یادداشت ویژه/ برای فرهاد مجیدی؛‌ پیراهنی تنگ و کتی گشاد!

یادداشت ویژه/ برای فرهاد مجیدی؛‌ پیراهنی تنگ و کتی گشاد!

خبرگزاری فوتبالی- می‌خواهیم تمام تقصیرها را گردن فرهاد مجیدی بیندازیم. پس اگر هوادار شخص او هستید و تاب و توان انتقاد از او را ندارید اینجا جز جنگ اعصاب برای شما هیچ چیز وجود ندارد.

اول؛ مجیدی یک سد بزرگ به روی دریای مربیان جوان ایرانی و بازیکنان سابق استقلال ساخته است. در بدترین زمان و با بدترین شیوه ممکن آمد و حالا لبخندی که در پی دست دادن با اسماعیل خلیل زاده هنگام امضای معنوی بر لبانش نقش بسته بود به آئینه دق هواداران استقلال تبدیل شده. نه آقا فرهاد. اینجا نیمکت است و مسئولیت‌پذیری بیداد می‌کند. اینجا دیگر نمی‌شود به پشتوانه گلهای پشت سر هم به پرسپولیس و محبوبیت روی سکوها، به کنفرانس نروی، در اینستاگرام فعالیت کنی و انتظار داشته باشی وقتی هواداران استقلال نیمه اول فصل را با فوتبالی متحیر کننده پیش برده‌اند حالا بی‌دلیل از تو حمایت کنند. به واسطه همان سد بدبینی، حالا دیگر هوادار استقلال نمی‌تواند به پیشکسوت خودش اعتماد کند. چه نکونامی که استقلال را شکست داده و چه محمود فکری و صمد مرفاوی و علیرضا منصوریان و حتی امیر قلعه نویی که این روزها احتمال آمدنش از برکناری تو بیشتر است! همه اینها غیر از صمد مرفاوی به نوعی از استقلال امتیاز گرفته اند. فکری با نساجی، منصوریان با ذوب و قلعه نویی با سپاهانی که البته قرار است دو بار پیاپی مقابل استقلال در لیگ و جام حذفی صف آرایی کند. نه فرهاد مجیدی، بازیکن اسبق محبوب، نه اینجا دیگر کسی با فوتبال بی‌برنامه ایرانی آدرنالین ترشح نمی‌کند. روزگار حالا، با روزگاری که تو در چمن می درخشیدی فرق کرده!

دوم؛ برد ۵-۰ مقابل الریان فقط و فقط دلیلش شخص خود مجیدی بوده نه تاکتیک‌های استرا. شک نکنید. همه امید داشتند بازیکنی که از همه هواداران دلش بیشتر با استقلال است (شاید البته!) پرچم آبی را در همان قله حفظ کند اما روحیه دادن و انرژی در کوتاه مدت جواب می‌دهد. منطق این را می‌گوید. همان منطقی که می‌گفت حالا با حمایت نتیجه کسب می‌شود اما پس فرداد مقابل دیگر مربیان چه؟ در کورس پرفشار قهرمانی (که البته حالا به گرفتن سهمیه تقلیل یافته) چه؟

سوم؛ فرهاد باید برود؟ شاید. جلوی ضرر هرکجا گرفته شود منفعت است. شاید یک شوک به استقلال کمک کند یا حتی حالا که لیگ از دست رفته بتوان مربی آورد که با فضای تیم آشنا شود و نگذارد وضعیت کنونی باعث یک آش شله قلمکار شود و جلوی جدایی چند بازیکن اسمی را بگیرد. حالا چه کسی هم مهم است که به مدیریت باشگاه استقلال ربط دارد. اینکه کسی نمی داند پلن مدیریت چیست؟ می خواهند فرهاد را اخراج کنند؟ می خواهند خودش استعفا بدهد؟ از اینها که بگذریم طنز آن‌جاست که هواداران مجیدی وضعیت اسفناک فعلی تیم استقلال را به بازیکنان ربط می‌دهند و آنجاست که باید استراماچونی در آن سر دنیا سرش را به میز بکوبد که به خدا این پیراهن بر تن هیچکس گشاد نیست. کت مربیگری است که گشاد به نظر می‌رسد!

