر خود را عوض می کنند. افرادی که مدیریت این تیم ها را برعهده می گیرند موجب حیرت من می شوند. این اشخاص هرچند اشخاص محترمی هستند، اما مناسب این کار نیستند. من زمانی به یکی از مدیران اسبق پرسپولیس عرض کردم اینجا حیطه دیگریست، شما با جامعه رسانه ای، مربیان، کارشناسان و غیره روبرو خواهید شد. طبیعتا ایشان از توانمندی خود سخن گفتند و زمانی که باشگاه را ترک کردند، ویرانه ای بیش برجای نمانده بود.

وی در ادامه عنوان کرد: فوتبال به سه سرفصل اساسی نیاز دارد: مدیریت، سرمایه گذاری و برنامه ریزی، در صورتی که هیچ کدام این ها در حال حاضر در فوتبال ما موجود نیست. ما باید توقعات خود را پایین بیاوریم و با شرایط موجود وفق دهیم. و شرایط کنونی ما را به جایی رسانده که پیروزی های کوچک را برای خودمان بزرگ می کنیم. این ما هستیم که کوچک شده ایم. و اگر منتقدی بخواهد به این مسائل اشاره کند، با توهین و افترا و غیره روبرو می شود و بعدها معلوم می گردد که آن منتقد درست می گفته و به دردهای فوتبال ما اشاره می کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا نمایندگان ما توانایی رسیدن به فینال لیگ آسیا را دارند" تصریح کرد: در فوتبال هیچ چیز قطعی نیست، اما این را بدانید که امیدواری واهی، می تواند به یاس عاطفی منجر شود. من نه می توانم بگویم بله، نه می توانم بگویم خیر، اما قاعدتا مثل هر ایرانی دیگری دوست دارم تیم های ما به فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کنند. اگر خاطرتان باشد، زمانی که پرسپولیس به فینال لیگ آسیا راه پیدا کرد، علی رغم اینکه نتوانست قهرمانی بدست بیاورد، در ورزشگاه آزادی یک همایش بزرگ ملی برای ما شکل گرفت و توجه بسیاری از رهبران بزرگ فوتبال جهان به سوی ما جلب شد. قطعا فوتبال ما به چنین موفقیت هایی نیاز دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: فوتبال بازی عدالت نیست. شما به دفعات دیدید تیمی که تیم برتر میدان بوده در نهایت مغلوب شده و یا داور علیه تیم دیگری سوت زده است.

او در پاسخ به این سوال که "قانون منع ورود مربی و بازیکن خارجی به ایران چه تاثیری در فوتبال کشورمان خواهد داشت" عنوان کرد: این قانون از جمله بی تدبیری هایی است که در فوتبال ایران رخ می دهد. فوتبال هیچ مرزی ندارد، و ورود مربیان و بازیکنان خارجی می تواند به فرهنگ ما و به رشد فوتبال ما کمک زیادی بکند. بعد از ماجرای ویلموتس و غرامت سنگینی که فوتبال ما متحمل شد، مسئولین ما تا حدی دستپاچه شدند و با تصویب این قانون سعی کردند از اتفاقات این چنینی جلوگیری کنند. ما در حال حاظر با مشکلات اقتصادی در کشور مواجه هستیم و یکی از عواقبی که تحریم ها به دنبال داشته، عدم ارتباط بانک های بین المللی با ایران است. در واقع ما با دو مشکل روبرو هستیم: اول این که چگونه این ارزها را فراهم کنیم و دوم این که چطور آن ها را انتقال دهیم. پاسخ این سوالات را باید کارشناسان اقتصادی بدهند و راه حل ارائه کنند چرا که این مسائل فراتر از فوتبال است.

وی در ادامه تصریح نمود: ما باید در باشگاه ها کمیته حقوقی بسیار قوی داشته باشیم، هر کلمه می تواند در دادگاه های معتبر ما را مقروض و متضرر کند. ما پرونده هایی انباشته شده در فیفا و AFC داریم، بدین علت که فقط قرارداد را می بندیم بی آنکه به تبعات آن توجهی داشته باشیم. هیچ کسی شهامت آن را ندارد که مسئولیت امضایش پای قرارداد را بپذیرد. تاوان کج فهمی و بی دانشی شما را مردم باید پس بدهند. این آقایانی که پای قرارداد ویلموتس را امضا کردند کجا هستند؟ چه پاسخی می خواهند بدهند؟

حاج رضایی که با برنامه وقت اضافه رادیو جوان گفتگو می کرد، سخنانش را اینگونه خاتمه داد: ما به قدری در سیستم اداره فوتبالمان حقیر شده ایم که یک مدیرعامل که من برایش احترام قائل بودم، از حساب باشگاه برای خودش لباس 20 میلیونی خریداری می کند. این ها دردهای فوتبال ما است.

7474