سوژه روز؛ ادامه ماجرای پرسپولیس و کارگزارش

سوژه روز؛ ادامه ماجرای پرسپولیس و کارگزارش

خبرگزاری فوتبالی- حدود چهل روز قبل گزارشی داشتیم با عنوان «کارگزار کارفرماست، پرسپولیس، پیمانکار».

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، در این گزارش به مواردی از یکطرفه بودن قرارداد باشگاه پرسپولیس با شرکت آتیه داده پرداز اشاره کرده بودیم اما مهم‌ترین آیتم مغفول مانده آن گزارش اشاره به موضوع بیمه بود. در گزارش مورد بحث به این نکته اشاره کردیم که در الحاقیه قرارداد کارگزار پرسپولیس با باشگاه به موضوع بیمه اشاره شده و اینکه حق بیمه از پرداختی به باشگاه کسر خواهد شد. آن روز از این بند الحاقیه یک نتیجه ساده گرفتیم که طبیعتاً کسی هم تکذیبش نکرد. اینکه وقتی بحث بیمه پیش می‌آید و معمولاً این کارفرماست که کارگرش را بیمه می‌کند می‌توان به این نتیجه رسید که آتیه داده پرداز برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند کارفرماست و پرسپولیس حکم پیمانکار را دارد.

این اتفاق تا همین دو روز قبل مسکوت ماند تا اینکه گفته شد 2.9 میلیارد تومان از دریافتی‌های باشگاه به خاطر حق بیمه کسر شده است! واقعیت این است که باشگاه پرسپولیس بعد از امضای متمم قرارداد خود با کارگزار رسمی بایستی مبلغ ۱۷ میلیارد تومان قبل از شروع دوباره لیگ برتر می‌گرفت اما کارگزار اسپانسر بعد از پرداخت‌های هفت و پنج میلیارد تومانی‌اش، در قسط سوم اقدام به پرداخت دو میلیارد و یکصد میلیون تومان به جای پنج میلیارد تومان کرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که ابتدا اعلام شد مبلغ کسر شده بابت مالیات و بیمه است اما از آنجایی که پرسپولیس خودش برای درآمدهایش جداگانه مالیات می‌دهد و این پرداختی ربطی به پرسپولیس ندارد که مالیاتش را پرداخت کند خیلی زود مشخص شد فقط بحث بیمه مطرح است.

در حالی که تماس ما با معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس در این زمینه بی‌نتیجه بود علیرضا خلیفه مدیر روابط عمومی کارگزاری طرف قرارداد با باشگاه پرسپولیس در این باره گفت: با توجه به قراردادی که بین شرکت و باشگاه پرسپولیس منعقد شد و بخصوص پس از امضای الحاقیه، با وجود مشکلات اقتصادی که نه تنها در فوتبال ایران بلکه در باشگاه‌های بزرگ فوتبال در دنیا به وجود آمد این شرکت توانست تعامل خوبی انجام دهد. همه تلاش‌های صورت گرفته برای این بود که شرکت آتیه داده پرداز بتواند به تعهداتش عمل کند و خوشبختانه اتفاقات خوبی هم در این مسیر صورت گرفت.

 وی ادامه داد: طبق توافقات، پرداختی نوبت اول و دوم انجام شد اما پرداخت سوم با کسورات صورت گرفت که این هم به خاطر مسائل قانونی و در ارتباط با بیمه بود. وفق ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، هر گونه پرداخت (غیر از فروش) به طرف مقابل با کسورات بیمه روبه‌رو خواهد شد و به همین دلیل این اتفاق رخ داد. در طرف مقابل می‌بایست وفق قانونی نسبت به اخذ مفاصا حساب از سازمان تأمین اجتماعی اقدام شود تا متقابلاً وجوه مکسوره به طرف مقابل پرداخت شود. در حال حاضر هم مدیریت محترم باشگاه پرسپولیس در حال انجام مذاکره با تأمین اجتماعی است تا موضوع به صورت قانونی پیگیری شده و حل گردد. به محض بر طرف شدن این مشکل، مبلغ مکسروه به طرف مقابل پرداخت خواهد شد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

با اعلام نماینده شرکت آتیه داده پرداز جلسه مشترک نماینده شرکت آتیه داده پرداز و مدیر مالی باشگاه پرسپولیس در دفتر مرکزی بیمه تأمین اجتماعی برگزار شد و مقرر گردید هر چه زودتر در کمترین زمان ممکن نامه بیمه تأمین اجتماعی مبنی بر معافیت باشگاه پرسپولیس از کسورات بیمه صادر شود و کسورات پرداختی نیز واریز گردد.

حالا پرسپولیس باید منتظر نگاه مثبت بیمه و نتایج مثبت این نامه باشد اما سؤال اینجاست که چقدر می‌توان روی بازگشت این پول حساب کرد؟ واقعیت این است که آنچه بین طرفین حکم می‌دهد قرارداد و همان الحاقیه‌ای است که بارها از یکطرفه بودن بندهایش به سود کارگزار اسپانسری نوشته بودیم. حالا سر مدیران باشگاه پرسپولیس پایین است و آنها هیچ پاسخی در خصوص اینکه این 2.9 میلیارد چه می‌شود، ندارند. در واقع شرکت آتیه داده پرداز به راحتی می‌تواند به قرارداد فی‌مابین استناد کرده و اعلام کند طبق آنچه در قرارداد آمده این مبلغ به ازای حق بیمه از پرداختی‌هایش به باشگاه کسر شده است.

حالا هم فردی که صحبت کرده و خبر از پرداخت این پول داده کسی نیست جز نماینده شرکت کارگزار اما چنانچه حرف‌های او را بخوانید متوجه خواهید شد همه چیز به نتایج آن نامه بستگی دارد و اگر آن نامه به جایی نرسد دست پرسپولیس به هیچ جا بند نیست.

1984