قاضی‌زاده هاشمی درباره عنوان دردسرساز فدراسیون فوتبال می‌گوید؛ خودمان این ذهنیت را برای فیفا به وجود آوردیم

قاضی‌زاده هاشمی درباره عنوان دردسرساز فدراسیون فوتبال می‌گوید؛ خودمان این ذهنیت را برای فیفا به وجود آوردیم

خبرگزاری فوتبالی- آخرین مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال برای ارسال نسخه اصلاح شده اساسنامه فوتبال دیروز (یکشنبه) به پایان رسید.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، فدراسیون فوتبال اما در نهایت عنوان «عمومی غیردولتی» را برای فدراسیون فوتبال تغییر نداد. در عوض نامه‌ای به فیفا ارسال کرد. در این نامه به این موضوع تأکید داشت که تمام فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک برابر قانون مصوب سال ۱۳۷۱ در مجلس شورای اسلامی جزو نهادهای عمومی غیردولتی به شمار می‌روند و به جز این، ماهیت دیگری در سازمان اداری ایران وجود ندارد.

با این پاسخ فدراسیون فوتبال حالا مشخص نیست که تکلیف فدراسیون فوتبال چه می‌شود؟ آیا فیفا اقدام به تشکیل کمیته انتقالی می‌کند و مقابل فدراسیون فوتبال کوتاه نمی‌آید یا سرنوشت دیگری در انتظار فوتبال خواهد بود؟ در این رابطه با احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی صحبت کرده‌ایم.

  فیفا تأکید دارد که فدراسیون فوتبال باید از نهاد عمومی غیردولتی به نهاد مستقل غیرانتفاعی تغییر کند. علی کفاشیان و اهالی فدراسیون در مصاحبه‌ها گفته‌اند که می‌خواهند با تعامل با فیفا و ای‌اف‌سی این موضوع را حل کنند.

تکلیف خود آقای کفاشیان در حال حاضر در فدراسیون فوتبال چیست؟ می‌‌تواند اصلاً مکاتبه‌ای با فیفا داشته‌ باشد؟ اول یک نفر بیاید بگوید که صاحب فدراسیون فوتبال کیست؟ در حال حاضر بعضی از مکاتبات فدراسیون فوتبال با فیفا را آقای نبی انجام می‌دهد، بعضی از آنها را هم بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال. ما نمی‌دانیم در حال حاضر این مکاتبات را این دو نفر انجام می‌دهند، کمیته بین‌الملل انجام می‌دهد یا ساکت که هنوز مدعی است مشاور ارشد فدراسیون فوتبال است؟ نامه‌ها را چه کسی ارسال می‌کند؟ چه کسی دریافت می‌کند؟ چون ممکن است هر کدام از اینها یک موضع متفاوت داشته باشند. در حال حاضر درباره نکته‌ای که گفته شده چندین تعارض وجود دارد که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

بر اساس قانون اما فدراسیون فوتبال باید حتماً به عنوان نهاد «عمومی – غیردولتی» ثبت شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد؟

در هر صورت بر اساس قانونی که داریم به طور خاص گفته شده که هم کمیته ملی المپیک و هم فدراسیون‌ها در لیست فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار می‌گیرند. این قانون امروز و دیروز هم نیست و در سال 71 تصویب شده است. در جای دیگری در قانون داریم که اساسنامه فدراسیون‌ها باید به تأیید هیأت دولت برسد. در واقع قوانین متعددی در این رابطه داریم که فدراسیون را یک نهاد عمومی و غیردولتی معرفی می‌کند. آنچه فیفا ارائه داده است، روی یک تفاوت ترجمه‌ای بوده است. اشاره به کمیته ملی المپیک کرده و گفته این نهاد به عنوان نهاد مستقل ثبت شده و شما هم باید همین کار را بکنید. سؤال اینجاست که آیا این تعریف از کمیته ملی المپیک برای فیفا به خاطر اشتباه ترجمه‌ای به وجود آمده یا تعمدی در کار بوده است؟ کمیته ملی المپیک یک نهاد عمومی غیر دولتی است و اتفاقاً در جدول بودجه یک ردیف مستقل دارد و صد در صد از بودجه عمومی کشور بهره می‌برد. به خاطر همین باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاده است؟

