طالبی: چرا بازیکنی که موثر نیست در سپاهان قرارداد میلیاردی دارد؟/حاشیه‌ها جمع نشود فصل بعد هم از دست می‌دهند

طالبی: چرا بازیکنی که موثر نیست در سپاهان قرارداد میلیاردی دارد؟/حاشیه‌ها جمع نشود فصل بعد هم از دست می‌دهند

خبرگزاری فوتبالی-مدافع اسبق سپاهان گفت: بازیکنی در دو سال نمی‌تواند به هر دلیلی به تیم کمک کند، چه لزومی دارد با او قرارداد میلیاردی بسته شود؟

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس،فرشید طالبی در خصوص افت تیم سپاهان طی چند وقت اخیر اظهار داشت: سپاهان چند وقت نیست که افت کرده، فکر می‌کنم حول و حوش 7-6 سال است که افت کرده اما چون در این دوران یک قهرمانی وجود داشت زیر پوشش قرار گرفته است. واقعیت این است که سپاهان از شاکله ساختاری خودش دور شده ولی چون محسوس نبوده به چشم نمی‌آمد و اکنون روند ریزشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است.

باشگاه‌های اصفهانی ساختار را در فوتبال ایران پیاده کردند اما از نقطه قوت خودشان ضعیف شدند

طالبی ادامه داد: من از سال 93 می‌گفتم ساختار سپاهان مشکل دارد و کوچک‌ترین اتفاق این باشگاه به بیرون درز می‌کند و روزهای خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌بینم اما همه فکر می‌کردند برای خودم می‌گفتم. امروز همه، تمام حرف‌های من در مورد سپاهان و حتی ذوب‌آهن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این دهه می‌بینند. اینکه سپاهان امروز به اینجا رسیده باید به 6-5 سال قبل برگردیم که چه آدم‌هایی ورود کردند و سپاهان از آن نظم و ساختار خودش خارج شد.

مدافع اسبق سپاهان با اشاره به ساختار باشگاه‌های اصفهانی گفت: باشگاه‌های اصفهانی ساختار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در فوتبال ما پیاده کردند اما از همان نقطه قوت خودشان دچار ضعف شدند. چون با تغییرات پی در پی مدیریتی و مربیگری، هر باشگاهی با هر قدرتی دچار این اتفاق می‌شود و مثال آن باشگاه منچستریونایتد داست.

اگر پرسپولیس قهرمان نمی‌شد، توانایی فنی گل‌محمدی زیر سوال می‌رفت

طالبی در اشاره به تشابه افت سپاهان در فصل گذشته و فصل جاری، گفت: هرعلتی که امروز درون سپاهان وجود دارد، سال پیش هم بود. دقیقا تمام عواملی که در نیم فصل دوم سال پیش سپاهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عقب انداختند، امسال هم همان روند را ایجاد کرده‌اند. این حرف‌هایی که می‌زنند و می‌گویند امسال دستش خوانده شده، این تاکتیک‌ها جواب نمی‌دهد، فوتبال مستقیم و... درست نیست. به نظرم اگر سپاهان یک تاکتیک دارد، همان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نحو احسن اجرا می‌کند. مثلاً در دو بازی رفت و برگشت مقابل سایپا این تیم نزدیک به 35 شوت زده و سایپا یک موقعیت گل هم نداشته اما در هر دو بازی سایپا از سپاهان امتیاز گرفته یا سپاهان مقابل پارس جنوبی به کرات موقعیت گلزنی داشت، اما به بار ننشست.

مدافع اسبق تیم ملی تصریح کرد: فوتبال ما تاکتیکی نیست و نتیجه‌گرایی کامل است. شک نکنید اگر یحیی گل محمدی که من معتقدم یکی از فنی‌ترین مربیان ایران است امسال قهرمان نمی‌شد، تمام توانی فنی او زیر سال می‌رفت و چه بسا سرمربی پرسپولیس هم ممکن بود عوض شود.به خاطر همین مسائل است که فوتبال ما به پیشرفت نمی‌رسد.