چهار؛ همین چهار، عددی که باعث شد فرهاد مجیدی نه به خاطر توانایی‌های بی‌نظیرش در دوران بازی، بلکه به دلیل کری‌خوانی مشهور شود و ناباورانه تنها به این پشتوانه به هر کجا خواست برود. وینفرد شفر هم با حضور فرهاد مجیدی به عنوان دستیار مخالف بود. ماجرایی که مطمئنا خود فرهاد و مدیران آن زمان استقلال در جریان هستند اما خود شفر هم روی لبه تیغ بود و اشتباهات مرگبارش استقلال را از قهرمانی در دو جام فصل گذشته دور کرد. حالا سوال  دیگر این است که فرهاد نباید برود؟ باز هم شاید. منطق می‌گوید کسی که بدون هیچ تجربه مربیگری و دستیاری را پس از بیدار شدن یک صبح دل‌انگیز در یکی از پرطرفدارترین تیم‌های آسیا شروع کرده و بعدا ادعای پپ گواردیولا شدن داشته و سپس به تیم ملی امید رفته و بدون هیچ بازی کناره گیری کرده و هوس نیمکت لیگ برتری به سرش زده و تا آن را خالی دیده کمتر از ۲۴ ساعت به آن رسیده، آینه روشنی ندارد اما بهتر است مجیدی بماند! او اگر حالا برود باید منتظر مصاحبه‌های گوناگون از خودش که نه، از مدعیان موفقیت مربیان ایرانی باشیم که وا مصیبتا، شما عاشق چشمان آبی هستید و به مربی ایرانی فرصت نمی‌دهید. والله که استراماچونی با یک چشم هم می توانست استقلال را به جایی که هوادارانش می خواست برساند. هواداران استقلال ترجیح می‌دهند از دانش مغز او استفاده کنند تا پست‌های او را دم به ساعت در اینستاگرام بخوانند. باور کنید به چشم نیست. به چشمه دانش است.

پنج؛ فرهاد حالا کم کم به موقعیت وینفرد شفر نقل مکان کرده است. البته شفر دو بار به پرسپولیس باخت، اما یک بار هم با گل وریا غفوری پرسپولیس را برده است که از آن زمان تا حالا استقلال نتوانسته پرسپولیس را شکست دهد. یا باخته و یا مساوی کرده و فرهاد مجیدی هم در آخرین دربی، با تعویض عجیب قایدی، بازی برده را با مساوی عوض کرد. البته فرهاد با شفر فرق دارد. خودش زودتر از تشخیص مدیران برای اخراج، استعفا می دهد و می رود. بازیهای آینده مقابل سپاهان در لیگ و جام حذفی سنگ محک فرهاد مجیدی است. مدیران کنونی استقلال البته جسارتشان کمتر از مدیران فصل گذشته استقلال است اما اگر فکر می کنند فرهاد مجیدی در صورت اخراج از استقلال شکایت می کند، اشتباه کرده اند. فرهاد مجیدی به خاطر هواداران استقلال، هرگز و هرگز از تیمش شکایت نمی کند. مثل همان چکهایی که از استقلال گرفته بود و مجموعش یک میلیارد تومان شده بود اما هیچ وقت برگشتش نزد. در اینستاگرامش منتشر کرد، اما برگشتش نزد. این بار هم فرهاد زودتر از آنکه موعد اخراجش برسد خودش از استقلال می رود. حالا این زمان کی فرا می رسد، باید منتظر ماند و دید.

یادداشت از علی رضایی/ خبرگزاری فوتبالی

۱۱۰۱