گزارش ویژه/ واکاوی بیانیه کانون هواداران مردم‌نهاد استقلال/ سعادتمند در باشگاه استقلال و نقل و انتقالاتش چقدر نقش داشت؟

گزارش ویژه/ واکاوی بیانیه کانون هواداران مردم‌نهاد استقلال/ سعادتمند در باشگاه استقلال و نقل و انتقالاتش چقدر نقش داشت؟

خبرگزاری فوتبالی- کانون هواداران مردم نهاد استقلال دیروز، بیانیه‌ای منتشر کرد که با خواندن آن نکات حایز اهمیتی به ذهن مخاطب خطور می کند و حتی ابهاماتی را در ذهن هواداران استقلال به وجود می آورد.

به گزارش فوتبالی، حدودا سه ماه پیش بود که فوتبالی در خبری ویژه و به عنوان اولین رسانه درباره کانون هواداران مردم‌نهاد استقلال و نقش این کانون در حل و فصل مشکلات باشگاه استقلال اطلاع رسانی کرد. کانونی که متشکل از برخی هواداران قدیمی و بعضا متمول استقلال است که دست به دست داده‌اند تا با تشکیل این کانون درصدد رفع مشکلات باشگاه استقلال و صاف کردن برخی از بدهی‌‌ها برآیند. اگر یادتان باشد در همان مقطع خبر دادیم این کانون یک عضو متمول را به سعادتمند وصل کرده و او ۱۰۰ هزار دلار به سعادتمند به عنوان مدیرعامل داده است تا مقدمات بازگشت استراماچونی را فراهم کند. حتی خبر آمد این هوادار انبوه ساز و متمول حاضر شده تا ۵۰۰ هزار یورو هم برای بازگشت استراماچونی هزینه کند! عددی که در آخرین نامه سعادتمند به استرا هم دیده شد و اینکه باشگاه بیشتر از ۵۰۰ هزار یورو نمی تواند برای استراماچونی هزینه کند. متن بیانیه اخیر این کانون رسانه‌ای شده که تصویر این بیانیه ضمیمه این گزارش است.

سه هدف اصلی کانون هواداران مردم‌نهاد استقلال

بندهای موجود در بیانیه این کانون به نقش پررنگ اعضا در ماجراهای مهم و اخیر باشگاه استقلال اشاره دارد. در جایی که در سه بند، سه هدف اصلی این کانون ذکر شده است. 

۱- بازگشت آندره‌آ استراماچونی

۲-کمک به حفظ شاکله اصلی تیم و یاری باشگاه در تمدید قرارداد بازیکنان موثر

۳-کمک به جذب بازیکنان جدید باشگاه برای فصل آینده

با مشاهده این سه بند که در واقع مدتهاست دغدغه اصلی هواداران استقلال را تشکیل می دهد می توان به اهمیت فعالیت این کانون پی برد. اهدافی که بجز مورد اول آن، مابقی به واقعیت پیوستند هرچند که طبق آمار در منابع مختلف خبری، هواداران استقلال از بازیکنان ورودی این باشگاه در فصل جدید رضایت کامل ندارند اما به هر صورت حفظ شاکله اصلی تیم و تمدید با بازیکنان اصلی، اقدام مهمی بود که تا این لحظه توسط باشگاه استقلال به واقعیت پیوسته است. اما چطور اتفاق افتادن این ماجرا هم مهم است.

نقش سعادتمند در امور نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال

همانطور که بالاتر نوشتیم، حضور تعدادی از هواداران متمول در راس هرم این کانون، کمک شایانی به جذب و تمدید بازیکنان استقلال کرده است. هوادار انبوه ساز و متمولی که پیش تر درباره او اخباری منتشر شد و حتی او برای حسن نیت خود مبنی بر کمک مالی به باشگاه، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را به باشگاه استقلال تزریق کرد تا بخشی از مشکلات مالی این تیم هرچند به صورت موقت رفع و رجوع شود که مدیران استقلال با آن پول، حقوق عقب افتاده شیخ دیاباته را پرداخت کردند حتی گفته می شود بخش اعظمی از پیگیری های لازم برای حضور الکساندر نوری روی نیمکت استقلال نیز توسط همین هوادار متمول انجام می شود! 

