قاضی‌زاده هاشمی: فدراسیون فوتبال معیارهای شورای نگهبان را می‌داند؟

قاضی‌زاده هاشمی: فدراسیون فوتبال معیارهای شورای نگهبان را می‌داند؟

خبرگزاری فوتبالی- فدراسیون فوتبال موضع سفت و سخت خود در پرده‌پوشی جزئیات اساسنامه را همچنان حفظ کرده است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، تنها نقل قول‌های محدودی که از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال در این رابطه می‌شنویم مربوط می‌شود به صحبت‌های برخی مدیران که از اتفاقات خوبی خبر می‌دهند که قرار است در بحث اساسنامه رخ دهد. ابراهیم شکوری با اینکه در جلسات هیأت رئیسه درباره اصلاح اساسنامه حضور نداشته اما در مصاحبه‌ای که هفته گذشته داشت، گفته بود که خبرهای خوبی درباره اساسنامه در راه است. او معتقد بود که با کمک نهادهای قانون‌گذار شاید عنوان فدراسیون فوتبال بتواند تغییر کند و تأییدیه فیفا را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که پیگیری‌های ما از مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، تا کنون هیچ جلسه‌ای با محوریت اساسنامه فدراسیون فوتبال در مجلس شورای اسلامی برگزار نشده است. حتی اساسنامه هم برای تأیید به صحن مجلس نمی‌رود و این هیأت تطبیق است که وظیفه بررسی مطابقت اساسنامه‌ها با قوانین را دارد. ضمن اینکه بعد از آن اساسنامه‌ها باید به تأیید شورای نگهبان برسد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس یازدهم موضوع فدراسیون فوتبال را با مجموعه‌های ورزشی دیگر متفاوت می‌داند: «ما با دو موضوع مواجه هستیم. یکی مذاکراتی است که دوستان در مجموعه‌های ورزشی مختلف ورزشی با مجامع بین‌المللی انجام می‌دهند. مثل وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی دیگر. یک موضوع هم مذاکرات فدراسیون فوتبال با فیفا و ای‌اف‌سی است که این دو مقوله کاملاً با هم متفاوت هستند.»

او در این رابطه توضیح می‌دهد: «اتفاقاً اولین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با وزیر ورزش، درباره کمیته ملی المپیک سه‌شنبه گذشته برگزار شد. ما هم بر اساس قانون خواستیم متونی که کمیته ملی المپیک به انگلیسی با نهاد بین‌المللی مربوطه تبادل کرده است را در اختیار مجلس بگذارند چون آنچه اهمیت دارد این است که مکاتبات با نهاد بین‌المللی، دقیق، صریح و درباره موضوعات اساسنامه باشد. درباره کمیته ملی المپیک وضعیت مشخص است چون IOC تنها مرجعی است که این نهاد ورزشی به طور مشخص با آن در ارتباط است.»

قاضی‌زاده اما وضعیت ارتباط فدراسیون فوتبال را با فیفا کاملاً متفاوت می‌داند: «درباره ارتباط فدراسیون فوتبال با فیفا و ای‌اف‌سی اما ما می‌بینیم که آدم‌های مختلفی از ایران با این دو نهاد در ارتباط هستند و گزارش‌ها و خبرهای مختلفی را به صورت رسمی یا غیررسمی ارسال می‌کنند. از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بگیرید تا مدیران رسمی فوتبالی در رده‌های پایین‌تر، خبرنگاران، سرمربیان سابق تیم ملی یا سایر اهالی فوتبال که دوستانی در کمیته‌های مختلف فیفا یا ای‌اف‌سی دارند. این موضوع باعث شده که خود فیفا یا ای‌اف‌سی هم با این سؤال مواجه شود که واقعیت فوتبال ایران چیست؟ در حال حاضر حتی فدراسیون فوتبال هم چند طیفی است. در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ما حداقل سه طیف داریم. در واقع به عبارت بهتر باید بگوییم الان چه کسی چه کاره است؟»

 از توصیف وضعیت فدراسیون فوتبال که بگذریم، به این سؤال می‌رسیم که آیا صحبتی درباره ورود مجلس به مشکل این اساسنامه مطرح شده است؟