چرا بازیکنی که موثر نیست در سپاهان قرارداد میلیاردی می‌بندد؟

طالبی با اشاره به ساختار تیم‌های امیر قلعه‌نویی عنوان کرد: شاکله تیم‌های امیرقلعه‌نویی بر پایه ساختار است. من با امیر قلعه‌نویی تلفنی هم صحبت نکرده‌ام. درست است که از سالی که در فجر سپاسی بودم هر سال از تیم‌های او پیشنهاد داشتم، اما با او نه رابطه‌ای دارم و نه رفیق من است. حرف حق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌زنم، تیم‌های او یک تاکتیک به نحو احسن اجرا می‌کند. همه از امیر قلعه‌نویی انتقاد می‌کنند، اما او کماکان پرافتخارترین سرمربی ایران است.

وی ادامه داد: اما چه اتفاقی می‌افتد که سپاهان در تایم‌هایی که به نام قلعه‌تایم معروف است و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ذوب‌آهن هم دیدیم، دچار مشکل می‌شود؟ چه اتفاقی در این دو سال افتاده است که تیم‌هایش نمی‌توانند نتیجه بگیرند؟ ساختار فوتبال سپاهان دچار تغییر و تحول شده، روزی بازیکن نیمکت نشین سپاهان از بازیکن اصلی قوی‌تر بود. چون همه مسئولیت پذیر بودند و نگاه حرفه‌ای داشتند اما الان بازیکنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینیم که دو سال است در تیم است ولی کوچک‌ترین اثر مثبتی در تیم ندارد.

مدافع اسبق سپاهان اظهار داشت: چرا چنین بازیکنانی باید در تیم بزرگی مانند سپاهان باشند؟ اگر بازیکنی در دو سال نمی‌تواند به هر دلیلی کمک کند، چه لزومی دارد با او قرارداد میلیاردی بسته شود؟ همه فوتبالیست‌ها رفقای من هستند و من در مورد شخص خاصی صحبت نمی‌کنم. در مورد ساختار و آنچه که سپاهان از دست داده حرف می‌زنم. نگاه غیر حرفه‌ای و روابط وارد این سیستم شده و وقتی تغییر و تحول در باشگاه زیاد می‌شود همین اتفاقات می‌افتد.

سپاهان بدون کی‌روش و سپاهان با کی‌روش

طالبی ادامه داد: ما الان دو سپاهان داریم؛ سپاهان با استنلی کی‌روش و سپاهان بدون او. چرا سپاهان باید به شرایطی برسد که وقتی بازیکن فیکسش نباشد نتیجه نگیرد؟ این تیم دقیقا از نقطه قوت خودش ضربه خورد. همیشه تیم امیر قلعه‌نویی یک مهاجم هدف قوی دارد و با این که همه از این موضوع انتقاد می‌کردند اما مقابل تیم او به مشکل می‌خوردند.

از بازیکنان سپاهان آنطور که باید و شاید استفاده نمی‌شود

ملی پوش اسبق سپاهان افزود: الان سپاهان بازیکنانی با قابلیت‌های مختلف دارد اما درون زمین از قابلیت‌های آن‌ها آنطور که باید و شاید استفاده نمی‌شود. یک تیم باید پلن‌های مختلف داشته باشد. کارلوس کی‌روش هم همین طور بود. او پلنی به جز دفاع کردن نداشت و هنگامی که به زمین سفتی به نام ژاپن رسیدیم آن اتفاق افتاد اما هیچ کس نیامد بگوید ما هیچ پلنی برای حمله نداشتیم. کی‌روش مربی بزرگی بود، من 9 دوره در جام باشگاه‌های آسیا بازی کردم، سه بار حضور بین 8 تیم برتر قاره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کردم. می‌توانم فوتبال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفهمم و در حد خودم بگویم تیم ملی ما پلن نداشت، اما همان یک پلن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نحو احسن اجرا می‌کرد. دقیقا در مورد امیرقلعه‌نویی هم همین مسأله صدق می‌کند. 

هزینه‌های سپاهان هدفدار نبود

وی افزود: هواداران انتظار به حق دارند و قهرمانی می‌خواهند. این انتظار تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار استرس می‌کند. سال گذشته هم تیم امیر قلعه‌نویی عقب افتاد و این مساله امسال با وجود هزینه‌های اول فصل برای هوادار قابل هضم نبود. اگر قرار است هزینه حرف اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزند تیم تراکتور باید با الان با 10 امتیاز اختلاف تیم اول لیگ باشد اما در واقع سپاهان نیاز به ثبات دارد، نه یک تیم کهکشانی.