اما سوالی که پس از مشاهده اهداف این کانون در ذهن هوادار استقلال ایجاد می شود این است که نقش احمد سعادتمند در این میان چیست؟

 مدیرعاملی که با کمک هوادار متمول و برخی اعضای همین کانون توانست قرارداد ستارگان تیم را تمدید کند هرچند برخی گمانه‌زنی ها از وجود بندهای نه چندان محکم در قراردادهای جدید بازیکنان استقلال خبر می دهد و حتی گفته می شود ارقام برخی از قراردادها خیلی متعارف نیست و بازیکنان هر وقت دلشان خواست راحت می توانند از استقلال جدا شوند و البته پولها و طلبهای فصول اخیر را گرفته اند اما به هر صورت به واسطه این قراردادها، ستارگان این تیم فعلا در استقلال ماندگار شده اند. البته که هواداران استقلال بیش از هر چیزی خواستار حضور مجدد آندره‌آ استراماچونی سرمربی محبوب خود روی نیمکت استقلال بودند اما این امر به دلیل وجود قانون منع حضور مربی و بازیکن خارجی در ایران رسما منتفی شد.

چیزی که مسلم است این است که به ندرت پیش می آید شخصی متمول که هوادار تیمی باشد کمک های مالی سنگین و بی برگشتی را انجام دهد و بی تردید احمد سعادتمند بخش عمده ای از عملکرد خود در فصل نقل و انتقالات را مدیون همین اشخاص است اما اگر این شخص یا اشخاص متمول و این کانون هواداران مردم‌نهاد حضور نداشتند، مدیرعامل استقلال به چه طریقی می توانست شاکله تیم را حفظ کرده و بازیکنان جدیدی هم جذب کند؟! او از شانسی برخوردار بوده که هیچکدام از مدیران قبلی استقلال این شانس را نداشته اند اما سوال اینجاست چرا وی در نامه ارسالی خود به فدریکو پاستورلو عنوان کرده نمی تواند بیش از ۵۰۰ هزار یورو به سرمربی اسبق آبی‌ها بابت غرامت بپردازد که همین امر باعث شد نمایندگان قانونی آندره‌‌‌آ استراماچونی شکایت خود از باشگاه استقلال را به جریان بیاندازد و این باشگاه لایحه دفاعی خود را ارائه دهد و پرونده استراماچونی و استقلال پیچیده‌تر از قبل شود.

در روزهایی که هواداران استقلال از بسیاری از اخبار حول محور تیم مورد علاقه خود رضایت ندارند، به نظر می رسد که بهتر باشد احمد سعادتمند مدیرعامل استقلال درباره جزییات ماجراهای اخیر از ریز مذاکرات با نمایندگان استراماچونی تا توضیح درباره کانون هواداران مردم‌نهاد و نقش آن در امور مرتبط به باشگاه شفاف سازی کند تا بتوان درباره گمانه‌زنی ها و حرف و حدیث پیرامون شرح وظایف او در باشگاه استقلال نیز دقیق‌تر نظر داد. به نظر می رسد سعادتمند فقط عکس نهایی را با بازیکنانش می گرفت و امضا می زد. اگر هوادار متمول نبود شاید تمدیدی ها محقق نمی شد و بازیکنان جدید هم به استقلال نمی آمدند! سوال مهم اینجاست که نقش سعادتمند در حفظ بازیکنان و ورود بازیکنان جدید چیست. با ماجراهایی که برای دیاباته و میلیچ پیش آمده جواب سوال مشخص است! بیانیه کانون هم از نوعی انشقاق و اختلاف سلیقه بین کانون و مدیرعامل استقلال خبر می دهد. سعادتمند پس از منتفی شدن ماجرای استراماچونی و ادعای عجیب توافق با استرا که به ناکامی انجامید حالا مدعی شده برای جذب الکس نوری در حال تلاش است. سعادتمند که در چند ماجرای دیگر مثل آوردن اسپانسر ۱۰۰ میلیاردی ناکام بوده و دیروز فسخ قرارداد با کارگزار استقلال را اعلام کرده حسابی روی لبه تیغ قرار گرفته است. دیروز شایعه قرارداد بستن چشمی با ام صلال، هواداران استقلال را حسابی عصبانی کرد همانطور که وعده ساختن استقلال کهکشانی هم از سوی مدیران استقلال هواداران استقلال را عصبی تر از همیشه کرده است. سوال مهم از مدیرعامل استقلال این است که اگر کانون هواداران مردم نهاد نبود پلن او برای تمدید قرارداد و خرید بازیکنان جدید چه بود؟

4344