در پاسخ به این سؤال‌ها احسان قاضی‌زاده هاشمی، پاسخ صریحی دارد: «خیر.» نه جلسه‌ای در این رابطه تشکیل شده و نه قرار و مداری گذاشته شده است اما او در این باره توضیحات کاملی دارد: «ما یک قانون داریم که عنوان نهادهای ورزشی و فدراسیون‌های ورزشی را «عمومی – غیردولتی» معرفی می‌کند. نهادهای مختلف ورزشی هم باید از این قانون تبعیت کنند. اینکه بگوییم به نام جمهوری اسلامی داریم کار می‌کنیم اما قوانین را نمی‌‌پذیریم، قابل پذیرش نیست. مگر اینکه فدراسیون‌ها دیگر فدراسیون نباشند و در قالب مؤسسه فعالیت کنند. یا اینکه دولت تغییرات مدنظر خود را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند که آن هم زمانبر است. اینکه آیا مجلس در این موضوع ورود می‌کند یا نه هم بحث دیگری است. طبق قانون مصوب در سال 1371، اساسنامه‌ها باید به تأیید هیأت دولت برسند. بعد از آن در مجلس در اختیار هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین قرار می‌گیرند. یعنی اساسنامه به صحن علنی نمی‌آید. هیأت تطبیق مسئول رسیدگی به آن است. چند سالی است که بعد از هیأت تطبیق، این اساسنامه‌ها در نهایت باید به تأیید شورای نگهبان هم برسند.»

اینکه فدراسیون فوتبال بتواند امیدوار به تغییر عنوان «عمومی – غیردولتی» باشد، تقریباً یک موضوع محال است. یا بسیار زمانبر! با این حال اما مشخص نیست که اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در آخرین مکاتبات خود چه مواردی را با فیفا مطرح کرده‌اند که امیدوار به حل مشکل اساسنامه هستند.  فدراسیون فوتبال باید بداند که بعد از گرفتن تأییدیه فیفا و مجمع فدراسیون و البته هیأت دولت، اساسنامه در بررسی‌های مجلس با چه فیلترهایی مواجه خواهد بود تا بعد از طی شدن تمام مراحل بار دیگر مجبور به اصلاح‌های دیگر نباشد.

قاضی‌زاده هاشمی در این رابطه می‌گوید: «همین هفته گذشته اساسنامه 3 فدراسیون به شورای نگهبان رسید و شورای نگهبان در مرحله نهایی آنها را رد کرد و به دولت برگرداند. اصلی‌ترین ایرادی که شورای نگهبان به این اساسنامه‌ها گرفت این بود که باید در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی صراحتاً مشخص می‌شد که در صورت بروز تعارض بین قانون بین‌المللی و داخلی، فدراسیون کدام را حاکم می‌داند؟ اگر ارگان خارجی دستوری داد و آن در تضاد با قانون داخلی بود، فدراسیون مربوطه باید به دستور ارگان خارجی عمل کند یا به قوانین داخلی پایبند باشد؟ این موضوعی بود که شورای نگهبان خواسته بود در متن اساسنامه این فدراسیون‌های ورزشی به صورت صریح و شفاف بیان شود. فدراسیون‌های ورزشی باید به حاکمیت قوانین ملی در کشور ما توجه داشته باشند. فدراسیون‌ها نباید به بهانه ارتباط به ارگان‌های خارجی، قوانین داخلی را زیر پا بگذارند.»

با این شرایط آیا فدراسیون فوتبال چنین مواردی را در اساسنامه خود قید کرده است؟ مسئولان فدراسیون فوتبال در مکاتبات خود با فیفا به این موارد توجه دارند؟

 احسان قاضی‌زاده هاشمی معتقد است فعالیت مدیران فعلی فدراسیون فوتبال فقط اتلاف وقت و انرژی است. او می‌گوید: «تمام آنچه این روزها از فدراسیون فوتبال می‌بینیم، چیزی جز اتلاف وقت و زمان نیست. افراد در فدراسیون فوتبال به خاطر چسبندگی خود به موقعیت‌هایشان، کار را به نحو عجیب و غریبی پیش می‌برند وگرنه موضوع اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال مقوله پیچیده‌ای نبود.»

1984