طالبی گفت: تراکتور باید دنبال 11 بازیکن یکدست و یکدل باشد که تمام توانشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای نتیجه گرفتن بگذارند و 11 نفر هم با همین شرایط در کنار آنها باشند. اگر قرار بود همیشه کهکشانی‌ها قهرمان باشند، پاریسن‌ژرمن الان باید چندین قهرمانی اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. دقیقا همین اتفاق در سپاهان افتاد، این تیم هزینه‌های خیلی خوبی مثل استقلال و پرسپولیس و تراکتور داشت، اما چرا جواب نگرفتند، چون این هزینه‌ها هدف‌دار نبود و احساسی و غیرحرفه‌ای بود.

سپاهان در حال از دست دادن فصل بعد است

مدافع اسبق سپاهان ادامه داد: سال 93-92 ما برای قهرمانی در دو جام می‌جنگیدیم. یک جام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتیم و در دیگری هم اگر یک اتفاق کودکانه نمی‌افتاد قهرمان می‌شدیم. در شرایطی که ما برای دو جام با قدرت می‌جنگیدیم سرپرست وقت باشگاه مصاحبه می‌کرد و می‌گفت قول می‌دهیم فلان مدافعان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاوریم. من به شخصیتم برخورد. گفتم چرا وقتی سه بازی در لیگ و دو بازی حذفی داریم، باشگاه از بُعد حرفه‌ای خارج می‌شود؟ وقتی مسؤولان باشگاه اعتراض من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیدند گفتند منظور ما شما نبودید. خواستیم این مدافعان کنار شما قرار بگیرند تا یک پک عالی داشته باشیم. به آنها گفتم یعنی منظورتان این است که بازی کناری من زحمت نمی‌کشد؟ شما کار غیرحرفه‌ای می‌کنید. بگذارید لیگ تمام شود بعد هر بازیکنی که می‌خواهید بیاورید. این بلا سر سپاهان آمد، من رفتم و بازیکنانی که آمدند هم نتوانستند شرایط لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند و شاکله بهم ریخت.

طالبی گفت: سپاهان از الان هم در حال از دست دادن فصل بعدش است. در جایی که باید تمام تمرکزش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی کسب سهمیه بگذارد، برای فصل بعد دچار تنش شده، زمانی در سپاهان و ذوب‌آهن اگر سر کسی هم بریده می‌شد، کسی نمی‌فهمید، اما از یک زمانی به بعد کسی آب هم بخورد همه می‌فهمند. اگر این اتفاقات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع نکنند، سپاهان سال بعد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از دست می‌دهد. افراد داخل باشگاه می‌دانند که حرف‌های من چقدر درست است.

وی افزود: روز بعد از قهرمانی گفتم پول من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندادید و کرانچار که عاشق من بود نتوانست من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگه دارد، گفتم اشتباه می‌کنید و کارتان غیرحرفه‌ای است و هیچ وقت نمی‌توانید رنگ قهرمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینید، شما به عنوان یک تیم منضبط معروف بودید، چرا از این جایگاه خارج شدید؟ الان هم سپاهان به این درک نرسیده که تیم باید آرامش داشته باشد.

آیا سپاهان در این چند سال روی نویدکیا و عقیلی سرمایه گذاری کرده است؟

مدافع اسبق سپاهان در مورد شایعاتی که در فضای مجازی در خصوص جدایی امیر قلعه‌نویی و همچنین مطرح شدن نام‌هایی مانند محرم نویدکیا و هادی عقیلی برای هدایت این تیم برای فصل آینده صورت گرفته، گفت: اصلاً سپاهان برود گاس هیدینگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاورد. تا وقتی ساختارش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منضبط نکند، هر مربی کره‌زمین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاورد نمی‌تواند به شرایط خوب برگردد و این چیزی است که 8-7 سال است داریم می‌بینیم. من در مورد تراکتور هم گفتم اگر زنوزی می‌خواهد موفق باشد باید الک و پاکسازی کند. سپاهان هم باید تفکراتش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست‌تر کند. مطمئنا سپاهان با صفحات هواداری ارتباط دارد و باید از این صفحات بخواهد که باعث تنش نشوند. قطعا هواداران سپاهان هم به حرف باشگاه گوش می‌دهند. باشگاه باید به آرامش تیم کمک کند.