یعنی شما معتقدید که در انتقال مفاهیم نادرست به فیفا تعمدی در کار بوده است؟

به نظر من تبیین درستی از قانون به فیفا ارائه نشده است و ما در انتقال مفاهیم مشکل داشته‌ایم چون همه فدراسیون‌ها به قوانین ملی احترام می‌گذارند. حتی اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که مشکل فیفا با عنوان فدراسیون فوتبال از ابتدا نبود. ما این ذهنیت را به وجود آورده‌ایم چون عده‌ای در فدراسیون فوتبال می‌خواهند تحت‌الشمول قوانین دیگر قرار نگیرند، این کار را می‌کنند. این اما راه‌حل مشکل نیست چون ما فقط همین یک فدراسیون را که نداریم.

این مشکل در نهایت در چه صورت حل خواهد شد؟

دو راه وجود دارد. از آنجا که بر اساس قوانین ایران فدراسیون‌ها باید الزاماً عمومی و غیردولتی باشند، فدراسیون فوتبال می‌تواند از قالب فدراسیون خارج شود و به عنوان مؤسسه فوتبال ایران به عنوان یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی ثبت شود که در این صورت دیگر هیچ انحصاری وجود ندارد و طبیعی است که مؤسسات دیگری هم می‌توانند تشکیل شوند و عملکردهای مشابه داشته باشند. راه دوم هم تغییر قوانین داخلی است. این موضوع از محالات نیست اما باید به این نکته توجه داشت که این موضوع، شأن نظام قانونی کشور را به هم می‌ریزد.

آیا تغییر عنوان فدراسیون فوتبال، ما را به استانداردهای مدنظر فیفا نزدیک می‌کند؟

صحبت من همین است. بر فرض که چنین اتفاقی بیفتد و اصلاً قوانین داخلی کشور تغییر کند و فدراسیون فوتبال هم به عنوان نهاد غیرانتفاعی و مستقل ثبت شود. آیا تفاوتی در نتیجه ایجاد می‌شود؟ به نظر من نتیجه همه این تغییرات فرقی برای از پیش‌برندگان این موضوع نخواهد داشت. در نهایت اینطور نمی‌شود که یک گروهی تحت‌الشمول هیچ قانونی نباشند. به همین دلیل باید گفت که همه اینها اتلاف زمان است. فکر می‌کنند اگر عنوان جدید پیدا کنند لازم نیست به الزامات قانونی پایبند باشند؟ باید به آقایان بگوییم که همه اینها دور زدن‌های بدون نتیجه است. کارهایی که عاقبت خوبی ندارد. این اتلاف انرژی چیزی جز این نیست که مورد طعنه دیگران قرار بگیریم.

سؤالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که آیا فدراسیون‌های کشورهای دیگر هم به همین شکل مستقل عمل می‌کنند و نظارتی بر آنها نمی‌شود؟

خود فیفا از قوانین دولت فدرال سوییس پیروی می‌کند. حتی در ایتالیا با اینکه فدراسیون فوتبال کاملاً نهاد مستقلی است اما شاهد این موضوع بوده‌ایم که پلیس ایتالیا می‌تواند در باشگاه‌ها ورود کند یا حتی روی عملکرد یا بر جرائم احتمالی فدراسیون فوتبال نظارت دارد. ما حتی نظارتی که پلیس ایتالیا روی فدراسیون فوتبال ایتالیا دارد را هم نداریم. آیا تا کنون شاهد این موضوع بوده‌ایم که پلیس ایران به مسائل فدراسیون فوتبال ورود کند؟ همه اینها را که ببینیم متوجه می‌شویم مذاکراتی جدی باید در این رابطه انجام شود.

1984