وی ادامه داد: هر کسی قابلیتش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و می‌خواهد سرمربی شود باید از فیلترهایی عبور کند. نباید تصمیم احساسی گرفته شود که مشکل‌ساز شود. سپاهان تیم کوچکی نیست، افرادی که نام بردید عزیزان من هستند. با هم در تیم ملی و سپاهان همبازی بودیم. بسیار هم اتفاق خوبی می‌تواند باشد اما آیا سپاهان در این چند سال روی این افراد سرمایه‌گذاری کرده که بتواند با اطمینان به این نتیجه برسد و به آنها امید داشته باشد؟

طالبی اضافه کرد: سپاهان ساختاری برای آینده ندارد. در صورتی که در گذشته ساختارش برای آینده بود. اما الان فقط در لحظه سرمایه‌گذاری کرده که مثلاً امسال قهرمانی بشود. تنها یک کار خوب دیدم که با چند بازیکن جوان تیم سه ساله تمدید شدد. باید ببینیم باشگاه برای کسی که می‌خواهد روی او سرمایه‌گذاری کند، آیا در گذشته دانه ریخته است؟

نمی‌توانیم بگوییم قربانی توانایی فنی ندارد

مدافع اسبق سپاهان در خصوص انتقاداتی که از خرید بازیکنانی مانند قربانی در فضای مجازی مطرح می‌شود، گفت: در مورد بازیکنی که همه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریبل می‌کند و خودش برای خودش فضای گلزنی ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند در 6 قدم توپ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد دروازه کند، نمی‌توانیم بگوییم قابلیت فنی ندارد. او مشخص است که تمرکز ندارد. این مسائل باید حل شوند. مطمئن باشید بازیکنانی که می‌گویم هیچ اثر مثبتی ندارند و به دلایل مختلف بازی نمی‌کنند زیر سایه قربانی قرار گرفته‌اند. الان بازیکنانی هستند که بازی نمی‌کنند، مصدوم یا محرومند و به طرق مختلف در شاکله ترکیب قرار نمی‌گیرند. باید پرسید که چرا تلاش نمی‌کنند و این که چرا قرارداد آنها سال بعد تمدید می‌شود؟ زمانی یک بازیکن اگر در سپاهان اشتباه می‌کرد، می‌گفت آیا سال بعد من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خواهند؟ اما الان اولین قرارداد با این بازیکنان بسته می‌شود. سپاهان بعد حرفه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داده و این مسأله باعث شده بعد فنی هم زیر سؤال برود.

زمانی 6-7 بازیکن تیم‌ملی از سپاهان بودند

وی ادامه داد: زمانی بازیکنی که می‌خواست وارد سپاهان شود فیلترهای زیادی داشت به همین خاطر تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که نگاه می‌کردیم، 7-6 بازیکن از سپاهان بودند، اما الان این تیم چند بازیکن در تیم ملی دارد؟ به جرات می‌توانم بگویم محمد محبی امسال بهترین بازیکن لیگ بود. یا محمد کریمی و محمدرضا حسینی که فوق‌العاده بودند. اما چرا اینها به نتیجه نرسیده؟ چون نتوانستند در فضایی قرار بگیرند که سپاهان اگر روزی یک بازیکن خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته باشد، بازیکن دیگری بتواند تمام‌کننده خوبی باشد. قربانی و شهباززاده بازیکنان کوچکی نیستند.

مدافع اسبق سپاهان تصریح کرد: هواداران سپاهان و ذوب‌آهن همیشه نشان داده‌اند بهترین هستند. باید در این شرایط حمایت کنند تا ان‌شااالله با یک نگرش خوب از سمت مدیران این تیم‌ها به جایگاه اصلی خود برگردند. زمانی ما لیگ‌های حاشیه خلیج فارس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسخره می‌کردیم اما الان در هفته بیست و پنجم می‌بینیم حدود 39 مربی در فوتبال ما جابجا شده که نشان می‌دهد سفره‌ای پهن شده و عده‌ای لقمه می‌گیرند و با این شرایط روزی ما حالا حالاها نمی‌رسد.

7575